Schooldirecteurs onder druk: opleiding is nodig, maar niet genoeg (opinie)
Onderwijsvakbond COC krijgt meer meldingen van conflicten tussen directies en leerkrachten. Vaak gaat het om directeurs met weinig ervaring, aldus COC. Ze pleiten voor een opleiding. Die is goud waard, schrijft Koen Pelleriaux, maar een toverstokje is het niet. Het GO! pleit voor maatregelen die een duurzaam hr-beleid op school mogelijk maken.
Schooldirecteurs onder druk: opleiding is nodig, maar niet genoeg (opinie)
Onderwijsvakbond COC krijgt meer meldingen van conflicten tussen directies en leerkrachten. Vaak gaat het om directeurs met weinig ervaring, aldus COC. Ze pleiten voor een opleiding.
Bij het Gemeenschapsonderwijs is een vormingsattest een vereiste om als directeur benoemd te kunnen worden. Het GO! richt een opleiding in van één schooljaar, die wordt voorafgegaan door een ‘talentenwerf’ en gevolgd wordt door jobtraining met een mentor. Elk jaar halen 100 collega’s hun vormingsattest.
Die opleiding is goud waard, maar is geen toverstokje. De realiteit is dat er veel druk rust op de schouders van een schooldirecteur. De hoge verloopcijfers bewijzen dat. Het is een complex beroep dat veel verder gaat dan het pedagogische. Een schooldirecteur is een manager. Visievorming, personeelsbeleid, financieel beleid, regelgeving, schoolorganisatie, aanbestedingen, infrastructuur, kwaliteitszorg, communicatie, contacten met ouders, leerlingenwerving, … al deze zaken liggen in het mandje van de directeur. Het lerarentekort doet daar nog een schepje bovenop. Het personeelstekort dwingt directies om véél tijd te besteden aan rekrutering en selectie, maar ook aan het begeleiden van starters, zijinstromers en gastleraren. En de nood aan vervangingen tijdens het schooljaar vergroot de problemen nog meer. Soms springen directeurs zelfs in om gaten op te vullen en staan ze voor de klas, bovenop hun vele andere taken.
Ja, een degelijke opleiding is een must. Daarnaast moeten we ons afvragen of het nodig is dat elke schooldirecteur beschikt over een bewijs van pedagogische bekwaamheid, zoals de huidige regelgeving voorschrijft. Als we garanderen dat er binnen het directieteam voldoende pedagogische bekwaamheid aanwezig is, hoeft voor het GO! niet elke directeur over een pedagogisch diploma te beschikken. Zo vergroten we de vijver om competente schoolleiders aan te werven. Ook moeten schoolleiders de instrumenten in handen krijgen om een duurzaam hr-beleid te kunnen voeren. En dat kan niet zonder een modernisering van het personeelsstatuut. Als werkgever van bijna 45.000 personeelsleden wil het GO! het engagement opnemen om een duurzaam hr-beleid te stimuleren met aandacht voor aantrekkelijk werkgeverschap, werkbaar werk, jobmotivatie en een hoge onderwijskwaliteit. Dat zal de druk op schoolteams milderen.
Koen Pelleriaux
afgevaardigd bestuurder GO!