dinsdag 24 mei 2022
Denis

Denis combineert chemie in het bedrijf met fysica op school

De wegen naar het onderwijs zijn heel verschillend. Vraag dat maar aan Denis Van den Eynde. Op zijn 62e is hij stilaan einde loopbaan bij chemiebedrijf INEOS. Toch staat hij sinds september naast zijn werk ook een aantal uur als STEM-leerkracht voor de klas. Als zogenaamde ‘zijinstromer’ heeft hij dan ook heel wat te bieden aan het onderwijs.

Ervaring is goud waard, ook in het onderwijs. Er zijn op de arbeidsmarkt grote uitdagingen bij het vinden van technisch geschoolde medewerkers. De STEM-richtingen zijn dé plaats waar die witte merels van morgen worden opgeleid. Om de brug te slaan met de werkvloer, geven ook werknemers van industriële bedrijven les in het GO!. Een van hen is Denis Van den Eynde. Hij werkt bij INEOS, maar geeft dit schooljaar ook enkele uren fysica in het GO! technisch atheneum Da Vinci in Edegem.

Dag Denis, hoe komt het dat iemand op het einde van zijn carrière plots voor de klas belandt?

Denis Van den Eynde: “Bij INEOS ben ik de laatste jaren ook vooral bezig geweest met het doorgeven van mijn kennis aan jongere collega’s. Ik geef onder meer trainingen aan nieuwe werknemers. Bovendien werk ik ook nog maar halftijds in het bedrijf en heb ik dus wel wat vrije tijd. Toen de vraag kwam of er mensen interesse hadden om vanuit het bedrijf les te geven in scholen, sprak mij dat meteen aan.”

Hoe is dat precies in zijn werk gegaan?

Denis: “Vanuit het ministerie van onderwijs was er een project om STEM-leerkrachten voor de klas te krijgen. Bij INEOS zijn we met drie mensen hierop ingegaan. Mij leek het echt fijn om jonge mensen iets bij te brengen. Vervolgens hebben wij een korte, maar intensieve training gevolgd om les te geven. Die training was echt wel goed! We kregen tal van tips en we moesten ook een les voorbereiden. Dat gaf mij nog meer zin om er echt aan te beginnen. In september kon ik dan starten in het GO! technisch atheneum Da Vinci in Edegem.”

Is het eenvoudig om op deze manier in het onderwijs te stappen?

Denis: “In het begin was het wel wat zoeken, dat is logisch. Ik geef ook slechts drie uurtjes fysica op dinsdagnamiddag. Daardoor leer je niet iedereen op school kennen en duurt het wat langer voor je alles weet liggen. Anderzijds heeft de school mij heel goed ondersteund. Zo heeft de begeleider van de derde graad eens een les van mij gevolgd om mij vervolgens enkele praktische tips te geven. Ook op de andere collega’s kan ik altijd terugvallen, iedereen is hier heel behulpzaam!”

quote icoon

De school heeft mij heel goed ondersteund en ik kan altijd rekenen op de hulp van mijn collega’s

Denis: “De school heeft ook moeite gedaan om extra materiaal aan te kopen voor mijn lessen. Ook heb ik wel eens iets van INEOS meegenomen naar school, zoals een elektronische temperatuurmeter. Zo kon ik mijn lessen wat praktischer maken.”

Je hebt natuurlijk je ervaring uit de praktijk, maar was het eenvoudig om les te geven over wat er in het leerplan staat?

Denis: “Ik werk in de chemie en ik ben oorspronkelijk afgestudeerd als bio-ingenieur. Fysica heb ik niet dagelijks nodig, dus dat heb ik zelf wel wat weer moeten opfrissen, maar dat doe ik graag. Ik volg het handboek van de school en heb mij zelf nog een ander handboek aangeschaft voor extra voorbeelden. Ook zoek ik bijvoorbeeld op YouTube naar filmpjes die ik kan tonen in de les. In het begin besteedde ik aan elk lesuur zeker drie of vier uur voorbereiding. Maar gaandeweg gaat het wel vlotter en sneller om lessen voor te bereiden.”

quote icoon

Ook vanuit het GO! is er ondersteuning. Ik heb zeker nooit het gevoel dat ik er in het onderwijs alleen voor sta.

“Ook vanuit het GO! is er ondersteuning, zoals een dag voor ‘jonge’ leerkrachten. Het helpt ook dat je er niet alleen voor staat. Leerkrachten zijn doorgaans heel empathisch en sociaal, ze helpen waar ze kunnen. Het is fijn om hier te vertoeven!”

Je bent de 60 gepasseerd. Is het evident om zo voor een klas jongeren te staan?

Denis: “Dat ging eigenlijk heel vlot. In het begin heb je natuurlijk wat zenuwen, maar ik ben meteen in gesprek gegaan met die leerlingen en die vinden het wel fijn dat ik vanuit een bedrijf voor de klas ben komen staan. Je raakt ook meer betrokken bij hun leefwereld en dat maakt jezelf ook wat jonger van geest.”

Heb je ervaren dat het onderwijs veel veranderd is ten opzicht van vroeger?

Denis: “Zeker en vast! Leerlingen zitten minder passief op hun bank, gaan meer samenwerken. Dat is zeker anders dan vroeger. Een andere collega van INEOS die nu ook voor de klas staat, doet dat zelfs als coteacher, samen met de ervaren vakleerkracht. Die staan dus met twee voor de klas. Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde leerlingen wat extra aandacht geven. Dat is zeker een goed systeem dat vroeger ondenkbaar was.

En sta je volgend schooljaar opnieuw voor de klas?

Denis: “Dat weet ik nog niet. Ik heb ook nog maar één jaar te gaan vóór ik met pensioen ga. Ik ben er dus nog niet echt uit of ik nu wel of niet nog eens een opdracht ga doen in het onderwijs, maar ik sta er wel voor open. Ik kan het echt iedereen aanraden, het is heel interessant om te doen. Een collega van INEOS denkt er zelfs aan om helemaal te kiezen voor het onderwijs. Ook INEOS blijft samenwerken met het onderwijs. Ook zij zien de voordelen om bijvoorbeeld het bedrijf meer bekend te maken bij jongeren.”

Bekijk ook de korte beeldreportage over een collega van Denis in hetzelfde project.

_________________

Nog verborgen parels leren kennen?

Lees hier ook het verhaal van Isabelle, Yana, Eddy en Peggy

Zin gekregen om je kans te wagen in het onderwijs?

Surf naar Aan de slag in het GO!  

.

GO! nieuwsbrief