GO! lanceert campagne in kader van lerarentekort
De ‘war for teaching talent’ woedt al enige jaren en wordt in scholen steeds voelbaarder. Het GO! blijft de beleidsmakers aanklampen om werk te maken van een hedendaags lerarenstatuut, maar onderneemt ook zelf actie om leerkrachten langer in de job te houden. Nu lanceert het GO! daarbovenop een campagne om potentiële leerkrachten aan te trekken. Scholen kunnen het campagnemateriaal via een tool gemakkelijk personaliseren en lokaal inzetten.
Met “het GO! effect" wil de onderwijsverstrekker de positieve impact van leerkrachten in de samenleving onderstrepen en zo de huidige poel van 40.000 medewerkers verder vergroten. De campagne richt zich op uiteenlopende doelgroepen (afstudeerders, stagiairs, zijinstromers, leerlingen die een studiekeuze maken, …) en kan door de scholen en instellingen gepersonaliseerd worden om in de eigen regio campagne te voeren.
Het kernidee van deze campagne?
“We zijn niet op zoek naar zomaar wat extra mensen. We zoeken GO! medewerkers die kunnen zorgen voor het juf Evy-effect, het mevrouw Amira-effect of het directeur Bart-effect. Medewerkers die impact hebben op het leven van kinderen en jongeren die vandaag opgroeien," licht Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO! toe. "Want bij het GO! geven we niet zomaar vakken. We geven richting. Het gaat om wiskunde, maar ook om zelfvertrouwen. Nederlands, en ook respect. Automechanica of PAV, en tegelijk een heldere blik op de wereld. We zijn op zoek naar mensen die een vak doceren en geëngageerd in de échte wereld staan. Mee durven denken en elke dag duiding geven. En door dát te doen, nieuwe generaties mee vormgeven.”
Bij het GO! zijn ze zich ervan bewust dat een campagne alleen geen antwoord kan bieden op het lerarentekort. “We nemen zelf een hele waaier aan initiatieven in het kader van het lerarentekort, grotendeels gericht op retentiebeleid. Maar we werken bijvoorbeeld ook samen met lerarenopleidingen,” verklaart Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!. "En we blijven steevast onze beleidsmakers aanklampen om substantiële maatregelen te nemen die de druk op onze scholen verlichten. Maar het tekort is van dien aard dat we echt álle zeilen moeten bijzetten. Daarom ontwikkelden we een wervingscampagne waarmee we alle potentiële leerkrachten willen aanspreken: stagiairs, afstudeerders, leerlingen die een studiekeuze maken, zijinstromers, ... Al onze scholen en instellingen kunnen de campagne personaliseren om in hun eigen regio te werven. Zo halen we alles uit de kast om ons GO! effect te tonen.”
.