donderdag 26 juni 2014
dag moedertaal2.JPG

Leerkansen van 0 tot 100 jaar

In het GO! atheneum Hoboken bestond al een traditie om projecten op te zetten die passen in het brede schoolconcept. Toen de oproep werd gelanceerd om in te stappen in het programma brede open school in het kader van GO!2020, ging de school er snel op in. Directeur Ann Cox maakt een eerste stand van zaken op.

“We stapten in om nog verder te kunnen gaan op vlak van integratie en om het concept helemaal deel te laten uitmaken van ons algemeen school(kansen)beleid. Met de ondersteuning van de pedagogische begeleidingsdienst zijn we in ons opzet geslaagd”, vindt directeur Ann Cox. “We werken nu meer geïntegreerd. Dat wil zeggen dat er veel meer wordt samengewerkt tussen de twee vestigingsplaatsen van het atheneum, met de basisscholen op die twee plaatsen én met het centrum voor volwassenenonderwijs (CVO) op één van de twee locaties. De samenwerking zorgt ervoor dat we van elkaar leren en dat de leerkansen van onze leerlingen vergroten. Vandaag bieden we door die structurele samenwerking leerkansen van nul tot honderd jaar. Waar de kansen lagen om onze leerlingen, ouders en de school zelf meer bij de buurt te betrekken, en de buurt bij de school.”

Wat kwam er naar voren uit de omgevingsanalyse?

“We wilden de kenmerken van de omgeving van onze leerlingen beter leren kennen. Zo vinden we nieuwe leer- en leefkansen binnen de grootstedelijke context, die we niet op het niveau van de klas kunnen meegeven."

Kan je enkele concrete voorbeelden meegeven?

“Ik denk bijvoorbeeld aan een gezondheidsbeleid met daarin MOS – we gaan echt voor een groene campus – en verkeersveiligheid. Die aanpak wordt nu op campusniveau vastgelegd.” “Een andere pijler in ons actieplan is cultuureducatie, heel belangrijk om de blik van onze leerlingen te verruimen. Leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben kunnen bijvoorbeeld dankzij het media-atelier van het CVO meewerken aan onze radiozender op de campus. Een andere cultuurpartner van het eerste uur is het Red Star Line Museum hier in de buurt." "Heel wat leerlingen hebben zelf een migratie-achtergrond en herkennen zich in de thematiek. Een drietal jaar geleden werkten ze hier samen met het museum zelf een tentoonstelling uit. De samenwerking loopt nog verder want leerlingen doen er nu aan werkplekleren en onthalen de bezoekers en leiden ze rond. Verder mogen leerlingen er in de grote vakantie hun eigen verhalen over vakantie naar hun herkomstland projecteren in de inkomhal.”
“In het kader van werkplekleren werken we ook samen met een rust- en verzorgingstehuis in de buurt. Zo leren onze kinderen in de buurt zelf, in plaats van op school."

Vindt de buurt ook de weg naar jullie campus?

“Absoluut. We stellen onze sportaccommodatie open voor verenigingen in de buurt. Tijdens ons dagelijks leereiland (de huiswerkklas) worden de leerlingen ook begeleid door coaches van hogescholen en universiteiten. Ook hebben we dit jaar voor de eerste keer een vrijetijdsbeurs georganiseerd met partners – culturele centra en jeugdhuizen – uit de buurt, omdat we merkten dat leerlingen niet altijd de weg vonden naar die jeugdhuizen. Dat is nu veranderd. De cultuurmedewerker van de Stad Antwerpen, district Hoboken is ook lid van onze schoolraad. We zijn echt een ‘open’ school geworden. Aanvankelijk namen wij het initiatief voor heel wat projecten. Ondertussen komen de vragen van beide kanten. Door vragen van onze partners komen we zelf ook tot nieuwe ideeën. Het is een heel positief en constructief proces, waarin een goede communicatie en afspraken maken een belangrijke rol spelen. Ik kan er niks negatief over zeggen (lacht).”

werkplekleren Red Star Linegroot.jpg

Welk advies heb je voor brede open scholen in spe?

“Een school moet leerplandoelen halen en competenties bereiken. Enthousiasme speelt een sleutelrol bij het slagen van deze manier van denken. De extra inzet van de leraars zorgt voor meer leerwinst. Leerlingen zitten beter in hun vel en zijn daarom gemotiveerder en enthousiaster."

"Zo’n actieplan in elkaar steken en opvolgen vraagt veel organisatie. We zijn er intens mee bezig. Een technisch adviseur, de coördinator en ikzelf leiden het in goede banen. Maar we krijgen ook veel steun van de pedagogische begeleidingsdienst van het GO!. Gaandeweg bouw je zelf de nodige expertise op om het in handen te nemen.”

“Iedereen op school moet mee zijn, een geïntegreerd schoolbeleid is dan ook heel belangrijk. Daaraan hebben we ook een communicatieplan gekoppeld, zowel naar alle medewerkers op school, als naar buiten.”

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...