woensdag 03 november 2021
Beter Bruggen Bouwen Dan Puin Moeten Ruimen Rh

Beter bruggen bouwen dan puin moeten ruimen

Ook leerlingen kunnen verantwoordelijkheid opnemen bij het beheersen van conflicten op school. Daar zetten ze in GO! Busleyden Atheneum campus Stassart bewust op in. Na een opleiding mogen acht leerlingen zich voortaan officieel Peer Mediator noemen. Vrijdag 29 oktober ontvingen ze hun certificaat uit handen van Mechels schepen Björn Siffer. De acht zullen worden ingezet bij conflicten op school. 


Waar mensen samenkomen ontstaan onvermijdelijk nu en dan wrijvingen. Ook op school. Wanneer het tot een conflict komt, of dreigt te komen, is het goed om op tijd de lont uit het kruitvat te halen. Van oudsher valt die taak te beurt aan de leerkracht of de directeur. Maar ook leerlingen kunnen hierin verantwoordelijkheid opnemen. Daar zetten ze in GO! Busleyden Atheneum campus Stassart bewust op in. Na een opleiding mogen acht leerlingen zich voortaan officieel Peer Mediator noemen. Vrijdag 29 oktober ontvingen ze hun certificaat uit handen van Mechels schepen Björn Siffer. De acht zullen worden ingezet bij conflicten op school. 

Een bemiddelaar word je niet zomaar. De leerlingen namen deel aan een driedaagse opleiding tot conflictbemiddelaar. Dit is een intensieve training waarin de leerlingen worden klaargestoomd om te bemiddelen bij conflicten tussen leerlingen. De leerlingen die de opleiding volgden werden bewust aangesproken om deel te nemen aan de opleiding op basis van hun competenties, vaardigheden en talenten die iemand binnen de school had opgemerkt. Het is belangrijk om een zo divers mogelijke groep te hebben, zodat alle leerlingen aansluiting kunnen vinden bij een van de peer mediators. 

In de opleiding zien de leerlingen een stevig gedeelte theorie die ze omzetten naar de praktijk aan de hand van rollenspelen. Peer mediators worden ingezet om te bemiddelen in conflicten tussen leerlingen. Ze zoeken samen met de conflicterende partijen naar duurzame oplossingen om weer samen door één deur te kunnen.  

“Het project draagt mee bij tot een positieve sfeer op school. Herstel en verbindende communicatie vormen de rode draad in deze opleiding. Niet alleen op school is deze opleiding een meerwaarde voor onze nieuwe peer mediators, maar zeker ook in hun privé- en later professioneel leven”, zegt Tanja Janssens, directeur. “De opleiding vond plaats in een lokaal dat door de stad Mechelen ter beschikking werd gesteld. We bieden de opleiding bewust buiten de school aan. Zo worden de leerlingen ondergedompeld in een meer professioneel kader hetgeen de leer-zin en het teamgevoel verhoogt.” 

quote icoon

Herstel en verbindende communicatie vormen de rode draad in deze opleiding. Niet alleen op school is deze opleiding een meerwaarde voor onze nieuwe peer mediators, maar zeker ook in hun privé- en later professioneel leven.

— Tanja Janssens, directeur GO! Busleyden Atheneum Stassart


“We zijn fier op al onze nieuwe peer mediators, maar ook erg trots dat er twee ex-OKAN-leerlingen aan de opleiding deelnamen”, zegt Tanja Janssens. “Binnen Busleyden Atheneum zetten we volop in op talentontwikkeling en empoweren van jongeren. Deze opleiding biedt op dat vlak een bijzondere meerwaarde.” 

“Ik hoop dat OKAN-leerlingen op die manier sneller integreren in de school. Ik wil mij hier alvast voor inzetten”, zegt  Abdikarim Mohamud Abdikarim. 

De opleiding wordt gegeven door Tanja Janssens, directeur BA Stassart en Lies Op de Beeck, onderwijsassistent van stad Mechelen. “De samenwerking tussen stad Mechelen, sociaal beleid en campus Stassart is een succesvolle formule.” 

.

GO! nieuwsbrief