vrijdag 26 november 2021
Iedereen Is Sidekick Sam In GO Atheneum Borgloon 02

Eén team, vol Sidekick Sams

Dit jaar wil Rodeneuzendag met de oprichting van een Academy leerkrachten een extra duwtje in de rug geven zodat ze nog meer een sidekick kunnen zijn voor hun leerlingen. Zowel leerlingen als leerkrachten zelf konden leraren opgeven als ‘Sidekick Sam’. Heel wat GO! scholen deden mee aan dit initiatief. Een van deze scholen was het GO! atheneum in Borgloon. ‘Eigenlijk zijn al onze personeelsleden voor ons Sidekick Sams’, vertelt leerlingenbegeleider Liesbeth Vanoppen.

Iedereen Is Sidekick Sam In GO Atheneum Borgloon 01

Liesbeth Vanoppen werkt sinds 2016 voor het GO! atheneum van Borgloon. Ze is leerlingenbegeleider van de tweede en derde graad en geeft de vakken gedragswetenschappen en opvoedkunde. Samen met haar collega’s en leerlingen organiseerde ze in de aanloop naar Rodeneuzendag heel wat activiteiten om het welbevinden van de leerlingen te bevorderen. 

Waarom ben jij genomineerd als Sidekick Sam?

“We kregen de vraag van de leerlingen om ons dit jaar extra hard in te zetten voor Rodeneuzendag. Samen met de leerlingenraad, leerlingen uit het 4e jaar Sociaal Technische Wetenschappen, en leerlingen die het vak zedenleer en ontdekking volgen, hebben we daarom de hoofden bij elkaar gestoken en besloten we om er meteen een rodeneuzenweek van te maken. Dat hebben we gedaan omdat we merkten dat de leerlingen dit jaar nood hadden om iets langer dan een dag bij het thema stil te staan. Aangezien wij als betrokken leerkrachten de organisatie van de rodeneuzenweek begeleid hebben, hebben we toen de nominatie gekregen. Toch geldt bij ons op school het principe dat iedere leerkracht een Sidekick Sam is. Het succes van deze week is dan ook volledig te danken aan het hele team. Zowel aan de leerkrachten als de leerlingen zelf. Dat was bij ons ook eigenlijk de boodschap van de Sidekick Sams. Wij hebben het project wel geleid, maar uiteindelijk komt het van elk personeelslid.”

Heb je als leerlingbegeleider tips om het welbevinden van je leerlingen te bevorderen?

“Ik denk dat het sowieso belangrijk is om een veilig klimaat te creëren en rekening te houden met elke leerling apart. Elke leerling heeft zijn eigen talenten, die zeker in de kijker gezet moeten worden. Door aandacht te schenken aan elke individuele leerling creëer je automatisch een veiliger klimaat wat de groepssfeer ook enorm verbetert. Dus oog hebben voor iedereen, en ieders verhaal en talenten is een absolute must.

Wij hebben tijdens onze workshops sterk ondervonden dat extra aandacht schenken aan mentale weerbaarheid erg gewaardeerd wordt door onze leerlingen. De medewerking was vanaf het eerste moment al heel groot. We horen ook in de wandelgangen dat het thema nu erg leeft in onze school. Zo kunnen de leerlingen de ademhalingstechnieken bijvoorbeeld toepassen bij een presentatie of een toets waar ze stress voor hebben. We hopen dus ook de effecten van de workshops op die manier te kunnen zien. We zijn alvast fier op onze leerlingen dat ze er zo hard mee bezig zijn!“

quote icoon

Door aandacht te schenken aan elke individuele leerling creëer je automatisch een veiliger klimaat, wat de groepssfeer ook enorm verbetert.

— Liesbeth Vanoppen, leerlingenbegeleider GO! atheneum Borgloon

Iedereen Is Sidekick Sam In GO Atheneum Borgloon 04

Hoe zag jullie rodeneuzenweek eruit?

“We hebben enerzijds heel wat verkoopacties opgezet om geld in te zamelen. Zo werd er door de leerlingenraad een soepverkoop georganiseerd, verkochten de leerlingen van 4STW cupcakes en chocolademelk en was er tijdens de middagpauze ook nog een optie om glittertattoo’s te laten zetten tegen betaling. Bovendien konden leerlingen tijdens de speeltijd ook een liedje aanvragen voor 50 cent.

Daarnaast vonden we het als school erg belangrijk om deze week extra hard in te zetten op allerlei workshops om de weerbaarheid van de leerlingen te versterken. Dit deden we door maandagochtend samen met de vakleerkracht van het eerste lesuur een workshop te organiseren rond een bepaald thema. In de tweede graad ging dit bijvoorbeeld over cyberpesten, in de derde graad was dit vooral gericht op stress- en emotieregulatie. We gebruikten hiervoor het materiaal van organisaties die materialenbanken open hebben gezet voor scholen, maar ook input van de leerkrachten zelf.

Daarenboven stond iedere leerkracht het eerste en zevende lesuur een kwartiertje stil bij allerlei technieken die leerlingen kunnen gebruiken om hun weerbaarheid te verhogen. Zoals bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, relaxatieoefeningen maar ook oefeningen rond hun eigen mening geven.

Tot slot organiseren we vandaag ook nog een slotshow met een vrij podium waarbij het verzamelde bedrag bekend wordt gemaakt. We sluiten dan de week af met een optreden van de papa van een leerling die een rodeneuzenlied heeft geschreven.“
___
Meer info over Rodeneuzendag vind je op www.rodeneuzendag.be

.

GO! nieuwsbrief