In GO! basisschool Klim-Op in Vilvoorde is coteaching vandaag goed ingeburgerd. Van de kleuterklassen tot en met het derde leerjaar hebben alle leerlingen twee volwaardige leerkrachten voor de klas. Hier zijn ze ondertussen overtuigd: coteaching is een prima manier om beter om te gaan met de diversiteit in de klassen én om de werkdruk bij de leerkrachten te verminderen.
In het filmpje legt directeur Vincent Geerts uit hoe zij coteaching hebben ingepast. Na een pilootproject en heel wat koudwatervrees was iedereen mee met het verhaal. Het begon met creatief te kijken naar het lestijdenpakket en te puzzelen om binnen dezelfde mogelijkheden coteaching mogelijk te maken. Zo hebben ze middelen voor leerlingenbegeleiding ingezet om een tweede leerkracht voor de klas te zetten.
— Vincent Geerts, directeur van GO! basisschool Klim-Op in Vilvoorde
Maak kennis met Laura Zeegers en Maite Lozano. Ook zij stonden aanvankelijk terughoudend tegenover het idee van co-teaching. Onder meer de grotere klassen zagen ze niet zitten. Samen staan ze nu voor de derde kleuterklas en zijn ze overtuigd van de grote voordelen. Zij ervaren minder werkdruk en enkele praktische voordelen. Zo kan je de klas splitsen en bij hoekenwerk meer kinderen aan bod laten komen.
Ook Isabelle Lamberts is als beleidsondersteuner, zorgcoördinator en leerkracht ook overtuigd van de meerwaarde van coteaching. Enerzijds is het een manier om elk kind te blijven prikkelen en te motiveren. Anderzijds helpt het leerkrachten bij hun enorme uitdagingen. Ondertussen merken ze in de Klim-Op dat co-teaching zorgt voor meer enthousiaste leerkrachten en minder uitval. Leerkrachten staan er niet meer alleen voor, en dat maakt zowel letterlijk als figuurlijk een groot verschil.
— Isabelle Lamberts, beleidsondersteuner, zorgcoördinator en leerkracht GO! basisschool Klim-Op Vilvoorde
.