De titel van het boek laat weinig aan de verbeelding over. Het is een werk waar de liefde voor de job van leerkracht vanaf spat. Na de zoveelste weeklaag is het een verademing om ook eens te focussen op alle redenen waarom leerkracht zijn zo’n fantastisch beroep is. Het is daarmee zeker een shot good vibes dat je als leerkracht tijdens de zomermaanden al snel weer doet verlangen naar 1 september.
Hoe is het idee ontstaan voor het boek?
Brigitte Vermeersch: “Het was een idee van uitgeverij Lannoo. In een ver verleden stond ik al voor de klas, maar in 2017 heb ik als een vorm van onderzoeksjournalistiek weer een maand lesgegeven. Ik zocht een antwoord op de vraag hoe het is om vandaag voor de klas te staan. Ik werd vervolgens gevraagd om over die ervaring te spreken op een VRT-evenement. In het publiek zat Hilde Vanmechelen, directeur-uitgever bij Lannoo. Die vond dit zo'n mooi verhaal en ze vroeg of ik daar geen boek over wou schrijven. De uitgeverij heeft daarna zelf leerkrachten opgeroepen om hun redenen om voor het beroep te kiezen neer te schrijven. Door de massale respons zijn we verdergegaan met het boek.”
Greet Decin: “De uitgeverij had ons ondertussen al aan elkaar gekoppeld en wij konden mekaar heel goed aanvullen. Brigitte is aan de slag gegaan met de verhalen van de leerkrachten, ik vulde ze aan met duiding en gegevens uit onderzoek. Het boek is heel positief van sfeer, maar we wilden wel niets verbloemen. Het is naast een mooie ook een moeilijke job die veel van je vraagt. Met de combinatie van persoonlijke verhalen en wat meer algemene duiding geven we de lezer een veel beter inzicht in de job van leerkracht.”
Verschil maken
Behandelt het boek verschillende thema’s?
Greet: “De verhalen kwamen vlot binnen en in het begin vonden we niet meteen een structuur die werkte, die logisch voelde. Ik heb dan eens alle verhalen open gelegd in mijn woonkamer en zo kwam er stilaan een rode draad naar voren. Veel redenen om leerkracht te worden zijn in te delen in enkele grote categorieën. De vragen ‘Wie?’, ‘Wat?’, ‘Hoe?’ en ‘Waarom?’ hielpen ons om de deelthema’s te benoemen.”
En die redenen zijn?
Greet: “De belangrijkste reden is dat je als leerkracht een verschil kan maken. Dat is iets dat heel vaak terugkomt. Daarbij is het ook belangrijk voor ‘wie’ je het doet. Dat zijn zowel de leerlingen, maar ook bijvoorbeeld de sfeer onder collega’s is belangrijk. Ook inhoudelijk is er veel liefde voor het vak, zeker omdat het een job is waarbij je heel creatief kan zijn en heel authentiek. Je kan je persoonlijkheid ook in je job leggen. Dat is bij veel andere jobs veel moeilijker. Daarnaast zijn veel leerkrachten ook maatschappelijk betrokken en ook dat is een belangrijke reden om de job te omarmen. Werken in het onderwijs is écht van betekenis.”
Brigitte: “Eens die inhoudelijke structuur er lag, ging het schrijven van het boek ineens vlot. Ik ben dan op zoek gegaan naar de verhalen die binnen die structuur vallen en dan waren we vertrokken. Zo zagen we ook de gaten in het boek. We merkten bijvoorbeeld dat we geen verhalen hadden uit het beroepsonderwijs. Ik heb dan zelf enkele leerkrachten aangeschreven en zo heb ik ook nog enkele prachtige verhalen binnengekregen die het boek vollediger maakten.”
Het zijn waarschijnlijk de meest enthousiaste leerkrachten die hun verhalen hebben ingestuurd. Geeft dat geen vertekend beeld?
Greet: “Het klopt dat we heel enthousiaste verhalen kregen, maar ook heel eenvoudig antwoorden zoals ‘voor de glinstering in de ogen van jonge kinderen’ of ‘voor mijn mannen’. Er wordt altijd al veel ‘over’ het onderwijs gesproken. Iedereen heeft wel een mening. Maar wij wilden de stem van de leerkracht zelf laten horen. Waarom ben jij leerkracht geworden en waarom doe je het zo graag.”