maandag 26 mei 2025
Frosty

Leerlingen GO! atheneum Schilde winnen 1e prijs met sociale robot ‘Frosty'

Leerlingen van het tweede jaar in de richting STEM - Wetenschappen in GO! atheneum Schilde winnen de wedstrijd ‘Sociale robot' van Dwengo vzw. De wedstrijd daagde jongeren uit om in teamverband een robot te ontwerpen die een maatschappelijk probleem op een sociaal verantwoorde manier aanpakt. Missie geslaagd!

Een robot met een warm hart

Mila Leung, Alexis Huyge, Noor Lamkadmi en Fien Maes, vier leerlingen van het tweede jaar STEM - Wetenschappen in GO! atheneum Schilde, hebben een schitterende prestatie neergezet op de wedstrijd 'Sociale robot' van Dwengo vzw, ondersteund door het Excellentiefonds van Onderwijs Vlaanderen. Met hun sociale robot Frosty kaapten ze de eerste plaats weg in een finale vol sterke projecten.

Frosty: meer dan een gadget

Frosty is ontworpen om twee actuele problemen tegelijk aan te kunnen pakken: eenzaamheid en vergeten medicatie-inname. Met een vrolijke “Hey!”, zwaaiende armpjes en een LED-display vol hartjes zorgt Frosty voor een gevoel van gezelschap. Tegelijk herinnert hij gebruikers via visuele signalen vriendelijk aan de medicatie die ze moeten nemen. 
 
De robot combineert creatieve elektronica en slimme software in een knap vormgegeven pinguïn, uitgevoerd in zachte materialen. De vorm sluit perfect aan bij het maatschappelijke oogmerk van het project: technologie toegankelijk maken én zorgen voor een kwaliteitsverschil in het dagelijks leven van zorgbehoevende mensen. 

Geselecteerd uit honderden inzendingen

De prestatie van het team is des te indrukwekkender als je weet dat er in totaal 379 teams ingeschreven waren voor de wedstrijd en dat slechts 14 daarvan naar de finale in Gent mochten. 
 
De jury beoordeelde de inzendingen op relevantie, originaliteit, technische kwaliteit en heldere presentatie. Het team uit Schilde scoorde bijzonder hoog op alle criteria. Hun project viel op door de doordachte aanpak, het technisch vernuft en het overtuigende verband tussen technologie en maatschappelijke impact. 

Jury onder de indruk

“Het is bijzonder knap dat jullie robot niet één, maar twee maatschappelijke problemen tegelijk aanpakt. Jullie combineren technische kennis met inzicht en visie. De presentatie was helder en de vormgeving versterkt het doel van de robot op een mooie manier.” - feedback van de jury

Als beloning gingen Mila, Alexis, Noor en Fien naar huis met een goodiebag en een 3D-printer. Maar minstens zo waardevol is de erkenning voor hun werk en het bewijs dat technologie écht een verschil kan maken.

STEM met een sociaal hart

In GO! atheneum Schilde zijn ze bijzonder trots op het viertal.

“Dit project is exact wat we willen bereiken met onze richting STEM - Wetenschappen. We koppelen techniek aan maatschappelijke relevantie en stimuleren onze leerlingen om met een brede blik naar de wereld te kijken.” -  GO! atheneum Schilde

Ook aan de slag met STEM in je les?

De wedstrijd werd georganiseerd door Dwengo vzw, een organisatie die STEM-onderwijs toegankelijk wil maken voor iedereen. Leerkrachten kunnen op de website van Dwengo gratis lesmateriaal vinden over onder meer sociale robots en maatschappelijk relevante technologie. 
 
Wil jij als leerkracht ook aan de slag gaan met wetenschap en technologie, in een sociale context? Ga dan eens kijken op www.dwengo.org