Een positieve aanpak
Minder spijbelaars dankzij nestleraars
Islamleraren weerbaar maken tegen radicalisering
Vijf bouwstenen om leerlingen succesvol te laten participeren
Meer dan 300 nascholingen en opleidingen voor alle GO! professionals
Meester Christophe verkozen tot Leraar van het Jaar
De STEMpel
Een dag in het leven van Laurens Devos
Ambassadeur in de kijker: Claudia Filtjens
Loop geen vorige edities mis
Leerlingenparticipatie is meer dan een modewoord. Het GO! wil dat er in elke school een participatief klas- en schoolklimaat heerst waar alle leerlingen inspraak kunnen hebben. Door te participeren leren jongeren o.a. mee verantwoordelijkheid te dragen, na te denken, te discussiëren, rekening te houden met verschillende meningen en compromissen te sluiten. Maar welke bouwstenen heb je nodig om leerlingen succesvol te laten participeren?
Een open sfeer, waarin er respectvol met elkaar omgegaan wordt, is cruciaal om leerlingenparticipatie op school te bevorderen. Elkaar kunnen aanspreken en vertrouwen is een must. Inspraak, betrokkenheid en discipline hoeven elkaar zeker niet in de weg te staan.
Om een cultuur van gelijkwaardigheid te scheppen, is het belangrijk om een constructieve dialoog tussen de leerlingen en het schoolteam te starten en behouden. Iedereen binnen de school heeft vertrouwen in elkaars kwaliteiten, neemt elkaar ernstig en moedigt elkaar aan om te participeren. Dit kan je enkel bekomen door niet te veel technisch jargon te gebruiken. Jargon houdt het risico in dat men over hoofden heen gaat praten en dat er van een actieve participatie geen sprake meer is. Daarom is er voor de verschillende discussies passende ondersteuning nodig.
Om participatie van leerlingen te laten slagen, is er ondersteuning nodig. Niet enkel voor de leerlingen, maar voor het hele schoolteam. Het schoolteam heeft professionalisering in participatief werken nodig en leerlingen moeten de kans krijgen om zich te bekwamen in gespreks- en vergadertechnieken, meningsvorming en meningsuiting. Verder moet er materiaal ontwikkeld worden dat leerlingen voldoende informeert om te kunnen deelnemen aan het schoolbeleid. Let er wel op dat de ondersteuning niet overhelt naar sturing. Leerlingen moeten zo vrij mogelijk kunnen participeren, hun autonomie moet te allen tijde gevrijwaard worden.
Heel het schooljaar door goed communiceren is een must. Het is belangrijk dat het schoolbeleid tijdens het schooljaar alle leerlingen informeert over de genomen beslissingen. Dit gaat verder dan de leerlingen in de leerlingenraad en de schoolraad die de andere leerlingen informeren over hun verwezenlijkingen in de formele participatieorganen. Het hele schoolbeleid moet voor de leerlingen vertaald worden. Deze open communicatie is zowel naar andere leerlingen gericht, als naar de directeur, leerkrachten, ouders en externen. De school die uitlegt waarom iets (nog) niet kan, zal op meer begrip kunnen rekenen.
Om een goede participatiecultuur te kunnen waarborgen, moeten scholen inzetten op continuïteit. Participatie is geen eenmalig project dat beperkt is in tijd en ruimte. Daarom is het nodig dat er ruimte in het beleid gemaakt wordt om ‘out of the box’ te denken. Stap af van vastgeroeste patronen en zorg dat er vernieuwend kan en mag gedacht worden. Op deze manier wordt de continuïteit in de werking gewaarborgd.