maandag 24 augustus 2020
Vincent Browet 600X400 Website

Zomerschool geeft goesting in wetenschap

Zomerscholen zijn hot, en GO! MIRA in Hamme pakt dat creatief aan. Leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar maken kennis met het secundair onderwijs, stagiairs doen broodnodige ervaring op en leerkrachten kunnen hun batterijen opladen. “Een win-winsituatie voor iedereen”, vertelt directeur Vincent Browet enthousiast.

Stilzitten is er deze zomer absoluut niet bij in GO! MIRA in het Oost-Vlaamse Hamme. Integendeel, want met Summerboost@MIRALABS zet de school lichaam en geest in beweging. MIRA is een middenschool, maar mikt met Summerboost op leerlingen van de lagere school. Nog tot het einde van de vakantie ontvangt MIRA zo’n dertig leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar. En daar is een goede reden voor, weet directeur Vincent Browet. “Ik herinner me nog goed hoe overdonderend ik als kind de overgang van het basisonderwijs naar de middenschool ervoer. Die kloof is voor veel jongeren heel groot. Het is onze ambitie bij MIRA om die kinderen de brug tussen de lagere school en het secundair onderwijs zo geleidelijk mogelijk te laten oversteken. In de zomerschool kunnen ze op een ontspannen manier kennismaken met vaklokalen en vakleerkrachten en ervaren hoe een dag op de middenschool verloopt.”

9Y8B0473

Technologie met grote kanonnen

Op een leuke manier leren met workshops, dat is de boodschap van summerboost@MIRALABS, en daarvoor zet Vincent de grote kanonnen in. “Sportclubs uit de buurt verzorgen initiaties van yoga tot basketbal, er zijn workshops met een VR-bril en op dit moment bouwt een Lego Master samen met de kinderen aan een echt werkende windmolen. Dé blikvanger van onze LABS is Anthony Liekens, de knotsgekke wetenschapper uit het tv-programma ‘Team Scheire’ en de bedenker van maakjemondmasker.be. Hij knutselt samen met de leerlingen een gamecontroller van gerecycleerde materialen in elkaar. Een fantastische ervaring die de kinderen toont dat iedereen met technologie aan de slag kan en die goesting geeft in wetenschap.”

9Y8B0393

Samen aan de meet

Naast spelenderwijs proeven van het secundair onderwijs heeft summerboost@MIRALABS ook een remediërend luik. Daarbij koos Vincent voor een individuele aanpak. “We gingen van alle ingeschreven leerlingen na waar hun noden liggen op het vlak van wiskunde, taal en wereldoriëntatie. Door de coronacrisis was dat meer dan ooit nodig. Elke voormiddag spijkeren we die hiaten in de kennis dicht met boeiende labs, gegeven door experts. Samen met de vakleerkrachten houden we in de vroege ochtend al een briefing en ’s avonds bespreken we via mail de aandachtspunten van elke leerling. De volgende dag pakken we die punten dan aan. Zo zorgen we ervoor dat in september iedereen met gelijke kansen aan de meet van een nieuw schooljaar staat. Daarom hebben we onze zomerschool ook opengesteld voor alle kinderen en niet alleen voor de leerlingen van onze basisschool.”

9Y8B0412

Start met volle batterijen

Zo’n zomerschool vergt heel wat inzet van de leerkrachten, maar ook daarvoor heeft Vincent een creatieve oplossing bedacht. “Mijn team is in dit coronajaar tot het uiterste gegaan en had de vakantie meer dan verdiend. Daarom schakelen we tijdens summerboost@MIRALABS stagiairs en afgestudeerden van de lerarenopleiding in. Zo doen zij broodnodige ervaring op en krijgen de leerlingen les van experts in elk vakgebied. En ondertussen kunnen de leerkrachten van MIRA de batterijen opladen voor een nieuw schooljaar vol uitdagingen. Want corona zal ook nu weer flexibiliteit en extra inspanningen vragen. Met deze aanpak is Summerboost voor iedereen een win-winsituatie. Het is de eerste keer dat wij bij MIRA een zomerschool organiseren, maar wat mij betreft zeker niet de laatste keer."

quote icoon

Met summerboost@MIRALABS steken leerlingen uit de lagere school de brug naar de middenschool zo geleidelijk mogelijk over

— Vincent Browet, directeur GO! MIRA