vrijdag 01 april 2022
Een Aantal Leerlingen Samen Met Hun Leerkracht Bij De Start Van De Week Van De Zorg Rh

Verzorgers in de watten

De coronastorm lijkt een beetje te zijn geluwd. De druk op onze verzorgingssector stilaan wat minder hoog. Maar de nood aan nieuwe zorgkrachten neemt daarmee niet af. Het is erg belangrijk dat jongeren blijven kiezen voor een toekomstige carrière in deze levensbelangrijke sector. Reden te meer om de leerlingen Verzorging ook eens in de watten te leggen, vonden ze in GO! talentenschool Turnhout. 

Twee jaar geleden verschenen overal witte lakens in het straatbeeld voor de mensen van de zorg, werden ze overstelpt met applaus en verschenen ze meermaals als helden op het nieuws. Ook nu blijven de helden van de zorg zich dagelijks gepassioneerd inzetten, al is het applaus intussen weer verstomd, zijn de lakens verdwenen en halen ze amper nog het nieuws. Maar we blijven onze zorgmensen hard nodig hebben. 

“Desondanks de coronacrisis en de zware impact hiervan op de zorgsector kiezen dit schooljaar een 250-tal leerlingen bewust voor een studierichting in het studiedomein Maatschappij en welzijn,” zegt Peter De Ceuster, directeur Talentenschool Turnhout. “Na twee uitdagende schooljaren waarbij de zorgsector onder druk stond, zijn we enorm trots op onze leerlingen die voluit kiezen voor een toekomst in de zorg. De vraag vanuit de arbeidsmarkt blijft dan ook erg hoog naar goed opgeleide zorgkundigen”.

Naar aanleiding van de Dag van de Zorg op zondag 20 maart 2022 vonden de leerkrachten Verzorging van Talentenschool Turnhout dat het dan ook hoog tijd was om hun leerlingen een week lang (van maandag 21 maart tot vrijdag 25 maart) opnieuw in de spotlights te zetten.

“Wij als leraren hebben dagelijks het voorrecht om onze leerlingen in hun opleiding mee te ondersteunen en te vormen tot goede zorgkundigen, die altijd klaarstaan voor anderen”, aldus leerkracht Greet Van Nuffel. “Daarom vinden wij het als leerkrachtenteam logisch om onze leerlingen Verzorging ook eens in de bloemetjes te zetten, of misschien beter, in de watten te leggen, door een projectweek te organiseren die volledig aan hun profiel beantwoordt.”

De leerlingen in kwestie werden op de eerste dag van hun projectweek na een stevig ontbijt ondergedompeld in de leefwereld van de jonge en oudere zorgvrager. Hiervoor waren tal van workshops voorzien waarbij met klei geëxperimenteerd werd om speelgoed te maken en ondervonden ze zelf hoe het aanvoelt om blind te zijn of in een rolstoel door het leven te gaan. Een bezoek aan het Reuzenhuis in Antwerpen stond ook op de planning om te ontdekken hoe een peuter de grote wereld waarneemt. Een verpleger van het ziekenhuis zorgde er dan weer voor dat de reanimatietechnieken opgefrist werden. De projectweek werd afgesloten door de leerlingen kennis te laten maken met de leefwereld van personen met dementie, een wereld die sommigen al van dichtbij leerden kennen tijdens hun eerste stage-ervaring.

“Op deze manier wil het leerkrachtenteam bijdragen aan de vorming van gepassioneerde verzorgenden, die het hart op de juist plaatst dragen voor de zorgvragers”, zoals Greet Van Nuffel afsluit.

De leerlingen en leerkrachten keken erg uit naar deze week. En aan de gezichten af te lezen is dat bijzonder goed meegevallen.

Maandag - Ontbijt/Workshop Project Happinezz/woonzorgproject Astor

Ontbijt Start Week Van De Zorg 2 Rh

Dinsdag - Uitstap Reuzenhuis in Antwerpen

Bezoek Reuzenhuis In Antwerpen 2B

Woensdag - EHBO lessen door externen

Workshop Thomas More 1 Rh

Donderdag - Rolstoelendag + workshop Thomas More

Rolstoelendag1

Vrijdag - Dementiedag

Workshop Thomas More 3C

.

GO! nieuwsbrief