woensdag 24 december 2014
FotoKimcolumn.jpg

De niet-schoolse school

Kim Nys ruilde haar werk in de privésector voor een job als leraar in GO! atheneum Russelberg Tessenderlo. Ze las hoe een journa-
list het Vlaamse onderwijs bestempelde als niet mee met de tijd. Haar advies aan de journalist: "Kom eens naar de praktijk kijken".

Het onderwijs is niet ‘mee’ met de tijd, volgens de Vlaamse media. Zo las ik in een kwaliteitskrant, waarvan ik u de naam bespaar, dat leerkrachten de leesvaardigheid van leerlingen proberen te ontwikkelen door hen op een achterhaalde, schoolse manier met teksten in contact te brengen. Ze moeten op hun eentje lezen, mogen niet overleggen of het internet gebruiken.

‘Die journalist is al lang niet meer in een school geweest’ is het eerste wat in me opkomt. De tijd dat een leerkracht voor de klas stond en honderduit praatte terwijl de leerlingen naarstig noteerden, is al lang voltooid verleden tijd. Gelukkig maar! Eén van de redenen waarom ik zo graag voor de klas sta, is dat ik mijn creativiteit de vrije loop kan laten en de leerlingen vaardigheden kan bijbrengen die ze later nodig hebben. Ten slotte moet onderwijs in de eerste plaats nuttig zijn.

Actie - reactie

Brainstormen, mindmappen, samenwerken, projectjes… vandaag gebruiken leerkrachten activerende werkvormen, beste journa-
list. Die werkvormen vergen meer voorbereidingswerk en meer creativiteit van ons als leerkracht, maar dat harde werk loont: de betrokkenheid van de leerlingen is hoger, ze moeten samenwerken, ze moeten creatief zijn... Belangrijke vaardigheden die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken, want de meesten zullen later in een team werken en het zijn bovendien niet de mensen die alles herkauwen, maar de mensen die voor zichzelf nadenken die later het meest succesvol zijn.

Even illustreren met wat voorbeelden misschien. Naar aanleiding van een les over personages liet ik de leerlingen zelf een perso-
nage creëren. Wanneer de leerlingen een tekst moeten lezen, laat ik ze vooraf brainstormen waarover het gaat aan de hand van een paar afbeeldingen. De fantasierijke leerlingen gaan hier dan helemaal in op en je ziet hoe ze opfleuren. Niks ‘schools’ of achterhaald aan, toch?

Online

De leerlingen mogen vandaag geen computers gebruiken naar verluidt. Weer fout, meneer de journalist. Leerlingen vullen hun cursus online in, maken online oefeningen, gebruiken een online woordenboek of ontdekken leerstof aan de hand van webquests en ga zo maar door.

Dus, beste media, misschien gaat het er vandaag toch anders aan toe dan jullie denken. Daar ben ik enorm blij om en de leerlingen ongetwijfeld ook!

Ga naar het colofon

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...