vrijdag 09 december 2016
STEM Turnhout 2.jpg

Laat je besmetten door het STEM-virus

Inspirerende STEM-projecten uit GO! atheneum Geel, GO! talentenschool Turnhout en GO! freinetschool De Tandem Sint-Kruis Brugge

Ontwerp een fitnesstoestel voor een persoon met rugklachten

“Over het hele schooljaar geef ik de leerlingen drie opdrachten. Bijvoorbeeld: ontwerp een fitnesstoestel op maat van een opgegeven persoon. De leerlingen bouwen het toestel, berekenen de kracht die erop wordt uitgeoefend en passen het toestel aan de opgegeven handicap aan. 

Tijdens de vier wekelijkse STEM-lesuren ervaren de leerlingen dat ze wiskunde en fysica nodig hebben om hun opdrachten tot een goed einde te brengen. Dat verhoogt hun motivatie. In het begin is het voor hen wennen om zelfstandig aan het werk te gaan en zelf dingen uit te zoeken. Maar doorheen het jaar merk je dat leerlingen initiatief nemen en creatiever worden. Daarom breiden we volgend schooljaar STEM nu ook naar het 5e en 6e jaar uit.”

Silke Mariën is STEM- leerkracht  in het 3e jaar van het GO! atheneum Geel

STEM Geel 7.jpg


Dief betrapt te Turnhout

“Een alternator is niet interessant, totdat je weet dat de werking van een windmolen hierop is gebaseerd. Exponentiële functies zijn theoretisch totdat leerlingen er zelf de afname van de werking van medicijnen mee kunnen berekenen.

We beginnen elk project met een uitdaging. Aan de hand van hun kennis uit de lessen wiskunde, fysica en het STEM-vak moeten de leerlingen op eigen houtje en door samenwerking deze uitdaging tot een goed einde brengen. Zo krijgen de derdejaars de opdracht om een museum te beveiligen. Een laserstraal wordt via spiegels tot aan een lichtsensor omgeleid om zo een beveiligde zone te creëren. Als de lichtstraal wordt onderbroken, gaat er een alarm af en wordt er van de dief een foto genomen. De leerlingen maken eerst berekeningen, waarna ze op schaal hun antwoorden in de praktijk uitproberen. Met camera’s in het klaslokaal en spiegels aan het plafond creëren ze een levensechte situatie. In deze module komen de eindtermen optica bij fysica en goniometrie bij wiskunde aan bod.

Door onze verschillende campussen te laten samenwerken beschikken we over de ideale infrastructuur voor STEM-onderwijs. De samenwerking tussen ASO- en TSO-leerlingen met een stevig pakket wiskunde is een win-winsituatie voor beide. We kiezen hierbij bewust voor co-teaching, waarbij twee leerkrachten samen het STEM-vak geven en de leerlingen inspireren, coachen en begeleiden: eén leerkracht wiskunde en fysica en één met kennis van engineering.

Via deze aanpak kunnen we ook meisjes meer voor wetenschap en techniek warm maken. Leerlingen geven duidelijk aan welke modules hen meer of minder aanspreken. Daardoor sturen we bij en verhogen we de betrokkenheid van de leerlingen.”

Tine Snels, begeleider van de talentmodule STEM in het 3e, 4e en 5e leerjaar van GO! talentenschool Turnhout

STEM Geel 2.jpg


De anti-slechte mensenmachine

“Onderzoekend en zinvol leren vanuit de interesse van de kinderen staan bij ons altijd centraal. We gaan uit van de vragen die de kinderen in onze praatrondes vertellen. Vanuit een probleemstelling starten we een onderzoek of vertrekken we vanuit een probleem dat de leerlingen aanspreekt.  

Onze school werd dit jaar geselecteerd voor het project MyMachine. Onze kinderen bedenken hun droommachine (idee) die de hogeschoolstudenten van Howest Kortrijk verder uitwerken (ontwerp) en de leerlingen van het GO! technisch atheneum (KTA) Brugge uitvoeren (creatie). Tijdens het traject doen kinderen, leerlingen en studenten een beroep op de expertise en ondersteuning van bedrijven en organisaties om het knapste - of mafste - machine te realiseren.

De kinderen tonen er hun interesses, talenten en gevoeligheden. Ik denk aan de jongen van acht die een machine ontwierp om terroristen om te toveren tot mensen die vrede willen. Of het meisje dat een spionagehorloge ontwierp, of een verdubbelmachine.

De samenwerking met leerlingen van het secundair onderwijs of studenten maakt het voor de kinderen extra spannend. Ze kijken nu al uit naar ons bezoek aan de hogeschool en de workshop in de technische school. In de toekomst willen we de vier aspecten science, technology, engineering en mathematics nog sterker in onze onderzoeken, projecten en werkstukken aan bod laten komen. We streven hiervoor naar een wisselwerking met collega's, andere scholen en bedrijven. Ook de expertise van de ouders en de buurt willen we in kaart brengen.”

Inge De Meyer, leerkracht 3e leerjaar, GO! freinetschool De Tandem Sint-Kruis Brugge

STEM Sint-Kruis 2.jpg

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...