woensdag 27 september 2023
Bij Een Japanse Tempelpoort Rh

Verjaardagsfeestje in Kyoto

Een delegatie van GO! Busleyden Atheneum Pitzemburg trok begin september voor een week naar Kyoto. De school vertegenwoordigde België op het verjaardagsfeest van het UNESCO Associated Schools Project Network (ASPnet), het grootste mondiale scholennetwerk dat dit jaar 70 jaar bestaat. Pitzemburg was in 1953 medeoprichter van het netwerk. Vandaag telt het netwerk wereldwijd meer dan 12.000 deelnemende scholen uit 182 landen.

Het UNESCO Associated Schools Project Network (ASPnet) is het grootste mondiale scholennetwerk. Sinds 1953 verbindt het scholen van over de hele wereld met elkaar rond een gezamenlijk doel: vrede bouwen in de hoofden en harten van kinderen en jongeren. Het wordt internationaal aangestuurd vanuit Parijs.

Jeroen Van der Auwera, directeur van BA Pitzemburg ging samen met twee leerlingen, Kaetan Facon en Billie Vermeulen, en projectcoördinator internationalisering Steven Van der Taelen naar het evenement in Japan. Daar werkten ze samen met leerlingen van de Todoroki Senior High School een workshop uit. Met deze school werkt BA Pitzemburg dit jaar namelijk aan het project Japan Art Mile.

Kyotodelegatie In De Vertrekhal Naar Japan Rh

Kaeton en Billie maakten een verslag van hun trip naar het Verre Oosten.

Na een reis van meer dan 17 uur, kwamen we zaterdagmiddag aan in Osaka, Japan. Het eerste dat ons opviel was hoe enorm warm en vochtig het was. We werden door een busje naar ons hotel in Kyoto gebracht. Aangezien de conferentie pas maandag begon, hadden we nog wat tijd om de stad te bezoeken. De eerste avond wandelden we door de woonwijken van Kyoto tot in het stadscentrum waar we de Kyoto Tower ‘beklommen’. Eenmaal aan de top waren we verbaasd door de grootte van de stad. Ons eerste avondmaal aten we in een lokaal restaurantje vlak naast het hotel. Het eten werd recht voor je neus klaargemaakt en was overheerlijk.

Op zondag maakten we een dagtocht. Onderweg bezochten we een prachtige tuin en een tempel. 's Avonds ontmoetten we de Nederlandse delegatie in het hotel.

Aan Tafel In Kyoto

Maandag begon de conferentie. Na enkele speeches van de organisatie, een optreden met Japanse muziek, een uitwisseling van vredesgedichten en na zelf een presentatie te hebben gegeven, was het tijd om te schilderen aan de ‘mural’ waar we in België al aan hadden gewerkt. Maandagavond werd er een welkomstreceptie gehouden, er waren lekkere hapjes en we leerde de Poolse delegatie beter kennen. Na de receptie zijn sommigen nog de stad in getrokken om Kyoto beter te verkennen.

De Japanse cultuur stond dinsdag op de eerste plaats. Onze dag begon met een bezoek aan het Kawamura Noh Theater, waar we een introductie kregen over het Noh theater, de cultuur en de geschiedenis van Noh. We kregen ook een korte Noh-voorstelling te zien. Verbazingwekkend. ‘s Middags bezochten we een tempel, kregen we de kans om een meditatieles te volgen en authentieke Japanse matcha thee te drinken. ‘s Avonds zijn we nog samen met de Nederlandse en Poolse delegatie gaan eten in een leuk restaurant.

Witte Lintjes In Kyoto Rh

Woensdag stond het bezoek aan Japanse, lagere en middelbare scholen op de agenda. We bezochten de Ittoen school als eerst, waar we ons een beeld konden vormen van het Noh theater in scholen. De Ansyu Elementary School hebben we daarna bezocht. De leerlingen lieten ons zien welke projecten ze allemaal al hadden uitgevoerd rond de SDG’s. Tijdens het middageten stelden ze ons vragen over België. Vervolgens hebben we een tempel bezocht waar we veel inzicht hebben gekregen over het boeddhisme en hun gebeden, we hebben hierbij een rondleiding gekregen van de hoofdpriester. 's Avonds zijn we met iedereen nog een smakelijke noodlesoep gaan eten.

Ontmoeting Met Overlevende Van Oorlogsgeweld

Donderdagochtend konden we praten met een overlevende van Hiroshima. Ze had veel te vertellen en gaf ons een belangrijke levensles over het bereiken van vrede. Daarna gingen we met de verschillende delegaties zelf aan de slag met ideeën over hoe we de wereld zouden kunnen verbeteren. Elk land vond een andere SDG juist iets belangrijker voor zichzelf en zo leerden we over de problemen overal in de wereld. Na deze intense ochtendsessie konden we even relaxen bij een Japanse theeceremonie. Na de ceremonie gingen de verschillende groepen weer aan het werk met het opmaken van plannen om de wereld, op grote en kleine schaal, te verbeteren. Er waren heel veel goede ideeën en we denken dat iedereen geïnspireerd was om meer actie te ondernemen voor de SDG’s.

Afsluiten deden we met nog een bezoekje aan een typische karaokebar.

Aan Het Werk Voor Vrede Rh

Op vrijdag 6 oktober komen alle Vlaamse Unesco-scholen dan weer samen in Mechelen. BA Pitzemburg treedt op als gastheer voor deze bijeenkomst die vooral zal bestaan uit leerrijke workshops en netwerking over de schoolgrenzen heen.

Dat BA Pitzemburg de Unesco-doelstellingen hoog in het vaandel draagt, blijkt uit haar jarenlange inzet voor de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. “Slechts vijf scholen ter wereld die er vanaf de start in 1953 bij waren, zijn vandaag nog steeds actief binnen het netwerk. BA Pitzemburg is één van die vijf. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn verankerd in onze eindtermen. Alle leerlingen worden er jaar in jaar uit actief bij betrokken.”

Kleipotten Leren Draaien In Japan Rh
De Delegatie Uit Pitzemburg Met Japanse Gastvrouw