dinsdag 19 maart 2024
Groepsfoto Jameson Rh

Vier lessen uit Ierland over lezen (en leren)

Een delegatie van 22 leerkrachten, directeurs en coördinatoren uit samen 10 GO! scholen, netjes gespreid over het basis- en het secundair niveau, trok half februari op studiereis naar Dublin. Stephen Daedelus, Leopold en Molly Bloom liepen ze er net niet tegen het lijf, maar ze deden er wel enkele interessante inzichten op over leesonderwijs. Inzichten die ons kunnen helpen om de goesting in lezen ook in onze scholen in de lift te krijgen. De groep bezocht 4 verschillende scholen en observeerde er de Irish way of reading and learning. Kathleen Leemans, pedagogisch begeleider SO Competenties in het Nederlands en SPOC SO voor scholengroep Dender vat de studiereis samen in 4 belangrijke inzichten.

Number One: van spreken naar lezen en vervolgens schrijven 

Op St. Mary's Primary School maakten we kennis met Talk for Writing, een boeiend onderwijskader dat gebaseerd is op hoe kinderen leren, ontwikkeld door Pie Corbett en ondersteund door Julia Strong. Het kader stelt kinderen in staat om mondeling de taal die ze nodig hebben voor een bepaald onderwerp op te roepen en na te bootsen, voordat ze een verhaal over het onderwerp lezen en analyseren. Vervolgens schrijven ze hun eigen versie. Kortom, eerst spreken (en lezen) over het thema, dan schrijven. Aan de hand van deze methodiek zagen we hoe effectief deze aanpak is voor de taalontwikkeling van alle leerlingen.

Intervisie

Number Two: 10 vaktaalwoorden per vak per leerjaar en elke dag lezen en schrijven

Bij Old Bawn Community School leerden we wat Spelling for Life betekent. Deze benadering richt zich op het aanleren van de 10 belangrijkste vaktaalwoorden per vak per schooljaar. De woorden zijn het hele jaar door zichtbaar bij elk vaklokaal, met dank aan de afdeling houtbewerking die de woorden voor elke vakcollega 3D-print in multiplex. Leerlingen worden regelmatig attent gemaakt op de schrijfwijze van de belangrijke woorden en nemen 3 keer per schooljaar deel aan een spellingtest over de vaktaal, met positieve resultaten als gevolg. Hoewel Old Bawn CS een Microsoft-school is, is er een kwaliteitsvolle samenhang tussen teksten lezen op papier en digitale tekst en schrijven de leerlingen elke dag langere teksten op papier. Lezen en schrijven staan dagelijks op het programma.

Spelling For Life Rh

Number Three: stimuleer leerlingen om te lezen door hun eigen leesniveau te respecteren

In Monkstown Educate Together National School (METNS) werken ze met Accelerated Reader, een programma dat het leesplezier van leerlingen stimuleert en hun leesvaardigheid verbetert. Door het gebruik van dit programma kunnen leerlingen op hun eigen niveau lezen en worden ze gestimuleerd om hun leesvaardigheid te ontwikkelen.

Writing In Arts Rh

Number Four: lezen en erover schrijven versterken elkaar

Op Saint Paul’s CBS Secondary School konden we de krachtige samenhang tussen lees- en schrijfonderwijs ervaren. Met pen en papier en de methodiek van close reading bij literatuuronderwijs, zagen we hoe leerlingen lezen niet alleen als een passieve activiteit zien, maar het ook actief gebruiken om hun schrijfvaardigheden te verbeteren. De leerlingen hebben dankzij dagelijkse training de gewoonte ontwikkeld om hun klassiekers te lezen en om daarbij essays te schrijven. Benieuwd naar de methodiek close reading? Lees er meer over in de brochure Sleutels voor effectief begrijpend lezen | Vlor op pp. 36-37.

Tot slot

Deze studiereis werd bedacht, voorbereid en georganiseerd door 4 PBD-collega's: Erwin Heysse (pedagogisch adviseur taal basisonderwijs), Sibylle Van Crombruggen (pedagogisch projectbegeleider secundair onderwijs moderne vreemde talen), Bart De Smet (projectondersteuner managementondersteunende dienst) en Kathleen zelf.

De trip naar Dublin was niet alleen leerrijk, inspirerend en motiverend voor de 22 deelnemers, de opgedane inspiratie wordt ook doorgegeven in de scholen en scholengroepen van deze nieuwe "Dubliners". Allen zijn ze heel dankbaar voor deze unieke kans om te netwerken en samen te professionaliseren.
#StudiereisDublin #OnderwijsInnovatie #fieroponsgo #leesbevordering #iedereenleest #pbdgo

_____________________

De reis werd mogelijk gemaakt met de financiële steun van het Erasmus+ programma en meer bepaald via de KA1 accreditatie van het GO!.

.

GO! nieuwsbrief