maandag 11 maart 2024
Kinderen In De Klas Apart Bezig Rh

Leerstraten voor flexibel onderwijs en optimaal ruimtegebruik

GO! basisschool De Duizendpootrakkers in Opwijk heeft een unieke benadering van onderwijs ontwikkeld. De voormalige directeur introduceerde al een warme schoolvisie met elementen zoals kringwerking, maandafsluiter en dieren op school. Naarmate de school groeide, ontstonden er nieuwe uitdagingen. Daardoor steeg de werkdruk en was er een gebrek aan ruimte. Een nieuwe wind was nodig, en zo ging in 2018 de leerstraatwerking van start.

De gang als klaslokaal

De school bouwde de gangen om tot verlengstukken van de klaslokalen. Zo ontstond er meer ruimte en meer flexibiliteit. Beneden werd een leerstraat gecreƫerd voor de eerste drie jaren van het basisonderwijs, boven voor de laatste drie jaren.

Er is ook een speciaal leerplein voor kleuters. Belangrijk, want ook op deze school merken ze dat de zorgnoden bij de jongste kinderen toenemen. Grote klassen maken het moeilijk om elk kind individueel te begeleiden. Op een leerplein biedt de zorgjuf ondersteuning aan verschillende kinderen uit diverse groepen samen. Het is een van de manieren waarop in deze school elk kind op eigen tempo de stap naar het basisonderwijs kan zetten.

Jongen Aan Touchscreen

Zelfregulerende vaardigheden

Door de invoering van de leerstraat kan de school zich flexibeler organiseren en meer gepersonaliseerd onderwijs aanbieden. Op deze school geven ze de leerlingen veel verantwoordelijkheid, en dat vinden ze niet altijd eenvoudig. De leerkrachten begeleiden hen daarom bij het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden.

Dit gebeurt onder meer met behulp van een digitaal keuzebord. Daarmee plannen de leerlingen zelf hun taken. Dit bord biedt ook mogelijkheden voor remediƫring, automatisering en verrijking.

De leerstraatwerking werkt prima voor deze school. Omdat onderwijs mensenwerk is, bekijkt het schoolteam de werking voortdurend en sturen ze bij waar nodig. Toch is iedereen ervan overtuigd dat deze vorm van samenwerking en gedeeld leiderschap de school een enorme boost heeft gegeven.

.

GO! nieuwsbrief