Vandaag is het lerarentekort haast overal voelbaar, ook in GO! scholengroep Antwerpen. Maar dat betekent geenszins dat ze er de handdoek in de ring gooien, integendeel. De Dag van de Leerkracht (5 oktober) is het uitgelezen moment om de negatieve beeldvorming van het lerarenberoep aan te pakken. Drie bijzondere leerkrachten, aan de slag in diverse scholen van de scholengroep, vertellen waarom zij leerkracht geworden zijn en dat graag ook blijven.
Uit cijfers van de VDAB blijkt dat er voor het secundair een verdrievoudiging is van de openstaande vacatures in vergelijking met vorig jaar. Ook in het basisonderwijs is er sprake van een verdubbeling. Helaas zijn er op dit moment geen hapklare oplossingen die het lerarentekort nú oplossen. “We kunnen ons blindstaren op de cijfers en de redenen waarom iemand niet voor het onderwijs kiest. Er zijn heel wat innovatieve maatregelen nodig om het lerarentekort structureel aan te pakken, maar het imago en de aantrekkelijkheid van het beroep kunnen we voor een stuk zélf sturen vanuit de sector,” zegt Danielle Van Ast, algemeen directeur van GO! scholengroep Antwerpen.
De Antwerpse scholengroep bundelt meer dan 50 scholen van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en stelt dat de realistische maar positieve ervaringen van leraren vaker gedeeld moeten worden om het beroep aantrekkelijker te maken. “Het is aan alle onderwijsactoren om de succesverhalen meer naar buiten te brengen zodat we het imago positief kunnen versterken en de publieke opinie op termijn kunnen veranderen," aldus Van Ast.
Op deze Dag van de Leerkracht geven drie bijzondere leerkrachten - een doctor in de wiskunde, een leerkracht Frans en een zij-instromer die recent startte in het lager onderwijs - alvast het goede voorbeeld.
Ben Berckmoes behaalde een doctoraat in de wiskunde en geeft de vakken wiskunde en statistiek in de derde graad van het GO! atheneum Deurne. “Ik werkte lange tijd als onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen. Vorig jaar zette ik heel bewust de stap naar het secundair onderwijs omdat ik jongeren een bredere kijk wilde geven op wiskunde. Er zit een enorme schoonheid in wiskunde en je kan het vak linken aan zoveel andere domeinen. Ik wil jongeren doen inzien dat wiskunde veel meer is dan het instuderen van formules.
Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze. Er zijn veel aspecten van het lerarenberoep die me energie en voldoening geven: het ontwikkelen van lesmateriaal, het delen van mijn passie met fijne jonge mensen, en dat ik het verschil kan maken door er ook als mens te zijn voor leerlingen die daar nood aan hebben."
Geert De Deckere staat na 12 jaar nog even enthousiast voor de klas. Hij is leraar Frans in het GO! atheneum Irishof Kapellen. “Ik geef les aan het derde en vierde middelbaar. Voor ik leerkracht werd heb ik ook andere beroepen uitgeoefend, en net daarom weet ik zeker dat lesgeven mijn ding is. Ik kan er mijn creatieve ei in kwijt, ik kan mijn kennis doorgeven en ik ervaar elke dag hoe leerlingen groeien." Ook de teamspirit op school is volgens Geert een extra motivator om met goesting te blijven werken. "Leraar zijn is meer dan voor de klas staan. De samenwerking met een hechte groep collega’s, daar haal ik veel steun, motivatie én zelfs vriendschap uit,” aldus leraar Geert.
— Danielle Van Ast, algemeen directeur GO! scholengroep Antwerpen
.