maandag 26 juni 2023
Vijf Dansers In Examenmodus 2B

Examenstress? Dans 'm van je af!

De laastejaars van enkele van onze kunsthumaniora stonden dezer dagen voor het eindexamen. De spanning was er te snijden, maar het resultaat was zwaartekrachttergend mooi. Collega Els Supply van de centrale diensten van het GO! ging kijken naar de examensessies Dans in de Kunsthumaniora in Brussel. Adembenemend vond ze het. Maar ook de examenprestaties van de laatstejaars Muziek in MUDA Gent en in de Kunsthumaniora in Antwerpen bezorgden haar kippenvel. En dat zowaar tijdens een hittegolf.

Niet iedereen durft het zo maar, dansen en plein publique, maar eens de gêne weg is, vinden de meeste mensen het bevrijdend om als het ware ongedwongen hun lichaam te laten ronddraaien en keren over enkele vierkante meters vloer, in een soort gesprek met andere dansers of de ruimte om hen heen. De arm wordt geheven, de heup naar buiten geschoven, het been naar links of rechts gegooid, het hoofd in een ruk naar boven. Eens je eraan begint borrelt de drang om je via lichaamsbewegingen te uiten steeds feller en overtuigender op. Voor mensen die zich professioneel met dans (willen) bezig houden is dat dagelijkse kost. En op een heel fysiek veeleisend niveau. 

Alors on danse

"Gisteren mocht ik aan de Kunsthumaniora Brussel het openbaar examen bijwonen van de leerlingen van het 7e jaar Dans. Ze dansten drie hedendaagse stukken van drie verschillende choreografen. Niet op verplaatsing zoals wel meer gebeurt, maar in de school zelf, waar ze ook dagelijks oefenen in twee verschillende dansstudio’s."

Het 7e jaar kso Dans is een 7e specialisatiejaar voor leerlingen die al een diploma secundair onderwijs hebben en is toegankelijk na een toelatingsproef. Deze leerlingen krijgen geen algemene vakken meer maar focussen zich dus een volledig schooljaar enkel op dans.

"Familie en vrienden van de leerlingen waren aanwezig op het eindexamen. En al is iedereen eigenlijk het hele jaar door elke dag al op hoog niveau bezig met het métier, toch hangt er zenuwachtigheid in de lucht. Na het examen, als alles toch goed verlopen is, is de opluchting van de gezichten af te lezen. Niet alleen bij de leerlingen en hun ouders, ook bij het lerarenteam. Tenslotte wil elke leerkracht toch al zijn leerlingen zien slagen en openbloeien."

Music maestro

"Een dag vóór mijn bezoek aan de Kunsthumaniora Brussel was ik te gast in het MUDA in Gent waar leerlingen van de 2e en 3e graad Klassiek hun openbaar examen piano aflegden in een prachtige setting in Gent. Het studiedomein Kunst en Creatie opvolgen binnen Beleid & Belangenbehartiging heeft zo zijn fijne kantjes. Ik vind het immers belangrijk om ‘in het veld te komen’ en te zien en in dit geval ook te horen wat een opleiding kso zo allemaal inhoudt."

Ook op haar eerste examenbezoekdag viel het Els op hoe intens deze examens zijn. "De opluchting na de examenperformance spreekt boekdelen. Het is duidelijk dat deze jongeren er echt zeer veel voor over hebben om deze standaard te bereiken. Dit kunnen meemaken en zien wat het losmaakt bij zowel leerlingen, hun ouders als het lerarenteam betekent een ware boost voor mijn eigen werk. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor. Zien hoe deze jongeren hun passie volgen en keihard werken om hun droom te bereiken en daarvoor kunnen rekenen op de tomeloze inzet en begeleiding van het schoolteam bezorgde me echt kippenvel."

Els kon ook even met de aanwezige ouders en grootouders van de examinandi babbelen. "Heel fijn om de achtergrond van die leerlingen wat te leren kennen en vooral om te zien hoe die ouders en grootouders meeleven met hun zoon, dochter, kleinzoon of kleindochter."

Everybody on the floor

Ten slotte sloot Els afgelopen vrijdag ook aan bij het eindexamen van de 7e jaars Woordkunst-drama aan de Kunsthumaniora Antwerpen. Net als in Brussel haalden ook deze leerlingen vooraf al een diploma secundair onderwijs. In dit extra jaar ontdekten ze of de wereld van de podiumkunsten iets voor hen is om in verder te gaan. “Wat mij betreft in ieder geval wel,” stelt Els. “Die gasten weten echt wel waar ze mee bezig zijn.”

De leerlingen van het 7e jaar krijgen elk jaar de vraag of ze voor hun eindexamen een bestaand stuk willen spelen of bewerken dan wel een volledig nieuw stuk maken. Dit stelletje lefgozers koos voor dat laatste. En ze hebben dan ook letterlijk alles van A tot Z in elkaar gebokst: teksten schrijven, aankleding van het podium, muziek, beeld, geluid,…

“Ze omschreven hun stuk als volgt: ‘acht personages die elkaar waarschijnlijk niet kennen, die u misschien wel kent, ontmoeten elkaar en zichzelf hier, op een plek waar ze misschien liever niet zijn.’ Eens je het stuk gezien hebt, sluit die omschrijving als een bus. Dat het een fysiek intense voorstelling was, is een understatement. Dat zag je ook aan de dansers, die zich volledig gesmeten hadden. Voor het publiek leverde het gelukkig alleen maar extra energie op. Wat een prachtige ervaring!”

Voor wie het concept ‘openbare examens’ tot nog toe onbekend is: check zeker elk schooljaar de sociale mediakanalen van onze GO! kso-scholen. Er valt het hele jaar door wel ergens een voorstelling of tentoonstelling mee te pikken, gratis of voor een erg democratische prijs!

Everybody on the floor

Ten slotte sloot Els afgelopen vrijdag ook aan bij het eindexamen van de 7e jaars Woordkunst-Drama aan de Kunsthumaniora Antwerpen. Net als in Brussel haalden ook deze leerlingen vooraf al een diploma secundair onderwijs. In dit extra jaar ontdekten ze of de wereld van de podiumkunsten iets voor hen is om in verder te gaan. “Wat mij betreft in ieder geval wel,” stelt Els. “Die gasten weten echt wel waar ze mee bezig zijn.”

De leerlingen van het 7e jaar krijgen elk jaar de vraag of ze voor hun eindexamen een bestaand stuk willen spelen of bewerken dan wel een volledig nieuw stuk maken. Dit stelletje lefgozers koos voor dat laatste. En ze hebben dan ook letterlijk alles van A tot Z in elkaar gebokst: teksten schrijven, aankleding van het podium, muziek, beeld, geluid,…

“Ze omschreven hun stuk als volgt: ‘acht personages die elkaar waarschijnlijk niet kennen, die u misschien wel kent, ontmoeten elkaar en zichzelf hier, op een plek waar ze misschien liever niet zijn.’ Eens je het stuk gezien hebt, sluit die omschrijving als een bus. Dat het een fysiek intense voorstelling was, is een understatement. Dat zag je ook aan de dansers, die zich volledig gesmeten hadden. Voor het publiek leverde het gelukkig alleen maar extra energie op. Wat een prachtige ervaring!”

Voor wie het concept ‘openbare examens’ tot nog toe onbekend is: check zeker elk schooljaar de sociale mediakanalen van onze GO! kso-scholen. Er valt het hele jaar door wel ergens een voorstelling of tentoonstelling mee te pikken, gratis of voor een erg democratische prijs!

Vijf Dansers In Examenmodus 3

.