
Boeken brengen de wereld binnen
Het belang van lezen is tot nader order nog altijd aanzienlijk. Wie goed kan lezen heeft een sterke troef in handen. Maar lezen staat onder druk. Leesbevordering is en blijft daarom een goede zaak voor kinderen. En dat pakken ze veelzijdig aan in GO! basisschool Dé Leefschool Dendermonde.
Kinderen hebben veel te leren. En er is van alles wat. Maar goed leren lezen is vooralsnog een van de zaken die er absoluut bij horen. Peilingen geven echter aan dat het niet zo goed gaat met de leesvaardigheid van jongeren in Vlaanderen. Daarom zijn initiatieven om lezen weer hip te maken zeer te verwelkomen.
De jeugdboekenmaand van 1 tot 31 maart is er zo een. Het thema dit jaar: lezen is een feest. En feesten zijn doorgaans prettig. Die koppeling van lezen en plezier erin laten sijpelen bij jongeren is belangrijk. Want waar plezier te beleven valt, daar wil je bij zijn. Met andere woorden, om kinderen dicht bij dat geschreven woord te brengen, mogen er gerust slingers, toeters en bellen bij gehaald worden. Zolang de kinderen dat lezen op het einde van de rit maar omarmen.
Dat is precies ook de strategie die ze in GO! Dé Leefschool Dendermonde hanteren. Geef kinderen redenen genoeg om van die boeken te leren houden. Wie van boeken houdt gaat ze wellicht ook lezen.
“De leerlingen van Leefgroep 3 wilden, naar aanleiding van de jeugdboekenmaand, zelf een boek maken. Na een eerste projectweek waarin de kinderen kennis verwierven over de evolutie van het schrift en het boek en de weg van het boek leerden vertellen, werd de klas omgetoverd tot een redactie. De jonge auteurs en illustratoren gingen aan het werk,” vertelt klasleerkracht Valerie Martens.
“Via de verhaalvlecht ontstond een verhaal. De cover werd een illustratie in 3D - een collage van eigen handgeschept papier - voor de tekeningen binnenin maakten de kinderen gebruik van verschillende druktechnieken. De vormgevers brachten alle prenten en tekstonderdelen tot één geheel bij elkaar. Trots als pauwen stelden onze kinderen hun manuscript voor in de kring.“

Van het origineel komen deze maand nog gedrukte versies die ze op een eigen miniboekenbeurs op woensdag 31 maart vanaf 12.00 uur, te koop aanbieden. Een uniek boek van en voor de kinderen van de school. Om hun boek te promoten vroeg Leefgroep 3 zelfs tips aan jeugdauteurs. Tijdens de online-interviews met de auteurs raakten ze nog meer in de ban van de wereld van het boek.
Directeur Kathy Van Langenhoven is blij te zien hoe haar school alles in het werk stelt om via projecten als deze zowel het lezen te bevorderen als de wereld binnen te brengen in de klas. “Het is fantastisch om te zien hoe ons team via een brede creatieve aanpak de kinderen enthousiast krijgt om van boeken én van lezen te leren houden. Als ouders zeggen: ‘Ongelooflijk, maar mijn zoon verkiest nu het lezen van boeken boven het gamen!’, dan kan je als directeur en leerkracht toch alleen maar enorm trots zijn!”

Als ouders zeggen: ‘Ongelooflijk, maar mijn zoon verkiest nu het lezen van boeken boven het gamen!’, dan kan je als directeur en leerkracht toch alleen maar enorm trots zijn!”
— Kathy Van Langenhoven, directeur GO! basisschool Dé Leefschool Dendermonde
Het GO! is zich bewust van de leesproblematiek en zet sinds enkele jaren ook met LIST sterk in op het bevorderen van de leesvaardigheid. LIST is een aanpak waarbij leerlingen zich élke dag minimaal een half uur aan het lezen zetten, over een week gespreid 180 minuten. De leerkracht lokt de kinderen eerst in het verhaal binnen waarna ze aan de hand van kleine opdrachten zelfstandig verder leren lezen. De combinatie van regelmaat (half uur lezen per dag), van ambitie (180 minuten per week halen) en van goesting (de leerkracht introduceert het verhaal en geeft impulsen om verder te lezen) is de sleutel. En het werkt, want zowat alle scholen die er inmiddels mee aan de slag zijn zien duidelijk de resultaten.
Meer te weten komen over LIST in combinatie met gepersonaliseerd leren kan je hier.