vrijdag 29 mei 2015
FrankenKoenliggend.JPG

“Het kost veel geld om klein te zijn.”

“Samen kunnen we sterkere centrale diensten uitbouwen en bekwaamheden in huis halen die we nu missen.” Koen De Pryck (KDP) en Frank Van Herck (FVH) spraken met elkaar af om van hun beide Antwerpse scholengroepen een slagvaardiger geheel te maken.

Het GO! telt 28 scholengroepen die heel wat scholen overkoepelen. Is samensmelting dan nog nodig?

FVH: "Ik erger me er al langer aan dat we als relatief kleine scholengroep de uitdagingen waar we voorstaan niet verder kunnen waarmaken. We kunnen onze gebouwen niet langer doeltreffend onderhouden. Voor het beheer van de infrastructuur of een degelijk personeelsbeleid hebben we de middelen niet. Met een te beperkte omkadering gaan problemen met infrastructuur, personeelsdossiers of klachtenmanagement met alle aandacht lopen. Voor het uitstippelen van een beleid voor de scholengroep is er geen tijd. Frustrerend."

KDP: "Onze gesprekken over een mogelijke samensmelting vertrokken vanuit een gemeenschappelijk inzicht dat we met een efficiëntere inzet van onze gezamenlijke middelen onze scholen beter kunnen ondersteunen. Als grotere scholengroep is uitbreiding voor ons geen doel op zich. Door samen te werken kunnen we die dingen doen waar we afzonderlijk niet toe komen.

(Op de foto links: Koen, rechts: Frank)

Hoe springen we bijvoorbeeld efficiënter om met de haven als partner en als afnemer?
Onze beide opleidingen Lassen trekken met dezelfde vraag naar de havenbedrijven. Die raken er niet wijs uit en vragen ons of er dan twee ‘Gemeenschapsonderwijzen’ bestaan. Hoe kunnen we een maatschappelijk relevant project als ons Pedagogisch Project ten volle in de regio uitplooien? Met z’n tweeën kan je die uitdagingen ingrijpender aanpakken."

FVH: "De beslissing om samen te werken namen we volkomen autonoom, elk na voorafgaand denkwerk in de beide raden van bestuur. Er werd geen druk uitgeoefend, het is niet louter een besparingsoperatie. De noodzaak bracht ons samen."

Hoe reageren de scholen op de fusieplannen?

FVH: "Voorzichtig positief. Ze beseffen dat met een schaalvergroting hun mogelijkheden toenemen. Onze directeurs gaan helemaal mee in het verhaal. Uiteraard zijn er twijfels, maar zij beseffen dat er meer middelen tegenover staan. Ook onze leerlingen voelen aan dat er te weinig middelen zijn."

KDP: "Als grotere scholengroep zullen we onze directeurs beter kunnen ondersteunen. Het zijn tenslotte zij die de slagkracht van hun school bepalen."

FVH: "Met hun te beperkte ondersteuning moeten ze zelf het preventie- en veiligheidsbeleid van hun school op poten zetten of zich met de poetsdiensten bezighouden. Voor het pedagogische luik of de organisatie van hun school hebben ze daardoor weinig ruimte. Dat kan niet langer de bedoeling zijn."

Hoe winnen beide partners erbij?

KDP: "Samen kunnen we sterkere centrale diensten uitbouwen en bekwaamheden in huis halen die we nu missen. Een ingenieur die mee over de gewenste infrastructuur nadenkt kunnen we ons nu niet veroorloven. Onze scholengroep is ISO-gecertificeerd, maar om aan een doorgedreven kwaliteitszorg te doen, moet er nog heel wat gebeuren en daarvoor hebben we armslag nodig. Om aan bijkomende middelen te komen, hebben we een dienst opgericht die projecten uitschrijft. Als we onze ondersteunende diensten in elkaar schuiven, worden we sterker en kunnen we die dingen structureel uitbouwen."

FVH: "Voor heel wat ingrepen moet ik nu een extern studiebureau inschakelen of de opdracht uitbesteden. Dat kost handenvol geld. Ik heb geen middelen om deskundig personeel aan te werven. Een bachelor is het maximum dat ik kan betalen. Het kost veel geld om klein te zijn."

FrankenKoenzzzplat.jpg

De ene scholengroep heeft een stedelijk, de andere een eerder randstedelijk of landelijk profiel. Onderschat je het verschil in mentaliteit niet?

KDP: "Verschillen maken ook dingen mogelijk. Onze scholengroep is ook nu geen uniform blok. En wat is er mis met verschillen? Uiteindelijk zijn we een micro-samenleving, een afspiegeling van de realiteit. Wat we nodig hebben is een sterke organisatie waarbinnen die verschillen hun rol kunnen spelen en juist een meerwaarde zijn."

Zorgt een dergelijke ingrijpende operatie niet voor heel wat onrust?

KDP: "We staan nog maar aan het begin van die operatie, maar we hebben beslist ze samen tot een goed einde te brengen. Daarvoor is er in de eerste plaats wederzijds vertrouwen nodig. En dat is er. Als er onderweg problemen opduiken, gaan we ervan uit dat ze oplosbaar zijn."

FVH: "We kunnen eerst nog enkele studies uitschrijven die aangeven hoe de operatie moet verlopen. Maar hoe meer studies, hoe meer onzekerheid. We hebben beslist om ervoor te gaan. Als er zelfs nog andere scholengroepen willen aansluiten, kan dat voor ons."

Jullie gaan vlugger dan Oosterweel?

FVH: "Veel vlugger. In de scholen twijfel creëren is het slechtste wat we kunnen doen."

Wat is de volgende stap?

KDP: "Via concrete gesprekken herschrijven we samen onze missie en schuiven we stapsgewijs onze ‘twee foto’s’ in elkaar. De concrete stappen zetten we samen met de procesbegeleider bestuurlijke optimalisatie van het GO!. We zijn pioniers en misschien een testcase voor eventueel volgende fusieoperaties."

Wanneer moet de operatie rond zijn?

FVH: "In september 2018 willen we gezamenlijk starten. Maar als het vroeger kan, graag."

Hoe schuif je twee algemeen directeurs in elkaar?

FVH: "Je doet zo’n operatie niet om je persoonlijke ambities waar te maken, wel om je scholen efficiënter te laten werken."

KDP: "Het zou een knelpunt kunnen zijn, maar voor ons speelt dat niet. Ik ben een relatief nieuwe algemeen directeur, Frank gaat over twee jaar met pensioen. Ik hoop nog twee jaar volop van zijn ervaring te leren."

Is jullie model haalbaar voor andere regio’s?

KDP: "Dat moet nog blijken. Elke regio moet van zijn eigenheid en realiteit uitgaan. Je moet voldoende open en flexibel zijn om samen de richting te bepalen die je als partners wil inslaan. Wij doen het voor onze scholen, niet om model voor andere scholengroepen te staan. Maar als andere scholengroepen van ons willen leren, graag."

Twee worden één


Antigon:

18 basisscholen, 12 secundaire scholen, 1 internaat, 1 CDO, 2 DKO’s, 1 CLB, 1 CVO in Antwerpen, Zwijndrecht en Wijnegem. 20.000 leerlingen en cursisten, 25 personeelsleden.


Forum:

5 basisscholen, 1 basisschool voor buitengewoon onderwijs, 4 secundaire scholen, 1 internaat, 1 CVO, 4 kinderdagverblijven in Essen, Kalmthout, Wuustwezel, Kapellen en Stabroek. 7.500 leerlingen en cursisten, 7 personeelsleden.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...