Duaal leren wordt steeds belangrijker, ook in het buitengewoon onderwijs. We nemen je graag mee naar wat dit praktijkgerichte onderwijs betekent in GO! SBSO Zonnebos in ’s-Gravenwezel. Daar werken ze al vijf jaar lang intensief samen met het bedrijfsleven om de leerlingen de best mogelijke kansen te bieden. Ontdek hoe op deze school een team samenwerkt om een verschil te maken.
Christel Boon is leerkracht grootkeuken en Jeroen Hoppenbrouwers is coördinator duaal leren op de school. De ideale personen dus om ons meer te vertellen over hoe duaal leren op hun ‘buitengewone’ school werkt.
Christel: “We zijn nu vijf jaar actief bezig met dit onderwijsmodel waarbij we nauw samenwerken met het bedrijfsleven. Deze samenwerking biedt onze leerlingen talloze kansen, zoals toegang tot betere materialen en infrastructuur. Vaak kunnen we deze middelen binnen de schoolmuren niet bieden. Momenteel hebben we vijftien leerlingen die deelnemen aan duaal leren, verdeeld over 3 verschillende studierichtingen: medewerker fastfood, bandenmonteur en tuinbouw.”
Jeroen: “Als coördinator van het duaal leren is een van mijn belangrijkste taken het regelen van de contracten en de werkplekken voor de leerlingen. We gaan actief op zoek naar geschikte bedrijven en gaan ook in gesprek met de jongeren. Het is belangrijk om te zoeken naar een perfecte match tussen leerling en werkgever. Dat is een heel intensief traject, daarom werken we ook met trajectbegeleiders ter plaatse. Christel doet dat bijvoorbeeld voor de leerlingen in de fastfoodrestaurants.”
— Jeroen Hoppenbrouwers, coördinator duaal leren
Hoe pakken jullie dit duaal leren concreet aan op jullie school?
Christel: “Ik vind dit project heel waardevol en ik ben blij dat ik mijn leerlingen kan ondersteunen en hun groei kan zien. De leerwinst die de leerlingen behalen is in dit systeem enorm. Maar natuurlijk is dit ook een heel intensief traject. Je moet voortdurend de brug slaan tussen school en werkgever. Elke week gaan we daarom op bezoek bij de verschillende bedrijven om te zien hoe het loopt. Dit is essentieel voor een succesvol traject. Dit vraagt ook dat de leerkracht bereid is om problemen op de werkplek aan te pakken, ook buiten de reguliere werktijden. Een restaurant is meestal niet open tijdens de schooluren. Daarom is het ook belangrijk dat we dit samen in een team doen. Dat werkt, voor ons én voor de leerlingen.”
— Christel Boon, leerkracht grootkeuken
Jeroen: “Vanuit mijn rol focus ik voornamelijk op de leerwerkplek en doe vooral het papierwerk. Denk onder meer aan het aanvragen van premies, het nakijken van verlofstelsels en het beheren van documenten voor de leerlingen. Daarnaast bespreken we in het team onder meer de vorderingen van de leerlingen en leggen we doelen vast. Dit gebeurt zowel op de leerwerkplek als intern in het team. Ongeveer één keer per maand nemen we samen alles door en bekijken we hoever iedereen staat. Het is heel belangrijk dat we dit samen doen, anders werkt het niet.”
Hoe wordt deze samenwerking tussen bedrijven en de school ervaren? Loopt dit meestal vlot?
Christel: “Zeker in het begin van een traject moeten we de leerlingen van kortbij opvolgen. Wat vaak voorkomt is dat leerlingen soms denken dat ze niet moeten gaan werken als er geen school is, bijvoorbeeld bij een pedagogische studiedag. Ook in de horeca wil een feestdag niet altijd zeggen dat je niet moet gaan werken. Maar je merkt dat ze doorheen dit traject steeds zelfstandiger worden. Ze zijn fier en gedreven in hun werk. Maar ze dragen ook een grote verantwoordelijkheid, vooral wat betreft op tijd aanwezig zijn en hun taken goed uitvoeren. Zo leren ze zelf naar de werkplek te bellen als ze ziek zijn en dergelijke zaken. Het duaal leren biedt hen echt de mogelijkheid om te groeien en klaar te zijn om later zelf de touwtjes in handen te nemen.”
Jeroen: “Om duaal leren samen met bedrijven te doen slagen, is het ook belangrijk dat je als leraar voldoende vrijheid krijgt van je directie. Dat is nodig om afspraken te maken met bedrijven en bij hen op bezoek te gaan. Dat lukt zeker niet altijd binnen de schooluren en dan is het belangrijk dat de school ook die flexibiliteit mogelijk maakt.”
— Jeroen Hoppenbrouwers
Hebben de leerlingen uitzicht op echt werk na het duaal leren?
Christel: “Zeker in de fastfoodrestaurants krijgen de leerlingen meestal na hun opleiding een contract aangeboden. Dat loopt vaak goed, ze kennen het bedrijf en het soort werk al. De drempel om te gaan werken wordt dankzij duaal leren veel kleiner.”
_____________________
In het filmpje onderaan maak je ook kennis met Christina Ost. Zij is leerling medewerker fastfood. Zij getuigt dat ze na een lange afwezigheid door een zwangerschap fantastisch werd opgevangen door het team. Ze hebben haar gesteund om door te zetten en nu is Christina blij dat ze opnieuw aan de slag is. De school leert haar ook om afspraken te maken, om bijvoorbeeld haar werk en de uren van de crèche op elkaar af te stemmen. Het hoeft niet te verbazen dat deze vorm van begeleiding voor Christina van goudwaarde is om mooie stappen te zetten in haar leven.
_____________________
Dit en andere inspirerende voorbeelden vind je ook op GO! navigator in de rubriek GO! PEN.
.