dinsdag 09 mei 2023
E Sports Specialisatie KTA Brugge Rh

E-sport doet intrede in de klas: veel meer dan wat gamen

Waar computergames vroeger misschien nog puur spel waren, is e-sport ondertussen een wereldwijde miljardenbusiness geworden. Geen wonder dat het dan ook de weg vindt naar het onderwijs. Maar wel op een doordachte en verantwoorde manier. Volgend schooljaar start GO! technisch atheneum (KTA) Brugge met een optie E-Sports in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Vooral het brede verhaal rond de e-sporthandel is voor de school dé reden om dit te integreren in het studieaanbod.

Kris Vandevoorde is technisch adviseur in de school. Hij is al enkele maanden in de weer om het e-sportverhaal in de school vorm te geven.  

Kris: “Vorig jaar hebben twee professoren van de VUB ons benaderd om een richting E-Sports op te starten. Wij zijn natuurlijk gebonden aan leerplannen, waardoor een volwaardige opleiding op dit moment niet mogelijk is. Toch is dat idee blijven hangen bij onze directeur Lien Hautekeete (rechts op de foto). Zij vond het idee niet verkeerd, want e-sport wordt steeds belangrijker, het is ondertussen een volwaardige business geworden.”  

“Samen hebben we onderzocht hoe we dit verhaal op onze school kunnen invullen. Mede dankzij ons infra- en ICT-team zijn we klaar met de oefening en kunnen we vanaf volgend schooljaar leerlingen uit de richtingen Humane Wetenschappen, Economie of  STEM de optie E-Sports kiezen. We bieden deze optie aan in het derde, vierde, vijfde en zesde jaar.” 

In ons land bestaat dit nog niet. Waar heb je dan ideeën opgedaan? 

Kris: “Ik ben onder meer naar Londen geweest, omdat daar al een volwaardige opleiding E-Sports bestaat. Ik heb ook e-sporters bevraagd over welk materiaal er nodig is: welke hardware, welke schermen, enzovoort. We hebben wel ervaring met ICT, maar dit is toch een heel specifiek verhaal. Zo is ook computerproducent Dell samen met TRC als partner in het verhaal gestapt. We hebben ook veel werk gemaakt van het zoeken naar subsidies omdat we ernaar streven om elke week een gastdocent uit te nodigen die specialist is in een bepaald onderdeel van het e-sportgebeuren.” 

E Sports Specialisatie KTA Brugge Rh4

Spelenderwijs talenten ontdekken 

Ik veronderstel dat deze optie ook meer is dan gamen op school. 

Kris: “We zien onze optie E-Sports heel breed. Het gaat zeker niet enkel om gamen en het oefenen van gameplay. Dat is zelfs maar een beperkt onderdeel van de opleiding. We willen het volledige palet van de e-sportbusiness belichten. De leerlingen zullen bijvoorbeeld in team een e-sportevenement organiseren. Daarbij moeten ze communiceren, interviews afnemen, promotie maken, sponsors zoeken, alles technisch vlot laten verlopen, … Hiervoor krijgen ze workshops van onze partner Techonomy. Het is veel meer dan spelletjes spelen. Het is zeker niet onze bedoeling om leerlingen op te leiden tot professionele e-sporters.”  

Zijn er dan veel linken met diverse soorten jobs? 

Kris: “Absoluut! De leerlingen leren spelenderwijs zichzelf en hun talenten ontdekken. Ben ik sterk op vlak van communicatie of organisatie? Vind ik de technische kant van het gamen interessant? Of hou ik me liever bezig de zakelijke kant van een evenement? De optie E-Sports biedt veel mogelijkheden om jezelf te oriënteren, bijvoorbeeld naar een richting journalistiek, eventmanagement of STEM.” 

quote icoon

De optie E-Sports biedt veel mogelijkheden om jezelf te oriënteren, onder meer naar een richting journalistiek, eventmanagement of STEM.

— Kris Vandevoorde, technisch adviseur GO! technisch atheneum (KTA) Brugge

Ethisch charter 

E-sport op school, dat lijkt het ideale argument om thuis zonder limiet te mogen gamen? 

Kris: “Daarom is ook de samenwerking met GameChangers zo belangrijk. Deze organisatie werkt specifiek rond gameverslaving en preventie. Bovendien hanteren we een strikt ethisch charter. Daarin zijn onder meer het beheren van je eigen schermtijd, fair play, respect en een goede nachtrust heel belangrijk. Voor wie dat niet lukt, stopt dit verhaal meteen. We willen onze optie E-Sports juist inzetten als motivator om het gamen en de schermtijd op een gezonde manier te integreren in het leven van de leerlingen. Ook doen we alles in een onderwijscontext. Er zal dus geen sponsoring gezocht mogen worden bij gokkantoren en gewelddadige spellen zullen hier niet gespeeld worden.” 

quote icoon

We willen onze optie E-Sports inzetten als motivator om het gamen en de schermtijd op een gezonde manier te integreren in het leven van de leerlingen.

Plaatsen beperkt 

Hoe zal de toekomst van deze richting eruitzien? 

Kris: “Het is nu een project van vier jaar. We willen dit eerst goed doen, om dan te zien of we het eventueel kunnen uitbreiden. Het doel is nu vooral mensen en partners aan te trekken die in dit verhaal geloven. Het is wel de intentie om een curriculum te ontwikkelen met doelen die je via deze optie kan bereiken. Aan de optie E-Sports zijn veel profielen vast te hangen, zowel arbeidsmarktgericht als academisch.” 

Ik veronderstel dat er meer interesse is dan dat er plaatsen zijn? 

Kris: “De plaatsen zijn inderdaad beperkt. In de tweede graad zijn er bijvoorbeeld zestien plaatsen voor drie studierichtingen samen. Daarom zullen we een selectieprocedure opstarten. We willen heterogene groepen maken waarin leerlingen zitten met interesse in diverse rollen. Wij zien zowel de gamer, technicus, influencer en ondernemer als een soort van basisrollen die bij onze optie E-Sports belangrijk zijn. We willen dus zeker niet enkel gamers aantrekken in deze richting.”  

Veel succes! 

.

GO! nieuwsbrief