vrijdag 12 mei 2017
R-OK_01.jpg

Alles wat je moet weten over het Referentiekader Onderwijskwaliteit

Ken je het R-OK al? Het Referentiekader Onderwijskwaliteit dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uiteenzet. Het R-OK werd in september gelanceerd en zal door de inspectie gebruikt worden als basis voor een vernieuwd doorlichtingsmodel.

Kwaliteitszorg op school

WAT is het R-OK?

Wat moet een school doen om kwaliteitszorg te realiseren? Wat is een kwaliteitsvol onderwijsleerproces? Welke effecten verwacht je van kwaliteitsvol onderwijs? Wat verwacht je van een goed schoolbeleid? Een groep leerlingen, ouders, leraren en medewerkers, directies, onderwijsinspecteurs, begeleiders, lerarenopleiders, vertegenwoordigers van vakbonden en middenveldorganisaties, onderzoekers en wetenschapers zocht vorig jaar een antwoord op deze vragen én goot die antwoorden in een kader: het Referentiekader Onderwijskwaliteit. In het R-OK staat omschreven wat bijvoorbeeld een goede evaluatie, een goede begeleiding en een goede leef- en leeromgeving is. Kortom: het bevat de verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs waar we het als samenleving eens over zijn.

Het referentiekader Onderwijskwaliteit is opgebouwd op een gelijkaardige manier als het CIPO, het huidige referentiekader van de onderwijsinspectie. Het grote verschil tussen het CIPO en het R-OK is te vinden in de kwaliteitsbeelden. Terwijl CIPO enkel het ‘wat’ aangaf, hetgeen waar een school mee moet bezig zijn om goed onderwijs te leveren, geeft R-OK ook invulling aan de elementen die je als school moet aanpakken (de kwaliteitsbeelden).

In die zin biedt het R-OK scholen een houvast en respecteert het tegelijk de autonomie van iedere school. Het stimuleert scholen om een eigen (kwaliteits)beleid te maken en een eigen weg uit te tekenen. Verder ondersteunt het de dialoog tussen de verschillende onderwijspartners.

R-OK_02.jpg

WAAROM werd het R-OK ontwikkeld?

In haar beleidsnota zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits dat zij de eigen verantwoordelijkheid van scholen een belangrijke plaats wil geven en het interne kwaliteitsbeleid van de school centraler wil plaatsen in de externe kwaliteitsbewaking van het onderwijs. Daarnaast wil ze ook duidelijk vastleggen welke normen de inspectie hanteert bij de vaststelling van tekorten en welke instrumenten bij de scholen opgevraagd kunnen worden ter verantwoording.

HOE matcht het referentiekader met ons PPGO!?

In het PPGO! leggen we de klemtoon op het ‘samen leren school maken’. Eenzelfde boodschap is terug te vinden in het R-OK, dat volledig past in het PPGO!. Ook in het R-OK staan de actieve betrokkenheid, de tevredenheid en welbevinden van lerenden, ouders en schoolteam centraal. Door te streven naar de ontwikkeling van de individuele talenten van lerenden en leerkrachten en door een actieve maatschappelijke betrokkenheid naar voren te schuiven, liggen de ambities van het PPGO! zelfs hoger dan deze van het R-OK.

WANNEER zal het R-OK in de praktijk gebruikt worden?

Het R-OK werd in september 2016 gelanceerd. Scholen(groepen), begeleidingsdiensten en de onderwijsinspectie zijn er de voorbije maanden elk op hun manier al mee aan de slag gegaan. De inspectie ontwikkelt op basis van het R-OK een nieuw toezichtskader en aangepaste instrumenten voor doorlichtingen, de begeleidingsdienst van het GO! neemt bestaande instrumenten onder de loep en past deze aan waar nodig en sommigen scholengroepen en schoolteams zijn alvast van start gegaan om een eigen kwaliteitsbeleid te ontwikkelen.

Voor de ontwikkeling van hun instrumentarium organiseerde de inspectie de voorbije maanden try-outs, waarin enkele scholen op een vrijblijvende manier werden doorgelicht. Ook enkele scholen van het GO! namen deel aan deze oefening. Wat hen opviel was: de grotere klemtoon op kwaliteitszorg, de actieve inbreng van de lerenden en de betrokkenheid van het gehele schoolteam in het doorlichtingsproces.

Vanaf september plant de inspectie nog een aantal pilootprojecten om vanaf 1 januari 2018 het veld in te trekken met een vernieuwd kwaliteitstoezicht: Inspectie 2.0. Het R-OK zal hier deel van uitmaken.

quote icoon

R-OK: een grotere klemtoon op kwaliteitszorg, de actieve inbreng van de lerenden en de betrokkenheid van het gehele schoolteam in het doorlichtingsproces.

HOE KIJKT HET GO! naar het R-OK?

Het GO! vindt het vanzelfsprekend dat de overheid de kwaliteit van het onderwijs onderzoekt – ze wordt er immers door gefinancierd en gesubsidieerd - en dat er wordt gekeken naar de kwaliteit  van de kwaliteitszorg. Het R-OK is dan ook een belangrijke pijler in het strategisch plan van het GO!.

We zijn blij met de nieuwe kwaliteitsbeelden omdat het voor iedereen duidelijk moet zijn wat we met zijn allen onder kwaliteit verstaan.  Door de actieve medewerking van het GO! zijn bovendien verschillende accenten van het PPGO! in het R-OK terug te vinden, al gaan de ambities van het PPGO! voor kwaliteitsvol onderwijs verder.

Meer weten: surf naar www.mijnschoolisok.be of neem contact op met je regiobegeleider.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...