dinsdag 21 juni 2022
Foto Een Boek Boordevol Vitaminen Voor Elke Leerkracht Rk2

Een boek boordevol vitaminen voor elke leerkracht!

'100 redenen om leraar te worden' is de titel van een nieuw boek van Brigitte Vermeersch en Greet Decin. Brigitte is al vele jaren onderwijsspecialist op de VRT-redactie. Greet is programmadirecteur van de lerarenopleiding aan de hogeschool UCLL. In het boek bundelen ze getuigenissen van enthousiaste leerkrachten over hun redenen om elke dag opnieuw met veel goesting voor de klas te staan. Een must-read voor elke leerkracht met herkenbaarheid als grote kracht.

Cover 100 Redenen Om Leraar Te Worden

De titel van het boek laat weinig aan de verbeelding over. Het is een werk waar de liefde voor de job van leerkracht vanaf spat. Na de zoveelste weeklaag is het een verademing om ook eens te focussen op alle redenen waarom leerkracht zijn zo’n fantastisch beroep is. Het is daarmee zeker een shot good vibes dat je als leerkracht tijdens de zomermaanden al snel weer doet verlangen naar 1 september.

Hoe is het idee ontstaan voor het boek?

Brigitte Vermeersch: “Het was een idee van uitgeverij Lannoo. In een ver verleden stond ik al voor de klas, maar in 2017 heb ik als een vorm van onderzoeksjournalistiek weer een maand lesgegeven. Ik zocht een antwoord op de vraag hoe het is om vandaag voor de klas te staan. Ik werd vervolgens gevraagd om over die ervaring te spreken op een VRT-evenement. In het publiek zat Hilde Vanmechelen, directeur-uitgever bij Lannoo. Die vond dit zo'n mooi verhaal en ze vroeg of ik daar geen boek over wou schrijven. De uitgeverij heeft daarna zelf leerkrachten opgeroepen om hun redenen om voor het beroep te kiezen neer te schrijven. Door de massale respons zijn we verdergegaan met het boek.”

Greet Decin: “De uitgeverij had ons ondertussen al aan elkaar gekoppeld en wij konden mekaar heel goed aanvullen. Brigitte is aan de slag gegaan met de verhalen van de leerkrachten, ik vulde ze aan met duiding en gegevens uit onderzoek. Het boek is heel positief van sfeer, maar we wilden wel niets verbloemen. Het is naast een mooie ook een moeilijke job die veel van je vraagt. Met de combinatie van persoonlijke verhalen en wat meer algemene duiding geven we de lezer een veel beter inzicht in de job van leerkracht.”

Verschil maken

Behandelt het boek verschillende thema’s?

Greet: “De verhalen kwamen vlot binnen en in het begin vonden we niet meteen een structuur die werkte, die logisch voelde. Ik heb dan eens alle verhalen open gelegd in mijn woonkamer en zo kwam er stilaan een rode draad naar voren. Veel redenen om leerkracht te worden zijn in te delen in enkele grote categorieën. De vragen ‘Wie?’, ‘Wat?’, ‘Hoe?’ en ‘Waarom?’ hielpen ons om de deelthema’s te benoemen.

En die redenen zijn?

Greet: “De belangrijkste reden is dat je als leerkracht een verschil kan maken. Dat is iets dat heel vaak terugkomt. Daarbij is het ook belangrijk voor ‘wie’ je het doet. Dat zijn zowel de leerlingen, maar ook bijvoorbeeld de sfeer onder collega’s is belangrijk. Ook inhoudelijk is er veel liefde voor het vak, zeker omdat het een job is waarbij je heel creatief kan zijn en heel authentiek. Je kan je persoonlijkheid ook in je job leggen. Dat is bij veel andere jobs veel moeilijker. Daarnaast zijn veel leerkrachten ook maatschappelijk betrokken en ook dat is een belangrijke reden om de job te omarmen. Werken in het onderwijs is écht van betekenis.”

Brigitte: “Eens die inhoudelijke structuur er lag, ging het schrijven van het boek ineens vlot. Ik ben dan op zoek gegaan naar de verhalen die binnen die structuur vallen en dan waren we vertrokken. Zo zagen we ook de gaten in het boek. We merkten bijvoorbeeld dat we geen verhalen hadden uit het beroepsonderwijs. Ik heb dan zelf enkele leerkrachten aangeschreven en zo heb ik ook nog enkele prachtige verhalen binnengekregen die het boek vollediger maakten.”

Het zijn waarschijnlijk de meest enthousiaste leerkrachten die hun verhalen hebben ingestuurd. Geeft dat geen vertekend beeld?

Greet: “Het klopt dat we heel enthousiaste verhalen kregen, maar ook heel eenvoudig antwoorden zoals ‘voor de glinstering in de ogen van jonge kinderen’ of ‘voor mijn mannen’. Er wordt altijd al veel ‘over’ het onderwijs gesproken. Iedereen heeft wel een mening. Maar wij wilden de stem van de leerkracht zelf laten horen. Waarom ben jij leerkracht geworden en waarom doe je het zo graag.”

quote icoon

Er wordt zoveel ‘over’ het onderwijs gesproken. Wij wilden bewust de stem van de leerkracht zelf laten horen.

— Greet Decin

 

Nancy Onsia, coördinator 3e graad tso in GO! atheneum Busleyden - Campus Botaniek in Mechelen wil haar leerlingen dan weer levenswijsheid en kracht bijbrengen, zodat ze altijd in zichzelf blijven geloven. In haar eerste schooljaren gaf ze vooral les in de derde graad van het beroepssecundair onderwijs (bso). Haar motto was: ‘Waar een wil is, is een weg, maar jij moet de weg wel zelf willen bewandelen!’

 

 

"Dat gaf mijn leerlingen dikwijls de juiste kracht om na hun zevende jaar bso toch nog hogeschool te volgen en te slagen. Zo fier ben ik op hen allemaal. De laatste vijf jaar geef ik les in het technisch onderwijs (tso). De leerlingen hebben het soms niet gemakkelijk. Als een moederkloek wil ik hen zo graag mijn levenswijsheid en kracht doorgeven ... Een beetje hun rots zijn. Zij geven me ook veel kracht terug en daar doe ik het voor."

 

Brigitte: “We wilden heel bewust verhalen verzamelen van gedreven leerkrachten die trots zijn op hun job. Maar we wilden het ook realistisch maken. Want werken als leerkracht is ook niet evident. In de verhalen spat de passie ervan af, maar je kan ook duidelijk lezen dat het onderwijs fors is geëvolueerd. Het is minder makkelijk geworden, onder meer door veel meer diversiteit in de klassen. Als leerkracht kan je het niet meer alleen: je moet gewoon meer in een team gaan werken zodanig dat je de leerkracht deels ontzorgt.”

Greet: “Dat is inderdaad steeds belangrijker. Ze zeggen wel eens: “It takes a village to raise a child.” En dat is ook zo. Je moet zorgen voor een goed netwerk rond de school en rond de leerkracht. We moeten bijvoorbeeld verschillende welzijnsorganisaties dichter bij de scholen brengen. Een leerkracht moet zich naast zijn taak als lesgever niet ook nog eens bezighouden met de lege brooddoos van een leerling. Door leerkrachten meer te ontzorgen kunnen we de last op hun schouders veel verminderen en de job haalbaarder maken.”

Kunnen zaken zoals coteaching de job makkelijker maken?

Brigitte: “Ik vond het alleszins heel leuk om te coteachen. Ik was enorm verschillend van mijn medeleerkracht, maar dat werkte perfect. Ik pakte de Nederlandse lessen eerder literair aan met gedichtjes en liedjes. De andere leerkracht had een achtergrond in lichamelijke opvoeding en die gaf veel actiever les. Hij liet bijvoorbeeld de leerlingen rondstappen en op zijn signaal moesten ze stilstaan en een conversatie voeren met elkaar. Terwijl hij bezig was had ik ook tijd om bijvoorbeeld leerlingen bij te werken die lessen hadden gemist. Ik vond coteaching heel zinvol.”

Ook negatieve ervaringen als brandstof

Kwamen er ook verrassende redenen naar boven om leerkracht te worden?

Brigitte: “Zelf heb ik ooit interesse gekregen voor het onderwijs door een bevlogen leerkracht. Ik vond het echter frappant dat het omgekeerde ook vaak een reden is om voor de job te kiezen. Heel wat leerkrachten hebben een eerder negatief beeld van hun eigen tijd op de schoolbanken en willen het net beter doen.”

Greet: "Wat ook vaak naar voren komt is de familietraditie. Er zijn veel leerkrachten waarbij heel wat familieleden in het onderwijs werken. Ik kom zelf ook uit een onderwijsfamilie en dat kan je blijkbaar moeilijk afschudden. Ik herinner mij bijvoorbeeld hoe mijn vader als taakleerkracht ook thuis op zoek ging naar de denkfout bij bepaalde leerlingen. Hij wou echt weten waarom iemand een fout antwoord gaf op de som 32+9. Hij liet die leerling dan eens luidop de som maken en zo kwam het probleem naar boven: die leerling las dit soort getallen systematisch verkeerd als ‘23+9. Hij draaide de cijfers om. Mijn vader wou echt begrijpen wat er fout ging om zo voor die leerling een verschil te maken. Dat heeft mij zeker geïnspireerd om ook voor het onderwijs te kiezen.”

quote icoon

Ik hoop dat ook ouders dit boek gaan lezen om een beter beeld te krijgen van wat leerkracht zijn allemaal inhoudt.

— Brigitte Vermeersch

 

Annouk Peelman, coördinerend directeur sge so bij GO! scholengroep Rivierenland, noemt ‘jonge mensen laten groeien’ een van de meest zinvolle invullingen van een professionele loopbaan.

 

 

"Ik ben leraar geworden omdat ik graag een groeitraject met mensen afleg. Omdat ik een steentje wil verleggen in het leerproces van jongeren. Maar ook omdat zij me rijker/wijzer maken en omdat warme collega’s vrienden worden.”

 

Weten jullie nu hoe we de job van leerkracht aantrekkelijker kunnen maken?

Brigitte: “Alle antwoorden zitten in het boek (lacht). Dit boek geeft weer wat leerkrachten motiveert, waarom ze het graag doen. Zet daarop in, versterk hun motivatie en leerkrachten zullen altijd leerkrachten blijven.”

Greet: “Het beroep van leerkracht is een van de meest creatieve die er bestaan. Je kan je eigen manier vinden om les te geven. Ik zeg wel eens dat het onderwijs virtuoos is: het werkt niet als je gewoon een handboek volgt, je moet je eigen persoonlijkheid in je werk leggen en zo het verschil maken.

Wie moet het boek zeker lezen?

Brigitte: “Ik ben heel benieuwd naar de reacties. De leerkrachten die het gelezen hebben vonden het heel herkenbaar. Maar ik hoop ook dat ouders het lezen om een beter beeld te krijgen van de job van leerkracht. Ik denk dat het boek ook heel nuttig is voor iedereen die erover denkt om in het vak te stappen, dat zijn onder meer jonge mensen in de lerarenopleiding maar dat kunnen ook zijinstromers zijn die nu een andere job hebben.”

 

Lotte De Wagter, directeur van GO! basisschool De Kleurdoos in Brussel, wilde vooral geen leraar worden. Maar het was sterker dan haarzelf, zegt ze.

 

 

"Als ik met kinderen en jongeren kan werken, krijg ik enorm veel energie en geniet ik van hun ontwikkeling! En vooral in Brussel voel ik elke dag weer dat we het verschil kunnen maken. Ik studeerde pedagogische wetenschappen. Nadat ik was afgestudeerd, kreeg ik de vraag om les te geven aan de lerarenopleiding. Daardoor ontstond mijn passie voor het basisonderwijs. De basis kunnen leggen, met kinderen redeneren, voor hen zorgen... Dat motiveert me elke dag opnieuw."

 

____________________________

Wil je graag een collega verrassen met dit boek of wil je zelf graag je hart ophalen aan alle mooie anekdotes? Bestel dan snel je exemplaar bij Lannoo Campus 

Wil je je team bedanken voor een fijn schooljaar of zoek je nog een origineel welkomstcadeau voor leerkrachten die volgend schooljaar bij jullie aan de slag gaan? Dan kan je Leen Wouters van Lannoo Campus contacteren voor meer informatie rond staffelkortingen: Leen.wouters@lannoocampus.be 

Op www.100redenen.be vind je bovendien een leuke posteractie waarmee je een boekenpakket ter waarde van € 250 kan winnen. Ideaal om die welverdiende zomer wat extra glans te geven!

Copyright foto bovenaan Leenwoutersfotografie

.

GO! nieuwsbrief