Alle persberichten en opiniestukken vanuit het GO! in één oogopslag!
Brussel, 14 mei 2025 – Ruim 160 onderwijsprofessionals uit heel Vlaanderen lokte het Gemeenschapsonderwijs woensdag naar Brussel. Om zich op een netwerkdag met dik 15 workshops bij te scholen over digitale inclusie. Deelnemers krijgen te zien hoe digitale technologie mogelijkheden schept voor élke leerling. Scholen en organisaties die de voorbije jaren straffe expertise uitbouwden rond digitale inclusie delen hun kennis. Die 160 verspreiden straks op hun beurt hun opgedane nieuwe kennis.
Lees meerHoewel het totale aantal openstaande lesopdrachten in het Gemeenschapsonderwijs gedaald is ten opzichte van een jaar geleden, is voor een aantal vakken het lerarentekort net toegenomen. Dit blijkt uit een bevraging bij 529 scholen van het GO!. “Het tekort aan leraren Nederlands en wiskunde neemt toe, net als het tekort aan directeurs,” zegt Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Daar maak ik me zorgen over.”
De groei van het buitengewoon onderwijs zet zich verder. Dat blijkt uit de nieuwe leerlingencijfers. 1 op de 15 leerlingen is ingeschreven in een school voor buitengewoon onderwijs. “We dromen van inclusief onderwijs, maar zonder concrete inspanningen zullen we er niet komen”, zegt afgevaardigd bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs Koen Pelleriaux.
Scholen krijgen een dashboard met data over hun onderwijskwaliteit en élke leraar kent de nieuwe leerplannen. Dat zijn enkele ambities uit het brede ‘ambitieplan’ van het Gemeenschapsonderwijs om de kwaliteit te verhogen. Met dit plan wil het GO! zorgen dat elke onderwijsprofessional aan hetzelfde zeel trekt.
De pedagogische begeleidingsdienst van het Gemeenschapsonderwijs (GO!) stelt zijn databank met leerplannen, didactische fiches en lesmaterialen gratis open voor alle lerarenopleidingen. Zo maakt de onderwijsverstrekker het voor studenten gemakkelijker om aan de slag te gaan bij het GO! als stagiair of starter.
Heel wat GO! scholen kampen met een tekort aan ondersteunende medewerkers of hebben het moeilijk om busbegeleiders, poets- of opvangpersoneel te vinden. Zonder structurele maatregelen zullen scholen moeilijke keuzes moeten maken, zeggen schooldirecteurs.