Mevrouwvandyck Effect

Het mevrouw Van Dyck-effect

Elien (29) is leerkracht van 5, 6 en 7 Kantoor in het GO! atheneum Hoboken. Als leerkracht Project Algemene Vakken (PAV) behandelt ze een brede waaier aan thema’s en actualiteit in haar lessen. Deze voormalige advocate ziet écht het effect van haar job: ‘Je kan hun wereld openen en laten zien: kijk dit is er óók! Zeker op het vlak van studierichtingen en -keuzes’. Elien vindt het belangrijk om haar leerlingen verschillende perspectieven te laten zien.

Van de rechtbank naar de schoolbank

In het GO! krijg je de vrijheid om les te geven op jouw manier. Dat is één van de redenen waarom leerkracht Elien Van Dyck (29) vandaag voor een klas en geen rechtszaal staat. Elien werkte drie jaar als advocate voor ze besliste om haar carrière om te gooien en in het GO! atheneum Hoboken te starten. Als leerkracht Project Algemene Vakken (PAV) van 5, 6 en 7 Kantoor ziet ze écht het effect van haar job: ‘Je kan hun wereld openen en laten zien: kijk dit is er óók! Zeker op het vlak van studierichtingen en -keuzes’.

Elien is een zij-instromer in het onderwijs, maar zou haar parcours zo opnieuw doen: “Ik vind het interessant om als zijinstromer les te geven. Het is heel nuttig om al wat andere werkervaring te hebben. Kennis uit de bedrijfswereld die je ook kan doorgeven aan je leerlingen.

“Omdat ik uit de advocatuur kom, vragen velen zich af of ik nog voldoende word uitgedaagd, maar dat is absoluut het geval. Het is gewoon een ander soort uitdaging, op menselijk niveau. Iedereen werkt als het ware in een bubbel en alles daarbinnen is belangrijk totdat je daaruit stapt. In het onderwijs kom je eigenlijk ook weer een beetje in de echte wereld terecht.”

Leerkracht zijn is een gevarieerde job, vertelt Elien: “Er zijn zoveel aspecten aan lesgeven: het is een stukje opvoeden, beleid, teamwerk met collega’s, je vakinhoud,… tot zelfs een stukje psychologie van de mens. Je krijgt ieder jaar nieuwe leerlingen die allemaal anders zijn. De actualiteit verandert constant, dat houdt mijn lessen interessant en boeiend”.

Het mevrouw Van Dyck-effect

Je eigen stempel drukken kan op verschillende manieren in het GO!. “Veel van mijn leerlingen hebben het thuis niet makkelijk. Ik laat hen graag mogelijkheden zien waar ze zelf misschien niet aan denken. Interessante vacatures van studentenjobs of boekjes van hogescholen en buitenlandse programma’s breng ik regelmatig mee naar de klas.”

Welk effect Elien zou willen hebben als leerkracht? “Mijn leerlingen verschillende perspectieven meegeven. Dat er nog een wereld is buiten het Kiel. Als een leerling geïnteresseerd is in een bepaald vakgebied en iemand in mijn omgeving kent daar iets van, dan probeer ik die ook in contact met elkaar te brengen. Een leerling die interesse had om naar de politieschool te gaan bijvoorbeeld, heb ik voorgesteld aan een vriend van mij die agent is.”

GO! teamwerk

En hoe worden de lessen ingevuld? “Dat gebeurt in overleg tussen leerkrachten binnen een vakwerkgroep. We kijken naar welke doelen behaald moeten worden en vervolgens hoe we daaraan gaan werken en hoe we dit verdelen. Hierbij geeft de school ons de vrijheid om na te denken over die invulling. We nemen niet gewoon een handboek over. Rekening houdend met de leerplandoelen kan je dus wel echt je eigen ding doen. Dat is fijn.”

Een wereld die opengaat

Ook over haar collega’s is Elien enthousiast: “We hebben een jong en divers team in het GO! atheneum Hoboken. Het is fijn om te zien dat er daardoor leerlingen zijn die zich kunnen herkennen in bepaalde leerkrachten. Maar in mijn geval: het is niet omdat je een andere  achtergrond hebt dan je leerlingen, dat je niet divers kunt lesgeven. Anderzijds zie ik door de leerlingen ook dingen die ik nog niet kende. Het is een beetje een wisselwerking: ik open hun wereld en zij de mijne.”