maandag 18 november 2024
Leerlingen Aan Vluchtsimulator In Newton Room

Newton Room: unieke samenwerking rond STEM-onderwijs

Samen sterker! Dat is de kern van de samenwerking tussen het GO!, Aviato en de lerarenopleiding van de UCLL. Het strategisch plan van het GO! hecht veel belang aan het samenwerken tussen diverse partners. Het Aviato Newton-project is een geweldig voorbeeld om STEM-vakken te promoten door binnen en buiten het onderwijs samen te werken.


We schetsen eerst even het project. Aviato is het jobcentrum van Brussels Airport. Gedurende twee weken wordt er bij hen een Newton Room geïnstalleerd die een inspirerende leeromgeving biedt rond verschillende STEM-competenties. Dit gebeurt samen met de bedrijven Boeing en FIRST Scandinavia. Dankzij een samenwerking met het GO! kunnen in totaal negen scholen deze ruimte bezoeken en beleven.

Als derde partner werd de lerarenopleiding van de UCLL Hogeschool ingeschakeld. Studenten van deze hogeschool zullen de workshops begeleiden en krijgen op die manier ook een heel praktische training. Dit project is een unieke samenwerking tussen het GO!, een hogeschool en een private onderneming.

Onderwijs en arbeidsmarkt samenbrengen

Binnen het GO! is het de taak van Annick Haesaerts om het onderwijs en de arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen. De samenwerking met Aviato past daar perfect in en Annick was dan ook een van de mensen die hiervoor aan de kar trokken.

Annick Haesaerts: “Met dit innovatief onderwijsproject brengen we leerlingen op een praktische en aantrekkelijke manier in contact met de mogelijkheden van STEM-onderwijs. Het programma in deze Newton Room omvat een reeks workshops en een simulatieoefening waarbij leerlingen een reddingsvlucht moeten uitvoeren in de Scandinavische fjorden. Het knappe is dat ze dit levensecht kunnen doen dankzij een erg realistische vliegtuigsimulator.”

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Annick: “Er bestond al langer een partnerschap tussen het GO! en Aviato (op het niveau van het volwassenenonderwijs). Bij dit project hebben wij vanuit de centrale diensten de contacten gelegd met de deelnemende scholen en daarna samen met Aviato gebrainstormd over hoe we de workshops konden begeleiden. Zo zijn we uitgekomen bij de UCLL Hogeschool.”

Annick2
quote

Binnen het GO! vinden we samenwerken met bedrijven belangrijk. Zo kunnen we het onderwijs en de arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen.

— Annick Haesaerts, verantwoordelijke relatie arbeid-onderwijs centrale diensten van het GO!O! cent

Annick: “Dit project past perfect in het streven van het GO! om een ecosysteem te creëren waarin scholen en bedrijven samenwerken. Wij geloven dat onderwijs niet alleen binnen de schoolmuren plaatsvindt, maar ook deels binnen echte ondernemingen. Dat wordt zelfs steeds belangrijker omdat dit leerlingen beter voorbereidt op de arbeidsmarkt. Het is in onze hoogtechnologische maatschappij bovendien onmogelijk om in elke school te werken met de nieuwste apparaten, zeker in STEM-opleidingen. In samenwerking met externe partners creëren we een situatie waarbij iedereen wint.”

18 sectoren op de luchthaven

Isabelle Borli is General Manager van Aviato. Ook zij is blij met deze samenwerking en ziet ook voor het bedrijf de mogelijkheden.

Isabelle Borli: “De opdracht van Aviato is onder meer om nieuw talent aan te trekken voor de luchthaven. Dit project is een perfecte manier om jonge mensen kennis te laten maken met de luchthavensector. Ook al komen deze leerlingen pas binnen enkele jaren op de arbeidsmarkt, we kunnen hen vandaag al prikkelen voor een job in de luchthaven.”

Voelt ook de luchthaven de krapte op de arbeidsmarkt?

Isabelle: “Zeker. Daar komt nog bij dat men bij een luchthaven vooral denkt aan de jobs die heel zichtbaar zijn, zoals het vliegend personeel of de security. Maar op de luchthaven komen maar liefst achttien verschillende sectoren samen en zijn er in totaal ongeveer 350 bedrijven actief. Dat is gigantisch en het zorgt voor enorm veel mogelijkheden. Denk maar aan het onderhoud van vliegtuigen of de vluchtleiding. Wie goed is in STEM-vakken, vindt hier tal van boeiende jobs.”

De vliegsimulator van de Newton Room doet de leerlingen dromen. Dit kan jongeren prikkelen om later te kiezen voor een job op de luchthaven.

— Isabelle Borli

quote
Elisabeth Borli

De STEM-competenties komen in de Newton Room aan bod?

Isabelle: “Inderdaad, maar het werken met de simulator laat de leerlingen vooral ook dromen. Het brengt de theorie levensecht in de praktijk. Dat kan zeker een verschil maken als de jongeren binnen enkele jaren op zoek gaan naar een job.”

Leerlingen Klaar In De Newton Room Voor Een Luchtvaartopdracht

Levensecht leren

GO! atheneum Keerbergen is een van de scholen die de Newton Room zal bezoeken. STEM-leerkracht Joëlle De Visscher ziet deze educatieve uitstap dan ook helemaal zitten.

Waarom neemt de school deel aan deze workshop?

Joëlle De Visscher: “In het vak Project Wetenschappen scherpen we de onderzoeksvaardigheden van onze leerlingen aan en stimuleren we het probleemoplossend denken. We doen dat door verschillende wetenschappelijke disciplines te combineren. Dat past perfect bij de Newton Room. Hier zullen de leerlingen onder andere hun kennis fysica toepassen voor het berekenen van snelheid en trajecten. Ook zullen ze moeten werken met verschillende eenheden, zullen ze eenheden moeten converteren en zullen ze wetenschappelijke notatie moeten toepassen. Dat zijn veel vaardigheden die ze hier kunnen oefenen in een realistische context.”

Joëlle
quote

Dit is voor onze leerlingen een unieke kans om hun theoretische kennis in een praktische context toe te passen.

— Joëlle De Visscher

Hoeveel leerlingen zullen deelnemen aan het project?

Joëlle: “In totaal zullen 48 leerlingen van onze school deelnemen. Dat zijn de leerlingen die de richting natuurwetenschappen volgen met extra uren wiskunde en Project Wetenschappen. Om projectmatig te werken is een hele dag in de Newton Room perfect. Een blok van bijvoorbeeld twee lesuren is vaak te kort. Ook beschik je op school natuurlijk niet over dergelijk hoogtechnologisch materiaal. Het is op veel vlakken een unieke kans om daarmee aan de slag te gaan.” 

______
175 leerlingen, allemaal GO! leerlingen, bezochten de pop-up Newton Room. Een Newton Room is een tijdelijk wetenschapslokaal, een concept dat ontwikkeld werd door de Noorse non-profit organisatie FIRST Scandinavia. 

Deze Newton Room werd mogelijk gemaakt in partnerschap met Boeing. De Newton Room toont hoe samenwerking jongeren kan inspireren en voorbereiden op de toekomst. Door STEM-onderwijs praktisch en levensecht te maken, ontdekken leerlingen de carrièremogelijkheden binnen technologie en de luchthavensector. Dit project bewijst dat scholen en bedrijven samen het onderwijs vernieuwend kunnen versterken.