M-decreet
Het M-decreet gaat op 1 september 2015 in werking. De M staat voor 'maatregelen'. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften die mits redelijke aanpassingen door de school het curriculum van het gewoon onderwijs kunnen volgen, krijgen nu het recht om zich in te schrijven in een gewone school.
Zorgcontinuüm
stappen die de gewone school zet om samen met het CLB en de ouders zo goed mogelijk te zorgen voor leerlingen. Er zijn drie stappen.
- Brede basiszorg: de school zorgt goed voor alle leerlingen zodat die zich kunnen ontwikkelen en zodat er geen problemen ontstaan.
- Verhoogde zorg: de school neemt extra maatregelen, bovenop de basiszorg. Zoals remediëren of technische hulpmiddelen aanbieden.
- Uitbreiding van zorg: het CLB onderzoekt wat de leerling, de leraren en de ouders kunnen doen en wat ze nodig hebben zodat de leerling zich kan ontwikkelen. Het CLB regelt extra hulp als dat nodig is.
Redelijke aanpassingen
Een school moeten aantonen dat ze samen met het CLB maatregelen heeft genomen vooraleer een leerling naar het buitengewoon onderwijs mag worden doorverwezen. Ze moet zelf redelijke aanpassingen doen om de leerling te ondersteunen. Een attest is hiervoor niet nodig. Redelijke aanpassingen krijgen in het onderwijs vorm als stimuleren, compenseren, remediëren, differentiëren en dispenseren (= sticordi-maatregelen).
Compenserende maatregelen
Het gebruik van bepaalde (technische) hulpmiddelen toelaten, bijvoorbeeld werken met een laptop of het gebruik van tekst-naar-spraaksoftware door kinderen met lees- en spellingmoeilijkheden.
Handelingsgericht werkenzamelijk
Het HGW biedt een gezamenlijk kader voor wie betrokken is bij de zorg op school: de leden van het schoolteam (directie, leerkracht, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, enz.), het CLB als partner van de school, ouders, leerlingen en de eventuele andere schoolexternen. HGW bundelt de krachten van al deze actoren. HGW maakt gebruik van 7 vaste uitgangspunten, a.o. het definiëren van ondersteuningsbehoeften, de context bekijken, de rol van de leerkracht, de positieve aspecten,...
Dispenserende maatregelen
Wanneer de school dispensatie verleent, betekent dit dat de leerling vrijstelling krijgt van bepaalde taken of vakken. Waar mogelijk worden ze vervangen door iets gelijkwaardigs. Een diploma halen is nog steeds mogelijk. De beslissing ligt bij de klassenraad.
ADI-model
Het activerende directe-instructiemodel (ADI) maakt lesgeven effectiever en legt de nadruk op het activeren van leerlingen. De leerkracht geeft eerst een korte les. Daarna wordt de klas in niveaugroepen verdeeld en werkt elke groep op zijn niveau verder. Leerlingen die de leerstof al goed vatten helpen hun klasgenoten.
Inclusief onderwijs (ION)
Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften doen mee in de gewone klas, met aanpassingen en extra ondersteuning.
GON-begeleiding
Geïntegreerd onderwijs. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften gaan naar het gewoon onderwijs en volgen er het gemeenschappelijk curriculum. Een begeleider uit het buitengewoon onderwijs helpt de leerling, de ouders en de klasleraar.