dinsdag 09 mei 2023
GO! Atheneum Beveren Waas Foto 600X400

Grote leerwinst bij praktijklessen op verplaatsing

Zeven jaar geleden is GO! atheneum Beveren-Waas gestart met praktijklessen op verplaatsing. Leerlingen gaan daarbij onder begeleiding van hun leerkrachten twee dagen aan het werk in de lokale Colruyt of in Dreamland. De samenwerking verloopt vlot en er zijn goede afspraken met de winkelketen. Zeker voor de leerlingen is het een uitgelezen kans om te ontdekken wat werken in retail en logistiek precies inhoudt, en of het iets voor hen is.

Grote leerwinst

Bij praktijklessen op verplaatsing staat de leerwinst centraal. Het is dé manier om op korte tijd veel bij te leren in een levensechte situatie. De leerkrachten merken overduidelijk dat dit echt werkt.

Tanja De Bock, leerkracht economie: “Onze leerlingen krijgen op school veel theorie, maar tijdens het werkplekleren kunnen ze alles in de praktijk zien en uitvoeren. Ze moeten bijvoorbeeld zaken toepassen die ze in de klas hebben geleerd, zoals het ‘spiegelen’ en het FIFO-principe bij het vullen van de schappen. De leerlingen schuiven ook om de twee uur door naar andere taken. Zo ontdekken ze elke dag heel veel facetten van de retail en de logistiek.”

Katrien De Munck, leerkracht verkoop & etaleren: “Deze praktijklessen op verplaatsing zijn een aanrader voor alle leerlingen. Ik merk ook dat ze er veel van opsteken. In de klas kom ik nadien ook terug op wat ze hebben ervaren en neem ik ook een toetsje af. Het is voor mij heel motiverend om te zien dat ze veel meedragen van wat ze tijdens de praktijklessen hebben geleerd.”

Win-win

De leerwinst voor leerlingen is duidelijk. Dit is kennismaken met de échte werkvloer! Maar in een goede samenwerking wint iedereen. Ook voor Colruyt heeft deze samenwerking voordelen.

Maarten, verkoper bij Colruyt: “Ik vraag de leerlingen in het begin altijd wie ook interesse heeft om betaald vakantiewerk bij ons te doen. Wie dat wil, kan zo nog extra ervaring opdoen en ook iets bijverdienen. Ook tijdens de coronacrisis zijn leerlingen van de school ingesprongen om de druk op onze medewerkers te verlichten.”

Moe maar voldaan

Het werk in de retail wordt vaak onderschat, ook door de leerlingen. Maar na een dagje in de praktijk, voelen ze pas echt wat het inhoudt.

Tanja De Bock: “Na een ‘werkdag’ zijn de leerlingen meestal heel moe. Ze ervaren zo dat werken fysiek zwaarder is dan een dag naar school gaan. Maar dat is prima. Ik vind het belangrijk dat leerlingen een realistisch beeld krijgen van wat werken in de retail inhoudt en of het ook iets voor hen is.”

Arbeidsgericht onderwijs

Het werkplekleren wordt vanuit het GO! gestimuleerd en gefaciliteerd. Dit past dan ook perfect in de visie rond arbeidsgericht onderwijs. De klas en de werkvloer moeten zoveel mogelijk in elkaars verlengde liggen. Werkplekleren verkleint de afstand tussen de school en de bedrijfswereld.

Annick Haesaerts is beleidsondersteuner onderwijs en arbeidsmarkt bij de centrale diensten van het GO!. Zij werkt projecten rond werkplekleren uit, samen met retailers. Scholen en leerkrachten kunnen zo instappen in een kader dat vooraf is uitgewerkt en dat de school en de leerkrachten veel tijd en moeite bespaart.

Annick Haesaerts: “Met verschillende winkelketens hebben we vanuit het GO! een project rond werkplekleren uitgewerkt. Samen met de retailers gaan we op zoek naar een goede formule waarbij de leerwinst van de leerlingen maximaal is. Maar dat vraagt meestal ook een inspanning van de begeleiders. Bij Colruyt volgen de leerkrachten bijvoorbeeld eerst een opleiding van de retailer. Pas daarna start het project met de leerlingen. Op die manier krijgen ook de leerkrachten een opfrissing, maar bovenal kunnen de leerlingen werken in een levensechte retailsituatie met alle moderne tools.”

Zijn er nog andere winkelketens en sectoren waar werkplekleren mogelijk is?

Annick Haesaerts: “Retail is heel divers. Werken in een Colruytwinkel is bijvoorbeeld heel wat anders dan werken in een parfumerie. Daarom lopen er projecten met verschillende winkelketens zoals Zara, Hubo, Kruidvat, … We hopen dat we vanuit het GO! het werkplekleren meer en meer kunnen aanbieden, maar dat is niet in elke sector even eenvoudig. Bij logistieke of chemische bedrijven zijn bijvoorbeeld de veiligheidsvoorschriften een belangrijke hinderpaal.”

Welke stap kan een leerkracht of school zetten om zelf ook werkplekleren aan te bieden?

Annick Haesaerts: “Vanuit het GO! zijn we nu al acht jaar bezig met het uitwerken van dergelijke projecten. Als een leerkracht of school hiervoor interesse heeft, kunnen ze zich nu al inschrijven voor volgend schooljaar. De vraag is meestal wel groter dan het aanbod, maar we proberen altijd zoveel mogelijk scholen te bedienen. Wij zijn vooral een soort van bruggenbouwer tussen de retailketens en de scholen. Maar dat werkplekleren heel nuttig is, staat buiten kijf. Door de grote leerwinst is werkplekleren zeker aan te raden voor zoveel mogelijk leerlingen.”

Heb jij interesse om ook een project rond werkplekleren op te starten in jouw school? Neem dan contact op met Annick Haesaerts via annick.haesaerts@g-o.be of 02 790 96 59.

.

GO! nieuwsbrief