Van digitale transformatie weten ze alles in het GO! technisch atheneum Halle. Op vijf jaar tijd kregen alle leerlingen er een eigen laptop en gingen ze stap voor stap zelfsturend aan de slag. Waarnemend directeur Joni Ghysels en haar team nodigen ons uit in hun school van morgen.
Schoolboeken de deur uit en iedereen een eigen laptop, dat was vijf jaar geleden het gedurfde idee in het GO! technisch atheneum Halle. En het is gelukt. “Die digitale transformatie was broodnodig”, vertelt waarnemende directeur Joni Ghysels. “Doordat we tso en bso aanbieden heeft onze school een heel diverse instroom van leerlingen. We vroegen ons als team af of het dan wel zin heeft dat elke leerling dezelfde stof ziet op hetzelfde moment. We merkten ook dat het klassieke systeem van vijftig minuten lesgeven niet meer werkte. De leerlingen zaten vaak met hun hoofd ergens anders en de motivatie raakte in het slop. Uit een rondvraag bij het team bleek er ook een grote nood te zijn aan een-op-een werken met de computer. Door te digitaliseren en tegelijk volop in te zetten op projectmatig werken, kunnen we nu onderwijs op maat aanbieden, waarbij onze leerlingen al vanaf het eerste jaar de leerstof zelfstandig verwerken en in groepjes leren samenwerken. In de eerste graad doen we dat onder de noemer GenZ, in de tweede graad wordt dat LEF, voor Leer en Evolueer Flexibel. Onze leerlingen zelfstandig laten werken en eigenaar maken van hun leerproces, heeft hun motivatie en welbevinden merkelijk vergroot.”
Centraal in de digitale transformatie aan het GO! technisch atheneum Halle staat de laptop. Elke leerling haalt er een af bij de laptopbalie van de school en kan die daar ook weer binnenbrengen bij technische problemen. In de klas en de openleerruimte geldt bring your own device (BYOD) en dat was een bewuste keuze, vertelt Joni. “Iedereen krijgt dezelfde laptop omdat we elke leerling dezelfde kansen willen bieden. En het was een oplossing om ondanks de beperkte IT-middelen toch die digitale omwenteling in te zetten. Daarom zijn we ook in zee gegaan met Signpost voor de laptops en zijn we daarnaast ook een Microsoft Showcase School, want al onze digitale projecten gebeuren via MS Teams.”
— Joni Ghysels, waarnemend directeur GO! technisch atheneum Halle
“Door schoolboeken en dus ook het boekengeld af te schaffen, is de maandelijkse bijdrage voor de laptops voor elke ouder haalbaar. Na drie jaar is de laptop afbetaald en is hij van de leerlingen. We zijn met de laptops en GenZ begonnen in het eerste jaar en ondertussen is de transformatie al over zes van de zeven leerjaren uitgerold. Volgend jaar volgt enkel nog het zevende specialisatiejaar. Ook de leerlingen uit de B-stroom hebben we meteen betrokken, wat hun zelfvertrouwen een grote boost heeft gegeven.”
Dat het klassieke onderwijs veraf is in Halle blijkt vooral in de openleerruimte van de school. Enkele leerlingen volgen via streaming de les van een andere klas op hun laptop, een eindje verderop werkt een trio samen aan een project en in een knus hoekje snuistert een leerling in een atlas en noteert zijn opzoekwerk op de onafscheidelijke computer. “Die laptop heeft alleen maar voordelen”, zegt Jana Pierreux, leerling uit 4TSTW. “Ik kan op mijn eigen tempo aan mijn weekplanning werken tijdens de lessen Flex of snel even iets opzoeken op het internet. Er is trouwens altijd een leerkracht in de buurt om uitleg te vragen als dat nodig is. En een laptop weegt veel minder dan boeken.”
“Voor de klas ben ik leerkracht en instrueer ik, tijdens de uren Flex ben ik coach”, vult Natasja De Tobel aan. “Dat betekent dat ik er ben om vragen te beantwoorden maar vooral om de leerlingen aan te moedigen in klasgroepen samen te werken en de leerstof die ze al gezien hebben zelfstandig onder de knie te krijgen. Op die manier merken ze bijvoorbeeld dat Google niet alwetend is en leren ze kritisch om te gaan met bronnen en media. Dat zijn toch onmisbare vaardigheden in de 21ste eeuw.”
“Ons digitale verhaal is een groot voordeel gebleken tijdens de coronacrisis. Op een mum van tijd kon heel de school zonder enige moeite overschakelen naar afstandsleren”, zegt waarnemend directeur Joni Ghysels trots. “Dat is gelukt omdat we al die jaren ook hard inzetten op het bijscholen van het team. Niet elke leerkracht was even digitaal onderlegd en sommigen hadden koudwatervrees, maar een gemotiveerd team van vier enthousiaste en warme collega’s stond en staat voortdurend klaar om de computerkennis van de leerkrachten bij te spijkeren. Ons volgende doel is blijven inzetten op het professionaliseren van ons leerkrachtenteam en daarnaast het zelfsturend leren nog uit te breiden.”
“Als ik zie met welk gemak de leerlingen dit digitale verhaal oppikken en hoe sterk de vertrouwensband is geworden met de coaches, kan ik deze manier van werken alleen maar aanbevelen aan andere scholen”, zegt Natasja. “Ik ben ervan overtuigd dat de school van morgen digitaal en nog meer zelfregulerend zal zijn.”
In de les Haarzorg zijn vijf meisjes in de weer met haardroger en borstel. De leerkracht gaat van stoel naar stoel, geeft complimenten en stuurt bij. Dan logt ze in op MS Teams om hetzelfde te doen bij de andere helft van de klas die thuis aan de slag is. Het lijkt er sterk op dat de school van morgen vandaag al gearriveerd is in Halle.