donderdag 16 juni 2016
zeefdrukdrukdruk.jpg

Projecten inhoudelijke vernieuwing DKO

Ter voorbereiding van de hervorming en de inhoudelijke vernieuwing van het deeltijds kunstonderwijs werden in september 2012 vier pilootprojecten opgestart, ondersteund door de Vlaamse Overheid. Na een looptijd van vier jaar en met de ingang van het Decreet betreffende het dko op 1 september 2018, zijn de vier pilootprojecten en de concepten en methodieken die ze inhouden, alomtegenwoordig in het veld. We sommen ze hieronder nog eens kort voor u op.

Kunstig competent!

'Kunstig competent! betreft een pilootproject dat werkt rond het competentiegericht evalueren van leerlingen. In het project wordt niet enkel de omslag gemaakt naar een competentiegerichte evaluatie, maar ook naar een competentiegerichte wijze van lesgeven en leren.

De volgende partners werkten samen in het project:

  • de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!;
  • de pedagogische begeleidingsdienst van het Onderwijssecretariaat van Steden en Gemeenten vzw (OVSG);
  • de DKO-academies van Gent, Lier, Merksem, Westerlo, Geraardsbergen en Veurne;
  • de specifieke lerarenopleiding van het Koninklijk Conservatorium Brussel;
  • de geïntegreerde lerarenopleiding van de Hogeschool Gent/Ledeganck.

De pedagogische begeleidingsdienst van het GO! was de projectverantwoordelijke.
In het project werden materialen ontwikkeld die een inspiratiebron kunnen zijn voor elke vorm van artistiek onderwijs.

Je vindt hier meer info over:

  • de 'ouverture' met uitleg rond de ontwikkelde concepten;
  • twee soorten 'speelkaARTen', voor jongeren en voor volwassenen;
  • een set 'landkaARTen' die een bron van woordenschat vormen;
  • een aantal 'inspiratiekaARTen';
  • een e-tool;
  • een bundel met 'spelmateriaal', namelijk werkvormen om concreet aan de slag te gaan;
  • een boekje rond 'evaluART' met inspirerende ideeën;
  • een artistiek pedagogisch project;
  • richtlijnen voor leerkrachten m.b.t. competentiegericht evalueren;
  • richtlijnen voor externe juryleden;
  • nota rond 'kwaliteitsbewaking van het artistiek-pedagogisch project'.

Voor meer info met betrekking tot dit pilootprojectklik hier.

leerkrachtKunst.jpg

Competent in Artistieke Competenties

'Competent in Artistieke Competenties' werkte ook rond het thema competentiegericht evalueren. Het pilootproject ontwikkelde zich in dezelfde lijn als Kunstig Competent!. De materialen die ontwikkeld werden binnen dit pilootproject, zijn dezelfde materialen als bij Kunstig Competent. 
Je kan deze hier vinden. 
Het project is een samenwerkingsverband tussen:

  • de Katholieke Hogeschool Limburg;
  • de DKO-academies Pentagoon Tongeren, NIKO Neerpelt, Stedelijk Conservatorium Hasselt en de Academie voor MW Lanaken.

Wie meer informatie wenst over dit pilootproject, kan hier doorklikken. 

examen.jpg

Kunstenbad

Binnen 'Kunstenbad' stond de domeinoverschrijdende focus in de eerste graad centraal, waarbij de vijf domeinen gelijkmatig aan bod komen en de leerlingen een brede artistieke basis verwerven.
Het project is een samenwerkingsverband tussen:

  • de pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG, projectverantwoordelijke;
  • de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!;
  • de geïntegreerde lerarenopleiding van de Hogeschool Gent/Ledeganck;
  • de DKO-academies van Deurne, Genk (BK en MWD), Hamme (BK en MWD), Ronse, Tongeren (BK en MWD), Wijnegem en Zaventem.

Het project ontwikkelde de volgende materialen:

Meer informatie over het pilootproject 'Kunstenbad? Klik hier: http://inspiratieboek.weebly.com/kunstenbad.html

jufenleerlingmetgitaar.jpg

Musi'X

Het thema van 'Musi'X'  betreft de wisselwerking en inhoudelijke afstemming tussen de verschillende componenten van de muziekopleiding in de lagere graad. Het uitgangspunt is vooral dat de leerling de eenheid ervaart van zijn muziekopleiding en verschillende opleidingsonderdelen gelijktijdig kan aanvangen (vb. starten met een instrument vanaf 8 jaar).
Het project is een samenwerkingsverband tussen:

  • de pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG;
  • de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!;
  • de specifieke lerarenopleiding van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen;
  • de specifieke lerarenopleiding van het Koninklijk Conservatorium Brussel;
  • het Lemmensinstituut;
  • de geïntegreerde lerarenopleiding van Hogeschool Gent/ Ledeganck;
  • de DKO-academies van Alsemberg, Borgerhout, Deinze, Dilbeek, Hemiksem, Herentals, Izegem, Lanaken, Lier, Mol, NIKO en Zaventem.

Binnen Musi'X werden volgende materialen ontwikkeld:

  • een uitgewerkt (digitaal) leerplan;
  • een digitale toolbox met concrete tips en didactische wenken om het leerplan te verwezenlijken;
  • een visietekst.

Meer informatie? Klik hier 

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...