dinsdag 20 juni 2017
spijbelen_02b.jpg

Minder spijbelaars dankzij nestleraars

Spijbelen blijft een nijpend probleem in veel secundaire scholen. Dat was ook het geval in GO! lyceum Gent. Tot de school besliste om het roer om te gooien en nestleraars aan te stellen. De nestleraars spelen in op individuele noden en motivaties van leerlingen en dringen zo spijbelgedrag en vroegtijdige schooluitval terug.

Wat als leerlingen regelmatig spijbelen? Het is een probleem dat niet in één, twee, drie op te lossen is. Ook in de 3e graad BSO van enkele Gentse secundaire scholen was er een probleem rond spijbelen en vroegtijdige schooluitval. Omdat het directie- en lerarenteam van GO! lyceum Gent krachtdadig wilde ingrijpen, werd beslist om het helemaal anders aan te pakken. “Onze nieuwe aanpak houdt in dat we nestleraars aanstellen die meer dan één vak geven,” zegt directeur Xaveer De Boeck. “De nestleraars staan dichter bij de leerlingen, waardoor we beter op hun individuele noden en motivaties kunnen inspelen.”

De relatie leerling-leraar is krachtiger en de school wordt een tweede thuis waar leerlingen voelen dat samen-leren hen maatschappelijk iets opbrengt. “Het grote verschil met vroeger is dat (nest)leraren nauwer samenwerken en meer overleggen, waardoor leerlingen met problemen vlugger op de radar verschijnen. De nestleraren zijn bovendien ook stagebegeleiders, zo hebben ze ook zicht op de werkattitude van de leerlingen. Eigenlijk kunnen we de leraren zien als een zelfsturend team dat kiest voor een holistische aanpak i.p.v. de traditionele leerkracht die enkel zijn eigen vak kent en onderwijst.”

De vakgroep PAV in de 3e graad ligt aan de oorsprong van deze nieuwe aanpak. “De leraren in kwestie hebben een dubbel diploma, waardoor we vakken en groepen konden bundelen en de leraren in overwogen co-teams samen voor een klas zetten.”

Vooral de nauwe samenwerking tussen de nestleraars valt op. “Door regelmatig onderling te overleggen worden de eindtermen en leerplandoelstellingen sneller bereikt, wat ons ruimte geeft om aan uitbreidingsdoelen te werken op maat van individuele leerlingen. Waar mogelijk kunnen we zo stapsgewijs evolueren naar gepersonaliseerd onderwijs. Zo plannen we wekelijks met alle leerlingen een individueel onderwijsloopbaangesprek van een kwartier, waarin we o.a. feedback geven op het hele curriculum. De leerlingen schatten zelf ook in op welk niveau, welke snelheid en welke moeilijkheidsgraad ze voor een bepaald vak zitten, waardoor hun eigenaarschap van leren stijgt.”

 

quote icoon

De relatie leerling-leraar is krachtiger en de school wordt een tweede thuis waar leerlingen voelen dat samen-leren hen maatschappelijk iets opbrengt.

Niet alleen de inzet van leraren, maar ook de infrastructuur wordt aangepast aan de nieuwe aanpak. “Het klaslokaal is bijna 300 m² groot en bestaat uit een instructieruimte, ruimtes voor individueel overleg en groepswerken, een uitgebreid computerpark en een eventuele chill-ruimte. Kortom: we voorzien ruimte en middelen om te professionaliseren en een krachtige leeromgeving te creëren.”

Hoewel het project nog maar pas gestart is, lijkt het erop dat zowel het welzijn als de leerlingenparticipatie stijgt. Binnen drie jaar zal een effectenmeting uitgevoerd worden om te kijken of dat ook effectief het geval is/zal zijn. De inspectie liet na een recent bezoek alvast verstaan dat dit ‘een succesvolle aanpak is die als voorbeeld voor de rest van Vlaanderen kan dienen’. Ook de resultaten van het laatste SONO-onderzoek (Steunpunt voor Onderwijsonderzoek) over spijbelen tonen aan dat de aanpak van GO! Lyceum Gent de juiste is.

“De analyses tonen een significant verband tussen de types schoolklimaat en spijbelen,” luidt het. Het type schoolklimaat dat ze in Gent bewerkstelligen, het zogenaamde autoritatief schoolklimaat, blijkt verband te houden met een lagere kans op spijbelen. "Autoritatieve scholen combineren een veeleisende en gedisciplineerde aanpak met een responsieve aanpak. Scholen met een autoritatieve stijl zetten zowel in op het bewerkstelligen van een vertrouwensrelatie met de leerlingen, door bijvoorbeeld het verlenen van inspraak, als het bewerkstelligen van ambitieuze leerdoelen en duidelijke regels. Autoritatieve scholen slagen er, meer dan andere scholen, in om schoolbinding te generen. Het versterken van schoolbinding vormt op zijn beurt een buffer tegen spijbelen.”

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...