Scholen bundelen innovatiekrachten in de GO! sandbox
Het GO! start met de GO! sandbox, een veilige testruimte voor innovatie en experimenten. Zo wil het GO! de innovatiecultuur versterken en de samenwerking over scholen(groepen) heen boosten. Het schooljaar 2021-2022 wordt voor de GO! sandbox een pilootjaar waarbij ‘samen leren innoveren’ centraal staat.
Twintig collega’s uit diverse scholen en instellingen zullen tijdens dit pilootjaar in schooloverstijgende teams zoeken naar oplossingen voor uitdagende problemen. De sandbox biedt hen een methode om prototypes te ontwikkelen, te testen en bij te sturen – dat kan een dienst of product zijn, of een bepaalde aanpak. Een meerwaarde voor de leerling of voor de onderwijsprofessional moet telkens de focus zijn. Daarom zullen zij al van bij het ontwerpproces betrokken worden. Oplossingen moeten met beperkte middelen te realiseren zijn zodat men in een volgende fase verder kan opschalen binnen het onderwijsnet. Het sandboxtraject duurt circa negen maanden en wordt dus dit schooljaar nog afgerond.
Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO ! staat daar helemaal achter. “De GO! sandbox ligt helemaal in lijn met onze toekomstvisie GO! 2030. Niet veranderen om te veranderen, maar om kwaliteit voor iedereen te blijven realiseren. We willen de krachten bundelen, evalueren wat werkt, eventueel bijsturen en vervolgens de goede praktijken laten verspreiden naar andere scholen. Scholen kunnen ontzettend veel van mekaar leren en samen veel bereiken. Dat potentieel kunnen we nog veel sterker benutten.”
Tijdens een eerste samenkomst werd het startschot gegeven. De verschillende probleemstellingen werden afgetast en er werden vier teams gevormd die nu elk met een gedeelde uitdaging aan de slag gaan. De teams zullen werken aan flexibele curriculumorganisatie, expertisedeling over schoolmuren heen en gepersonaliseerd samen leren voor leraren. Ze worden daarbij doorheen het traject begeleid door de centrale diensten van het GO! en krijgen ondersteuning en advies (juridisch, didactisch, …).
Eén van de deelnemers is Annelies Havermans, directeur van GO! secundair onderwijs A-Maze: “Met onze school A-Maze trachten we problemen steeds te zien als een opportuniteit om onszelf te verbeteren. Ik kijk ernaar uit om ook via de GO! sandbox te kunnen sparren met collega’s uit andere scholen die met gelijkaardige uitdagingen kampen en de handen in mekaar te slaan. Falen kan niet, we kunnen er altijd uit leren. Ik heb er zin in!”