vrijdag 13 september 2024
Drie Leerlingen Maken Podcast Over Ish Rh

Leerlingen verstoppen Ish in hun podcast

Een tijdje geleden liet Laura Buelinckx, lerares Nederlands in Het (GO!) Atheneum Vilvoorde, haar leerlingen een boekenpodcast maken. De opdracht hield in dat 2 à 3 leerlingen samen hetzelfde boek lazen en er nadien een podcast over maakten. Een van de groepjes wist Laura stevig te verrassen.

In hun podcast dienden de verschillende literaire bouwstenen aan bod te komen in een vorm naar keuze: zoals bijvoorbeeld een fictief gesprek tussen podcastmaker en hoofdpersonage, of door een actuele gebeurtenis te linken aan de roman of door in de huid te kruipen van de auteur. In een van de podcasts was het geen een van deze vormen geworden. De jongens hadden immers auteur Ish Ait Hamou zelf kunnen strikken voor een interview. Niets beter dan het origineel!

VERRASSING: INTERVIEW MET ISH 

De leerlingen, die zelf beweren niet graag te lezen, maakten een podcast over het boek Hard hart van bekend auteur en spokenwordartiest Ish Ait Hamou. Ondanks hun lauwe leeslust begonnen de jonge podcasters, Ernis Mavraj, Enrique Vanderpoel en Rayan Azerkane, voorzichtig aan het boek, raakten al lezend geboeid en gingen er gaandeweg ook vragen over stellen. En waarom zouden ze die niet aan de auteur zelf voorleggen? Ze zochten contact en wisten Ish Ait Hamou ook zover te krijgen om in te stemmen met een interview. Dat ze dit verborgen hielden voor hun lerares versterkte alleen maar het effect nadien. De verrassing was immers best wel groot toen Laura Buelinckx tijdens het beluisteren van de zoveelste podcast plots Ish zelf hoorde vertellen over het schrijfproces en zijn boek.   

SPONTANE PODCAST 

De leerlingen hadden vragen voorbereid die niet alleen peilden naar de inhoud van het boek, maar ook naar de persoonlijke ervaringen van Ish en hoe dat zijn schrijven heeft bepaald. De podcast biedt daardoor een waardevolle aanvulling op het lezen van het boek en is een inspiratiebron voor andere leerlingen én leraars die willen werken rond leesbevordering.

quote icoon

Via via kwamen we in contact met Ish en die wilde meteen meewerken. We hadden eigenlijk eerst voor de grap aan onze leerkracht gevraagd of we extra punten zouden krijgen als we de auteur zelf konden interviewen.

NOG NOOIT EEN BOEK UITGELEZEN 

Dat hun lerares Nederlands onder de indruk was en best wel trots op haar drie leerlingen is niet verwonderlijk als je er ook bij rekent dat de jongens aan het begin van het schooljaar ervan overtuigd waren zelf nooit een boek te zullen lezen, laat staan gráág te lezen. Dat ze dat wel hebben gedaan is een reden te meer om als leerkracht je leerlingen dat beetje vrijheid te laten om ze die weg zelf te leren ontdekken door je opdracht niet te rigide te maken. Dit verhaal toont hoe belangrijk het is dat jongeren op een semi-spontane manier de kracht van leesplezier ontdekken. Ze zijn zo meteen ook een authentiek voorbeeld voor hun leeftijdsgenoten.

ONDERWIJS EN LEESPLEZIER? 

Dit podcastverhaal toont ook dat blijven inzetten op (literatuur)onderwijs kan bijdragen tot het bevorderen van lezen. En dat dat lezen de jongeren ook buiten het klaslokaal tot initiatief aanzet en dus tot leren. Het levende bewijs dat lezen je grenzen kan verleggen en je wereld verruimen.

OOK INTERESSANT 

Week van het Nederlands

_____________
Op de foto: de drie jonge podcasters, met het boek 'Hard hart' in de hand, en hun trotse leerkracht Laura