woensdag 29 maart 2023

GO! publiceert leerplannen basisvorming

Het GO! maakt een deel van zijn nieuwe leerplannen bekend voor de tweede en derde graad secundair onderwijs. Samen met leerkrachten en experten hoger onderwijs werkt het GO! aan sterke leerplannen die een hoog ambitieniveau nastreven. De leerplannen voor het gedeelte van de basisvorming zijn klaar en werden goedgekeurd door de Raad van het GO!. In mei volgen leerplannen voor het specifieke gedeelte van de verschillende studierichtingen. 

Pexels Mikhail Nilov 9158767 Rh

Van sobere eindtermen naar ambitieuze leerplannen 

Vandaag publiceert het onderwijsnet een eerste deel van de leerplannen, namelijk de leerplannen voor de basisvorming in de tweede en derde graad secundair onderwijs. Er is een leerplan voor elk van de drie finaliteiten: een voor alle richtingen met doorstroomfinaliteit (gericht op doorstroming naar het hoger onderwijs), een voor alle richtingen met arbeidsmarktfinaliteit en een voor alle richtingen met dubbele finaliteit, die leerlingen zowel op hoger onderwijs als de arbeidsmarkt voorbereidt. Concreet omvat de basisvorming voor een doorstroomrichting dus de doelen die élke leerling moet verwerven in een studierichting die voorbereidt op hoger onderwijs – of dat nu een talenrichting is of een wetenschappelijke richting. De essentie van de basisvorming is dat ze breed is en dat de bijbehorende doelen haalbaar moeten zijn voor iedereen in dezelfde finaliteit. 

In de leerplannen voor de basisvorming geeft het GO! vorm aan de beslissing van de overheid om de klemtoon te leggen op talen en STEM (wiskunde-wetenschappen). De basisvorming omvat verder doelen voor geschiedenis, aardrijkskunde, lichamelijke en geestelijke gezondheid, … Nieuw is dat via de basisvorming alle leerlingen zullen werken rond digitale knowhow, burgerschap, cultuur en economische en financiële competenties. 

Boven op de basisvorming komt er nog een specifiek gedeelte, dat wél verschillend is voor elke studierichting. Bijvoorbeeld voor een leerling in een sterke wiskunderichting komen er extra doelen wiskunde boven op de basisvorming. Daarin gaat het GO! voor ambitieuze studierichtingen met een duidelijker uitgesproken profiel dan voorheen. Aan de leerplannen voor het specifieke gedeelte, een voor elke studierichting afzonderlijk, werkt het GO! intussen ijverig door; om ze in de loop van mei aan de scholen te kunnen bezorgen. 

De leerplannen voor de basisvorming zijn nu klaar, onder voorbehoud van goedkeuring van de minimumdoelen door het Vlaams Parlement. Het GO! is genoodzaakt ze nu al te verspreiden, want in september start de modernisering in het vijfde jaar secundair. De betrokken schoolteams kunnen niet langer wachten met de voorbereidingen. Daarvoor hebben ze de nieuwe leerplannen nodig: scholen gaan ermee aan de slag om hun curriculum vorm te geven.  

Met inbreng van & ondersteuning voor het veld 

Het zijn hoofdzakelijk leerkrachten uit eigen rangen die de leerplannen van het GO! voedden. Verschillende leerplancommissies werden op poten gezet, elk bestaand uit GO! leerkrachten, experten uit het hoger onderwijs en de lerarenopleidingen, en voorgezeten door een pedagogisch begeleider. Zij voorzien de leerplannen van didactische wenken en materiële vereisten om schoolteams te inspireren rond hoe zij de leerdoelen in hun onderwijs kunnen opnemen. 

De pedagogische begeleidingsdienst van het GO! houdt vanaf mei informatiesessies over de nieuwe leerplannen om schoolteams te begeleiden bij de modernisering. De leerplantool GO! navigator wordt geactualiseerd en aangevuld.  

Je vindt de GO! leerplannen hier. 

 

Persverantwoordelijke

David En Nathalie 00

Nathalie Jennes & David Janssens

02 790 95 35

persdienst@g-o.be