vrijdag 12 mei 2017
dulego_rh1.jpg

Een nieuwe leidraad voor screening en intake bij duaal leren

Bij het GO! vinden we het cruciaal dat leerlingen kennis, vaardigheden en competenties die belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt in een volwaardige arbeidscontext kunnen verwerven. Om de arbeidsrijpheid en -bereidheid van jongeren in kaart te brengen, ontwikkelde de projectgroep DuLeGO! een leidraad voor de screening en intake van leerlingen bij duaal leren.

Duaal leren begint stilaan een sterk merk te worden. De combinatie van leren en werken wordt steeds vaker gezien als een volwaardige sterke leerweg. Twee jaar geleden besliste de Vlaamse Regering om het huidige systeem op te waarderen. Sinds september 2016 kunnen leerlingen voor een aantal studierichtingen kiezen tussen twee alternatieven: ofwel blijven ze voltijds op school, ofwel leren ze voor minstens 60 procent van de tijd een vak op de werkvloer. Bij de start van het huidige schooljaar werd het aantal studierichtingen gradueel uitgebreid.

Met de steun van het Europees Sociaal Fonds, de Europese Unie en de Vlaamse overheid zijn daarnaast nog eens 21 projecten van start gegaan om het kader rond duaal leren vorm te geven. Een van die projecten is DuLeGO!, een samenwerking tussen het GO! en de  Artesis Plantijn Hogeschool. Samen ontwikkelden zij het ICE-model: een leidraad en een aantal tools voor de screening en intake van leerlingen bij duaal leren. Deze leidraad bevat nieuw ontwikkelde methodes om de arbeidsrijpheid en -bereidheid van jongeren in kaart te brengen. DuLeGO! pleit daarbij voor een zeer sterke onderwijsloopbaanbegeleiding in de tweede graad van het secundair onderwijs.

Meer info: www.dulego.be

“ICE-model. Leidraad screening en intake voor DUAAL LEREN” is uitgegeven bij Politeia Uitgeverij. Het boek is hier te koop.

Vanaf schooljaar 2017-2018 zal GO! nascholing vormingen over het ICE-model aanbieden aan scholen en centra voor deeltijds onderwijs.

ESF_logo.jpg
partners_logo.jpg

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...