GO! schakelt versnelling hoger in verbeteren onderwijskwaliteit
Scholen krijgen een dashboard met data over hun onderwijskwaliteit en élke leraar kent de nieuwe leerplannen. Dat zijn enkele ambities uit het brede ‘ambitieplan’ van het Gemeenschapsonderwijs om de kwaliteit te verhogen. Met dit plan wil het GO! zorgen dat elke onderwijsprofessional aan hetzelfde zeel trekt.
Nieuw ambitieplan verzekert systeembrede aanpak
In 2020 lanceerde het GO! een strategisch plan om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Halverwege de looptijd maakt het onderwijsnet een tussenstand op om te identificeren welke extra inspanningen nodig zijn. Die oefening resulteert nu in een ambitieplan, opgemaakt in dialoog met de scholengroepen. Het plan formuleert voor elk niveau – centrale diensten, scholengroepen en scholen – duidelijke rollen en concrete engagementen.
Afgevaardigd bestuurder Koen Pelleriaux: “We lanceren een netbreed plan waarin meetbare indicatoren het vertrekpunt zijn en samenwerking de basis is. Scholen, scholengroepen en de centrale diensten van het GO! nemen elk een eigen rol op, die essentieel is in het geheel. Ik geloof echt dat we ons kunnen aanpassen. Dat het talent aanwezig is. En de wil. Wie ambitie heeft - en ambitie heeft het Gemeenschapsonderwijs altijd gehad - slaagt daarin.”
Elke leraar aan boord en datagedreven werken
Het GO! ontwikkelt een set indicatoren die onderwijskwaliteit in beeld brengen én een dashboard om ze voor scholen en scholengroepen beschikbaar te maken. Dat is een van de ambities uit het plan. In het dashboard koppelt het GO! kwaliteitsinformatie, bijvoorbeeld uit de Vlaamse toetsen maar ook cijfers over doorstroming naar de arbeidsmarkt of studiesucces in het hoger onderwijs, aan schoolkenmerken. Tezelfdertijd wordt extra professionalisering voor schoolteams ingezet rond datageletterdheid en analysevaardigheden. Scholengroepen gaan in dialoog met hun scholen over die kwaliteitsindicatoren en stellen samen met hen ‘schoolwerkplannen’ op.
Een andere ambitie is ervoor te zorgen dat elke individuele leraar het leerplan kent. Uit een analyse van de doorlichtingsverslagen blijkt immers dat de leerplandoelen niet altijd voldoende gekend zijn door leraren. Aangezien er nieuwe leerplannen zijn voor het secundair onderwijs en die ook in de steigers staan voor het basisonderwijs, en omdat het GO! die doelen concreter, bevattelijker en ambitieuzer maakte, is het essentieel voor de onderwijskwaliteit dat elke leraar hierin mee is. Het onderwijsnet maakt hier een prioriteit van en werkt een train-the-teacher-methode uit om dit te realiseren.
Andere ambities omvatten onder meer het ontwikkelen van hoogwaardige leermiddelen, het begeleiden van schoolteams in effectieve didactiek met een consequent discours van hoge verwachtingen, de nadruk op onderwijskundig leiderschap en het implementeren van een duurzaam hr-beleid op alle niveaus.
Geert De Soete, voorzitter van de Raad van het GO!: “De onderwijskwaliteit verbeteren in al onze scholen kan enkel met een systeembrede aanpak. Elke onderwijsprofessional moet zijn rol daarin opnemen. We vragen beleidsmatige oplossingen aan de overheid, maar met dit plan engageren we ons ook als net – in elke lokale school, elke scholengroep, binnen de centrale diensten en de pedagogische begeleidingsdienst – om aan hetzelfde zeel te trekken.”