donderdag 28 april 2016
sajjedhassangroot1.jpg

Leerling neem loopbaan in handen

Krijgen jongeren voldoende een eigen stem? Het antwoord is een volmondig nee, volgens Hassan Al Hilou, de intitiatiefnemer van YouthTalks. Dit digitaal platform waar jongeren ideeën, meningen of initiatieven kunnen uitwisselen over hete hangijzers in de internationale politiek en economie ging 15 april online. Eerst in België, over vijf jaar wil hij de rest van de wereld laten kennismaken met zijn platform

quote icoon

Ik wil elke jongere een stem geven

— Hassan Al Hilou

Twee jobs

We treffen de 17-jarige ondernemer in 'zijn' kantoren, tijdelijk ondergebracht bij KBC, terwijl hij met zijn team druk bezig is de laatste hand te leggen aan zijn ambitieus project. Naar school gaan lukt even niet, maar daar heeft de school begrip voor. "De directeur gelooft in dit project en in mij. Hij heeft gezien hoe druk ik het ermee heb en dus ben ik vrijgesteld voor bepaalde uren. Ik combineer nu dus twee voltijdse bezigheden. En dat lukt tot nu toe, hoe weet ik niet (lacht). Maar ik vind het halen van een diploma heel belangrijk, dus wil ik geen achterstand oplopen op school. Als je ergens in gelooft, probeer je daar zo veel mogelijk uit te halen."

Ondernemerschap stimuleren

Een speciaal statuut zoals bij topsporters kan Hassan niet krijgen. Dat vindt de gedreven jongeman jammer. "Voor jonge ondernemers met een goed en haalbaar idee zou dit ook moeten bestaan. Het is een manier om ondernemerschap te stimuleren, in plaats van af te remmen. Hoe vaak krijg ik niet te horen: waarom wacht je niet tot je 18 bent om te starten? Ik wil niet wachten omdat ik vind dat er nu nood is aan zo’n platform."

Geen verborgen agenda

Zijn idee voor dit jongerenplatform kreeg Hassan vorige zomer tijdens een United World College in Berlijn. "Gedurende een paar weken volgde ik samen met 60 jongeren uit 24 landen workshops over allerlei politieke en economische wereldthema’s: een gouden kans. Ik vond het een super inspirerende ervaring om de verhalen van jongeren te horen van over de hele wereld. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt! In de klassieke media komt het jongerenperspectief over nationale en internationale problemen en thema’s gewoonweg niet aan bod. Het was in Berlijn een eyeopener om te merken met hoeveel respect en zuivere argumenten – wars van een politieke en een economische agenda of doel – de jongeren met elkaar in dialoog gingen."

Terug naar de gemeenschap

"Toen ik in België op een ochtend het nieuws bekeek, werd ik misselijk van de negatieve teneur. Ik nam mijn laptop en begon te schrijven, zoekend naar een oplossing. Ik ben nogal oplossingsgericht. Het antwoord kwam snel: met een platform waarop we jongeren samenbrengen."

Hassan is heel erg geïnteresseerd in politiek, maar ook in economie. Hij bedacht dus snel dat aan zijn platform ook een economisch verhaal moest worden gelinkt. "YouthTalks wil een community opbouwen, naast het digitaal platform. 50 procent van de winst uit het platform moet naar eigen projecten gaan. Zo heb ik een voetbalploeg van kansenjongeren opgericht in Anderlecht die ik in september wil starten, maar het kan alle kanten uit."

___________________________________________

Identikit
Hassan Al Hilou
Leeftijd: 17 jaar
School: GO! atheneum Anderlecht
Richting: 5e jaar Economie-Wiskunde

___________________________________________

sajjedhassan_aan_de_kickertafel.jpg

Presenteren voor de directeur

Nadat hij zijn idee op punt had gezet, diende hij een dossier in bij KBC dat startende bedrijven ondersteunt. "Ik moest op een woensdagvoormiddag voor hun jury verschijnen, op een schooldag. Ik vroeg aan mijn leerlingenbegeleidster en de directeur of ik een dagje vrij kon krijgen. Dat mocht, bovendien kreeg ik de raad mee om me goed voor te bereiden. Ze stelden voor dat ik mijn jurypresentatie op hen zou oefenen, zodat ze mij konden helpen verbeteren en versterken. Dat aanbod waardeerde ik enorm en nam ik met beide handen aan. Ze waren kritisch op een constructieve manier. En het heeft geholpen, want de bank steunt me nu door middel van mentoring en het ter beschikking stellen van een locatie. Ik moest zelf op zoek naar financiering en dat is ook gelukt. Vandaag werk ik samen met vijf stagiairs en een 20-tal freelancers, overwegend hogeschoolstudenten. Mijn mentoren helpen me bij alles wat komt kijken bij het oprichten van een bedrijf."

Ook al is dat niet makkelijk als minderjarige, merkt hij. Bijvoorbeeld om subisdies aan te vragen. "Ik kan zelf geen subsidies aanvragen, dat zou ik moeten overlaten aan mijn meerderjarige partners. Maar ik wil dit zelf kunnen doen, als oprichter. Ik vind dat ik als jongere dezelfde kansen moet kunnen krijgen als meerderjarigen. Dat je niet wordt tegengehouden om je toekomst uit te bouwen, gewoon omdat je nog geen 18 bent", zucht hij.

Uniek platform

Hassan is ervan overtuigd dat YouthTalks dankzij het unieke concept de wereld kan veroveren. "Inhoudelijk is het uniek omdat we de eerste zullen zijn die jongeren een evenwaardige stem geven. Ook visueel is het uniek. Let wel: het is geen sociaal mediaplatform. We willen een eigen medium worden, zoals een CNN of een Al Jazeera. Simpel, en innovatief."

Een stem geven aan iedereen

Door elke jongere een eigen stem te geven, wil Hassan bereiken dat iedereen gelijke kansen krijgt, on- en offline. "Of je nu arm of rijk bent, in Europa of in Afrika woont. Iedereen moet het recht hebben om zijn argumenten internationaal te laten horen. Met YouthTalks, zowel het platform als de community die we willen opbouwen, wil ik jongeren opnieuw hoop geven. Om deze boodschap te verspreiden en om YouthTalks bekender te maken, kunnen scholen ons ook boeken voor workshops met derdegraadsleerlingen. Om zo niet enkel de mondige en assertieve jongeren te bereiken, maar àlle jongeren te overtuigen dat ook zij recht hebben om te spreken. Of om een ander talent te delen met de wereld. Iedereen krijgt dezelfde kansen."

"Ook scholen moeten geloven in elke leerling en hen evenwaardig behandelen. Luister naar hen, maar creëer geen onrealistische verwachtingen. Niet elke jongere kan zomaar school missen om een eigen project uit de grond te stampen. Maar stimuleer de jongeren die dit wel zouden kunnen, geef hen de vrijheid om hun talenten te ontplooien. Pas op, niet vrijblijvend, ook vanuit de jongere moet er dan een engagement zijn naar de school."

"Die krijgt vrije uren"

Hassan groeide ondertussen uit tot een rolmodel voor medeleerlingen. "In het begin reageerden ze met 'die krijgt vrije uren'. Toen ze merkten hoe moeizaam alles loopt en hoe hard ik mijn best doe, begonnen ze mij te steunen. Vooral uit de eerste en de tweede graad komen leerlingen bij mij om advies te vragen over hoe ze iets kunnen realiseren. Dat geeft me extra energie om een voorbeeld te zijn. Geloof in jezelf, geef ik hen mee. Iets wat de overheid en scholen te weinig meegeven als boodschap, vind ik. Er zijn leerkrachten die door een negatieve manier van feedback geven leerlingen eerder demotiveren, dan stimuleren. Doodjammer! Terwijl door een perspectief te bieden, je de jongeren wel meekrijgt."

Ontdek de wereld van YouthTalks op www.youthtalks.co.

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...