Ènes (37) studeerde bank- en financiewezen en werkte dertien jaar in de privésector. Na een lange carrière bij de bank besloot Ènes toch de sprong te wagen en zich om te scholen tot leerkracht. Ènes geeft nu al twee jaar met veel plezier economie, wiskunde en mabo in het GO! atheneum Lokeren. Dat levenslang bijleren is exact wat hij ook aan zijn studenten wil meegeven.
Had je hem 13 jaar geleden gezegd dat hij voor een klas zou staan, had Ènes waarschijnlijk verbaasd gekeken. Leerkracht Ènes Ibrahim (37) heeft geen klassieke loopbaan. Hij behaalde een diploma bedrijfsmanagement en ging lange tijd aan de slag in de privésector. Na verschillende functies bij de bank, besloot Ènes de sprong te wagen en zich om te scholen tot leerkracht. Dat levenslang bijleren is exact wat hij nu ook aan zijn leerlingen in het GO! atheneum Lokeren wil meegeven. Daar geeft Ènes nu al twee jaar gepassioneerd economie, wiskunde en mavo in het 1e, 2e en 3e middelbaar.
Maar hoe ontdekte deze zij-instromer zijn liefde voor het vak? Als adviseur bij de bank moest Ènes regelmatig opleidingen geven. ‘Het was een fijne tijd, maar ik haalde eigenlijk enkel nog voldoening uit het lesgeven. De bedrijfsvisie strookte ook niet meer helemaal met de mijne. Toen heb ik besloten om de overstap naar het onderwijs te maken.’
Als Ènes terug in de tijd kon, was hij misschien vroeger veranderd. ‘Omdat het voor mij toch een sprong in het onbekende was, heeft het lang geduurd voor ik de switch durfde maken. Maar als je je ‘goesting’ volgt kom je wel op je pootjes terecht. Ik ben nog steeds heel blij met de keuze die ik gemaakt heb.’
Al is Ènes’ ervaring bij de bank zeker niet verloren, integendeel. ‘In de vakken die ik geef, zoals economie, is dat een enorme meerwaarde. Ik kan daardoor echte voorbeelden geven en alles koppelen aan de realiteit.’
Ènes zit nu duidelijk op zijn plek. ‘Iemand iets bijbrengen, daar haal ik energie uit. Als ik zie dat mijn leerlingen iets met die kennis doen, maakt dat mijn dag. Er zijn ook vermoeiende dagen bij, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar de voldoening is des te belangrijker.’
Wil jij net als Ènes lesgeven in het GO!? Solliciteer hier!
Ènes staat 100% achter de GO! filosofie. ‘Leerlingen krijgen hier de vrijheid om zichzelf te zijn en hun eigen weg te zoeken. Naast leerkracht zijn wij eigenlijk ook een soort coach in het volwassen worden.’
Leerkrachten mogen hier natuurlijk ook zichzelf zijn. ‘Dat is belangrijk omdat geen twee docenten dezelfde zijn. Iedereen heeft zijn eigen manier om iets over te brengen op de leerlingen. Daarnaast is die vrijheid ook belangrijk om authentiek te kunnen zijn. Leerlingen moeten kunnen voelen dat er een échte leerkracht voor hen staat, die lesgeeft volgens zijn eigen waarden. Anders komt je boodschap niet goed over.’
Dat is ook te merken in het GO! atheneum Lokeren. ‘We hebben een heel divers team: jong, oud en met verschillende achtergronden. Iedereen voelt zich hier thuis. Dat merk je aan de sfeer, hier wordt veel gelachen.’
Je eigen stempel drukken kan op verschillende manieren in het GO!. Welk effect Ènes graag zou hebben op zijn leerlingen? ‘Dat ze levenslang blijven leren en dat ik hun nieuwsgierigheid aanwakker. Dat is belangrijk, want uit nieuwsgierigheid ga je uit jezelf op zoek naar kennis.’
En aan de twijfelaars die ook wel voor een klas willen staan? ‘Waag die sprong gewoon! Het is wel een sprong in het onbekende maar uiteindelijk moet je je droom, je visie, je goesting volgen. Werk is een groot deel van je leven, dan wegen zin en voldoening toch het meeste door.’