Examens gaan van oudsher gepaard met wat zenuwachtigheid onder leerlingen. Niks mis mee want het zijn belangrijke momenten in het schooljaar. Ook voor een leraar is dat zo. De beoordeling van leerlingen is immers cruciaal voor hun ontwikkeling. Dat vraagt ernst en kunde. GO! atheneum Brugge werkt daarom samen met de lerarenopleiding van Howest.
Op maandag 9 december 2024, aan het begin van de examenperiode voor de kerstvakantie simuleerden de studenten van de lerarenopleiding van Howest in Brugge een delibererende klassenraad. Onder het wakend oog van de leerlingenbegeleiders en directeur van het GO! atheneum Brugge.
Om elke student Lerarenopleiding de verschillende aspecten van het evalueren te laten ervaren diende die zich in elke rol in te leven tijdens een gesimuleerde deliberatie. Elkeen was dus even directeur, leerlingenbegeleider, klastitularis of vakleerkracht.
Samen evalueerden de studenten op basis van de opgedane inzichten vanuit die diverse posities de leerprestaties van een fictieve leerling. Geslaagd of niet geslaagd, advies geven, een attest motiveren, remediëringen voorstellen, een hele boterham van acties binnen een korte tijdspanne.
— Tina van der Stock, directeur GO! atheneum Brugge
Met goede raad voor en vertrouwen in de nieuwe lichting leerkrachten lieten directeur en leerlingenbegeleiders de aspirant-leerkrachten kennismaken met de wetgeving omtrent leerlingenbegeleiding, leersteun en evaluatie en vooral met de concrete invulling ervan in een schoolcontext.
Hoe maak je het verschil in de klas? Welke ondersteunende rol neem je op tijdens klassenraden? Het zijn vragen waarvoor zeker beginnende leerkrachten nog een antwoord zoeken en waarbij een initiatie als deze hen kan helpen om knopen door te hakken. Leerlingen evalueren draait eigenlijk vooral om de vraag hoe je hen kan doen groeien in hun potentieel, door hen de juiste adviezen te geven zonder een te vroeg oordeel te vellen.
Met deze samenwerking trachten GO! atheneum Brugge en Howest elkaar te versterken in hun opdracht: zorgen voor onderwijskwaliteit en voor kansen voor hun leerlingen.
.