dinsdag 30 december 2014
M-decreetgroot.jpg

Dossier M-decreet

De theorie

Op 12 maart 2014 werd in het Vlaams Parlement een belangrijke stap gezet om het onderwijs meer inclusief te maken voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het parlement stemde het M-decreet. Maar vanwaar komt nu dat M-decreet en hoe breng je het in de praktijk? We spraken hierover met Kjell Bosmans, coördinator competentieontwikkeling M-decreet.

Kjellgrootdef.JPG

Interview Kjell Bosmans

Wat is het M-decreet en vanwaar komt het?

“Het M-decreet kent een lange voorgeschiedenis. Na de univer-
sele verklaring van de rechten van het kind werd in 1994 het Salamanca verdrag aangenomen. Daarin staat onder andere dat elk kind recht heeft op onderwijs en dat leerlingen met speci-
fieke onderwijsbehoeften toegang moeten hebben tot het regu-
liere onderwijs dat hen in die behoeftes tegemoet moet komen.

Later erkent Vlaanderen het VN-verdrag ter bescherming van personen met een handicap, dat moet worden omgezet in een Vlaams decreet. Dit decreet zou eerst DAM-decreet gaan heten, vervolgens BNM-decreet maar ten slotte werd het het M-decreet. De M staat daarin voor ‘maatregelen’.

Op 1 september 2015 gaat dit decreet in werking. Vanaf dan zijn ‘redelijke aanpassingen’ een afdwingbaar recht, meer, het wei-
geren van die aanpassingen wordt aanzien als discriminatie."

Wat is de bedoeling van het M-decreet?

"Het M-decreet wil een verandering in ons denken over onderwijs teweegbrengen. Wanneer een leerling het wat moeilijk heeft, zou de reflex van de leraar moeten zijn: 'wat heeft deze leerling nodig en wat kan ik of de school doen?' en niet alleen: 'wat is er met deze leerling aan de hand?'. Natuurlijk zijn er grenzen aan wat een leraar en de school kunnen doen. Dit noemen we de ‘redelijke of proportionele grenzen'.

Het M-decreet gaat ook over wat ‘goed onderwijs’ nu eigenlijk is. Zeker is dat handelingsgericht werken (HGW), en het zorgconti-
nuüm een belangrijke plaats zullen innemen."

Hoe kunnen we het M-decreet in de praktijk brengen?

"Enerzijds door handelingsgericht samen te werken (volgens de 7 uitgangspunten) en anderzijds via het zorgcontinuüm. Zowat elk onderzoek toont aan dat het wel degelijk de leerkracht is die het verschil maakt. Daarom moeten we proberen om zoveel mogelijk te werken binnen die fase van het zorgcontinuüm, namelijk in de klas. Het GO! biedt daarvoor de nodige nascholing."

Komen leerlingen uit het buitengewoon onderwijs nu naar het gewoon onderwijs?

"Er komt in elk geval geen tsunami van leerlingen uit het buiten-
gewoon onderwijs. Mochten àlle leerlingen uit het BuO vandaag overstappen naar het gewoon onderwijs, dan zou het nog maar gaan over één leerling per klas. Dit is niet het geval. Alle leer-
lingen die nu in het BuO zitten zullen daar verder school lopen.

Het BuO blijft ook bestaan. Wel worden de vroegere types 1 en 8 samengevoegd tot het type basisaanbod en komt er een type 9 bij voor kinderen met een autismespectrumstoornis."

quote icoon

Op basis van dit decreet is het verlenen van redelijke aanpassingen vanaf 1 september 2015 een recht voor elk kind.

— Kjell Bosmans

Wanneer gaat het M-decreet van start?

"Op basis van dit decreet is het verlenen van redelijke aanpas-
singen vanaf 1 september 2015 een recht voor elk kind. Meer nog, het niet verlenen van redelijke aanpassingen zal aanzien worden als discriminatie. Redelijke aanpassingen krijgen in het onderwijs vorm als differentiëren, compenseren, remediëren en dispenseren.

Veel leerkrachten en scholen zorgen nu al voor redelijke aanpassingen. Een leerling heeft hiervoor geen label of attest nodig: je differentieert, compenseert, remedieert of dispenseert wanneer de leerling hierdoor beter kan participeren aan het klas- of schoolgebeuren. Voor dispenserende maatregelen is er wel een advies van de klassenraad nodig."

Is het dan niet meer mogelijk om leerlingen door te verwijzen naar het buitengewoon onderwijs?

"Doorverwijzen naar het BuO zal nog steeds kunnen. De school zal wel moeten aantonen dat ze de verschillende fases van het zorgcontinuüm heeft doorlopen voor deze leerling en dat eventuele nodige aanpassingen niet redelijk zijn. Het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) bekijkt samen met school, ouders en leerling wat mogelijke stappen kunnen zijn."

Kan de leerkracht dit wel aan?

"Ja! Het GO! is overtuigd van de competentie van de leerkrachten. Daarnaast kan bijkomende professionalisering en verspreiden van expertise ervoor zorgen dat het verlenen van aanpassingen minder belastend is voor leerkrachten. Er zal daarom ondersteuning zijn via de reguliere pedagogische begeleidingsdienst. De overheid heeft ook extra ondersteuning voorzien. Voor het GO! betekent dit dat er een specifiek team van medewerkers, gespecialiseerd in het M-decreet, wordt aangenomen. Tenslotte is er ook een vast aanbod van vormingen over diversiteit, zorgcontinuüm en handelingsgericht werken."

M-decreet Lexicon

Compenserende verklaringen

Loop je soms nog verloren in het jargon van het M-decreet? We leggen een aantal belangrijke termen eenvoudig voor je uit. Raak een kleurvlak aan, klik
of tik, lees en leer meer.

Voor een aantal definities gebruikten we Klasse als bron (www.klasse.be).

M-decreet

Het M-decreet gaat op 1 september 2015 in werking. De M staat voor 'maatregelen'. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften die mits redelijke aanpassingen door de school het curriculum van het gewoon onderwijs kunnen volgen, krijgen nu het recht om zich in te schrijven in een gewone school.

Zorgcontinuüm

stappen die de gewone school zet om samen met het CLB en de ouders zo goed mogelijk te zorgen voor leerlingen. Er zijn drie stappen.

  • Brede basiszorg: de school zorgt goed voor alle leerlingen zodat die zich kunnen ontwikkelen en zodat er geen problemen ontstaan.
  • Verhoogde zorg: de school neemt extra maatregelen, bovenop de basiszorg. Zoals remediëren of technische hulpmiddelen aanbieden.
  • Uitbreiding van zorg: het CLB onderzoekt wat de leerling, de leraren en de ouders kunnen doen en wat ze nodig hebben zodat de leerling zich kan ontwikkelen. Het CLB regelt extra hulp als dat nodig is.

 

Redelijke aanpassingen

Een school moeten aantonen dat ze samen met het CLB maatregelen heeft genomen vooraleer een leerling naar het buitengewoon onderwijs mag worden doorverwezen. Ze moet zelf redelijke aanpassingen doen om de leerling te ondersteunen. Een attest is hiervoor niet nodig. Redelijke aanpassingen krijgen in het onderwijs vorm als stimuleren, compenseren, remediëren, differentiëren en dispenseren (= sticordi-maatregelen).

Compenserende maatregelen

Het gebruik van bepaalde (technische) hulpmiddelen toelaten, bijvoorbeeld werken met een laptop of het gebruik van tekst-naar-spraaksoftware door kinderen met lees- en spellingmoeilijkheden.

 

Handelingsgericht werkenzamelijk 

Het HGW biedt een gezamenlijk kader voor wie betrokken is bij de zorg op school: de leden van het schoolteam (directie, leerkracht, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, enz.), het CLB als partner van de school, ouders, leerlingen en de eventuele andere schoolexternen. HGW bundelt de krachten van al deze actoren. HGW maakt gebruik van 7 vaste uitgangspunten, a.o. het definiëren van ondersteuningsbehoeften, de context bekijken, de rol van de leerkracht, de positieve aspecten,...

Dispenserende maatregelen

Wanneer de school dispensatie verleent, betekent dit dat de leerling vrijstelling krijgt van bepaalde taken of vakken. Waar mogelijk worden ze vervangen door iets gelijkwaardigs. Een diploma halen is nog steeds mogelijk. De beslissing ligt bij de klassenraad.

ADI-model

Het activerende directe-instructiemodel (ADI) maakt lesgeven effectiever en legt de nadruk op het activeren van leerlingen. De leerkracht geeft eerst een korte les. Daarna wordt de klas in niveaugroepen verdeeld en werkt elke groep op zijn niveau verder. Leerlingen die de leerstof al goed vatten helpen hun klasgenoten.

Inclusief onderwijs (ION)

Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften doen mee in de gewone klas, met aanpassingen en extra ondersteuning.

GON-begeleiding

Geïntegreerd onderwijs. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften gaan naar het gewoon onderwijs en volgen er het gemeenschappelijk curriculum. Een begeleider uit het buitengewoon onderwijs helpt de leerling, de ouders en de klasleraar.

Meer info over het M-decreet

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...