Slimme oplossingen bedenken is een kolfje naar de hand van de GO! Spectrumschool in Deurne. Voor de laatstejaars Elektromechanica dokterde de school een virtueel eindwerk uit en na de lockdown haalde ze alle leerlingen met nood aan extra ondersteuning weer naar school. Goed voor tientallen blije leerlingen die vlot op hun leerplandoelen afstormen.
Met de zomervakantie voor de deur moeten laatstejaarsleerlingen hun eindwerk afleveren. Maar in praktijkgerichte opleidingen ligt dat niet voor de hand, want hoe begin je eraan als de praktijklokalen op school gesloten zijn? De GO! Spectrumschool in Deurne bedacht een slim antwoord voor haar zesdejaars Elektromechanica. “We hebben het hele atelier nagebouwd in een virtueel lab”, vertelt leerkracht Mohamed Al Farisi, de bezieler van het project. “In normale omstandigheden werken onze leerlingen in het praktijklokaal aan een automatiseringsproces op verkleinde productiemachines. Nu programmeren ze van thuis uit een simulator die de sturing vervangt, maar die ook werkt op de echte machines. Zo zijn de virtuele omgeving en de werkelijkheid compatibel. Om alles klaar te krijgen, hebben we nauw samengewerkt met enkele bedrijven die in sneltempo voor gratis licenties hebben gezorgd.”
“Dat laatste is niet evident, maar wel ontzettend belangrijk”, pikt directeur Christine Hannes in. “Zo’n 90% van onze 1100 leerlingen zijn GOK-leerlingen, en aan het begin van de lockdown had meer dan de helft thuis geen laptop of zelfs maar digitale toegang. Om iedereen mee te krijgen, zijn we voor de hele school snel overgeschakeld naar smartphonevriendelijke toepassingen zoals Google Classroom. Onze school staat sowieso meer voor begeleiding en individuele coaching dan frontaal lesgeven. Dat idee hebben we digitaal overgenomen en dat lukte prima. Zelfs onze OKAN-leerlingen kwamen online om lesjes te volgen en oefeningen te maken.”
“Ik heb ook een WhatsApp-groep voor de klas aangemaakt”, vult Mohamed aan. “Het was mooi om te zien hoe de leerlingen elkaar daarin steunden. Als leerkracht was het soms best intens. Stuurt een leerling ’s avonds nog een bericht dat hij vastzit, dan wacht je niet tot ’s morgens om te antwoorden, maar zoek je meteen samen een oplossing. De lockdown was een intensieve, maar ook een heel dankbare periode.”
— Mohamed Al Farisi, leerkracht GO! Spectrumschool Deurne
Ook bij het heropenen van de scholen had de Spectrumschool een bijzondere aanpak klaar. “In plaats van slechts enkele leerjaren hebben we alle leerlingen die nood hadden aan interactie en extra ondersteuning naar school gehaald”, legt Christine uit. “Dankzij ons doelgerichte en puntenloze evaluatiesysteem weten wij van alle leerlingen perfect hoever ze staan in hun traject en konden we goed inschatten wie van thuis uit verder kon en wie behoefte had aan ondersteuning op school of aan een rustige werkomgeving. Die leerlingen hebben we uitgenodigd en afhankelijk van hun noden opgedeeld. Tot onze blijdschap stonden ze er allemaal op die eerste schooldag. Het was een logistiek huzarenstukje, want met meer dan 50 opleidingen en 85 nationaliteiten is onze school de halve wereld in een notendop. Maar net door die individuele aanpak hebben we ervoor gezorgd dat zoveel mogelijk leerlingen de leerplandoelen hebben behaald. Ondanks de moeilijke omstandigheden. Ik ben enorm trots op hen en op ons team.”
De zesdejaars Elektromechanica wacht nu nog een jury om de eindwerken te beoordelen. Ook online. “Ze zijn alle vijf - drie jongens en twee meisjes - verschrikkelijk zenuwachtig”, lacht Mohamed. “Maar mocht er iets fout lopen, dan hebben we een noodplan met opnames achter de hand. Ondertussen denken we al volop aan een toekomst waarin we voortbouwen op dit verhaal. Samen met ons digitale team werk ik aan een systeem waarbij de leerlingen op een virtuele computer in de cloud inloggen. Zo kunnen ze zowel op school als thuis het hele schooljaar door in een vertrouwde omgeving werken, zonder belemmering van laptops die niet krachtig genoeg zijn. Tijdens de lockdown heb ik ook gemerkt dat ik meer ben dan een leraar. Ik blijf natuurlijk degene die beoordeelt en aanstuurt, maar leerlingen hebben naast technische ondersteuning ook nood aan warmte en iemand die naar hun verhaal luistert, want hun thuissituatie is soms moeilijk. Ik heb veel videogesprekken gevoerd met mijn leerlingen om hen gerust te stellen en te overtuigen dat het wel lukt, als je er maar in gelooft.”