woensdag 27 april 2022
Isabelle Maesfranckx

De menselijkheid op de school gaf mij meteen een wauwgevoel

Wist je dat het mogelijk is om les te geven en ondertussen je lerarenopleiding te volgen? In een LIO-traject kan je als ‘leraar in opleiding’ in je eigen tempo je pedagogisch bekwaamheidsdiploma halen, terwijl je al praktijkervaring opdoet. Dit traject is een win-win voor veel mensen die pas later de stap naar het onderwijs zetten. Ook voor Isabelle Maesfranckx was dit de ideale opstap naar een nieuwe carrière in het onderwijs. In de komende weken verrassen we jullie graag met enkele verhalen van zijinstromers én andere bijzondere profielen die vandaag - na of zelfs tijdens een andere loopbaan - voor de klas staan. Isabelle is onze eerste verborgen parel.

Voor veel mensen heeft het onderwijs een grote aantrekkingskracht. Maar de meeste mensen zijn ervan overtuigd dat het niet mogelijk is om nog op latere leeftijd voor het onderwijs te kiezen. Niets is minder waar! Dat bewijst het verhaal van Isabelle. Haar vorige job eindigde in een burn-out, maar haar brandend verlangen om ergens een verschil te maken zette haar op weg naar het onderwijs.

Wat na de burn-out?

Isabelle Maesfranckx: “Tot mijn 45e heb ik gewerkt als communicatieverantwoordelijke. Maar tijdens die carrière had ik zelden het gevoel dat ik iets waardevols deed. Dat leidde uiteindelijk tot een burn-out. Belangrijk is dan dat je bij jezelf nagaat: Wat doe ik graag? Waar haal ik energie uit? Het onderwijs sprak mij vroeger al aan. Ik wou mijn kennis en ervaring graag delen met jongeren. Maar de drempel was altijd te groot om de stap te wagen. Je werkt immers voltijds, je hebt drie opgroeiende kinderen, de partner werkt ook fulltime. Dan spring je niet zomaar in het onbekende. Toch ben ik na mijn burn-out gestart aan de lerarenopleiding, al wist ik toen nog niet goed of ik echt wel in het onderwijs wilde werken.”

Hoe heb je dan ontdekt dat het onderwijs echt wel iets voor jou is?

Isabelle: “Een van de docenten in de lerarenopleiding gaf mij de tip om eens een interim te doen in het onderwijs: “Probeer het eens, dat is de enige manier om te weten of het je ligt of niet.” Ik wist niet dat dit kon zonder lerarendiploma, maar dat bleek geen probleem te zijn. Je kan op een website makkelijk checken welke vakken je aan welke jaren mag geven met het diploma dat je vroeger hebt behaald. Ik zag een vacature van het GO! atheneum in Halle, ging solliciteren en ben daar snel als interim-leerkracht gestart. Nu, zes jaar later, werk ik er nog.”

quote icoon

Ik kreeg de tip om eens een interim te doen in het onderwijs. Dat is de beste manier om te ondervinden of het je ligt om les te geven.

Plots sta je voor de klas. Een groot verschil met je vorige job?

Isabelle: “Absoluut! Wat mij meteen opviel was de menselijkheid op de school. Zo stelde de directeur zelf voor dat ik maandag later kon beginnen, zodat ik mijn dochter nog kon wegvoeren naar het internaat. Ze liet mij ook vrijdag vrij zodat ik dan kon werken aan mijn lerarenopleiding. Dat zorgde echt voor een wauwgevoel: weten dat ze rekening houden met de mens achter de leerkracht. Ook de collega’s en de vakgroep waarin ik terechtkwam waren heel behulpzaam. Daardoor begon ik meteen met een goed gevoel aan mijn opdracht. Ik gaf zestien uur les en op vrijdag ging ik een hele dag naar school voor mijn lerarenopleiding.”

Het LIO-traject heeft veel voordelen

Dat was toen nog niet in het LIO-traject als ‘leerkracht in opleiding’?

Isabelle: “Klopt! Na die interim-opdracht wist ik dat ik door wou gaan in het onderwijs. Maar eerst de lerarenopleiding afwerken voor ik les kon geven, zag ik niet zitten. Het LIO-traject was perfect voor mij. Je dient dan minstens tien uur les te geven en je kan tegelijk je lerarenopleiding afwerken.”

“Dat heeft veel voordelen. Zo word je al betaald voor de uren die je lesgeeft en je kan de opleiding in modules afwerken, in je eigen tempo in één of meerdere jaren. Natuurlijk stijgt je loon als je een pedagogisch bekwaamheidsbewijs behaalt. Bovendien heb je dit bewijs nodig als je wil benoemd worden. Het is dus wel een voordeel om niet te lang over het traject te doen. Nog een voordeel van het LIO-traject is dat je de stages mag doen tijdens je eigen lesuren bij leerlingen die je al kent en in de vakken die je al geeft. Dat geeft je meer ademruimte. Ook kan je wat je leert in de opleiding meteen toepassen op je eigen leerlingen.”

quote icoon

In het LIO-traject hoef je geen extra stages te doen, word je al betaald voor de uren les die je geeft en kan je studeren in je eigen tempo.

Had het voordelen om op latere leeftijd in het onderwijs te stappen?

Isabelle: “Je start met meer levenservaring. Hierdoor had ik meteen het gevoel dat ik die jongeren iets kon bijbrengen en kon ik door mijn ervaring heel praktijkgericht lesgeven. Ik kon tal van voorbeelden geven uit het werkveld. Dat boeit de leerlingen veel meer. Het hielp ook dat ik zelf drie grotere kinderen had. Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om met jongeren van 14 tot 16 jaar om te gaan als je zelf nog maar net van school komt.”

Je werkt ondertussen zes jaar in GO! atheneum Halle. Hoe ziet de toekomst er voor jou uit?

Isabelle: “Inmiddels geef ik enkel nog vijf uur boekhouden en de andere uren vervul ik een beleidsfunctie en ondersteun ik de communicatie van de scholengroep. Dat is ook iets wat ik positief vind aan het onderwijs: het is niet altijd een vlakke loopbaan, zoals sommigen misschien wel denken. Ik kon dit jaar kiezen om voor de klas te staan of om andere taken uit te voeren, of voor een combinatie van beide. Wat het volgend jaar wordt is nog niet 100% zeker. Maar zo zie je dat werken in het onderwijs heel gevarieerd kan zijn. Het blijft boeiend.”

Heb je nog een tip voor wie net als jij koudwatervrees heeft om de stap te wagen naar het onderwijs?

Isabelle: “Ik zeg altijd: “Ga eens kijken!” Vraag of je eens ergens een paar lessen mag meevolgen in een school. Je zal meteen zien hoe het eraan toegaat en of het iets voor jou is. Indien ik vroeger had geweten wat ik nu weet, dan had ik waarschijnlijk sneller de stap gezet. Anderzijds vind ik het geen nadeel dat ik eerst in de privé heb meegedraaid en nu met meer levenservaring in het onderwijs ben beland.”

Bedankt Isabelle! We wensen je nog veel succes in het vervolg van je loopbaan in het onderwijs.

_________________
Zin gekregen om je kans te wagen in het onderwijs?

Surf naar Aan de slag in het GO!  

.

GO! nieuwsbrief