dinsdag 12 november 2019
onderwijsloopbaanbegeleiding in GO atheneum Ieper paintball.jpg

GO! atheneum Ieper: ‘schoolvoorbeeld’ van onderwijsloopbaanbegeleiding

Het GO! atheneum Ieper geeft bijzonder creatief invulling aan het thema ‘onderwijsloopbaanbegeleiding’ (OLB). De leerlingen worden er tot in het laatste jaar getriggerd om hun gaven en kwaliteiten te ontdekken en kennis te maken met de vele mogelijkheden die de onderwijs- en arbeidsmarkt te bieden heeft. Met deze OLB-aanpak schrijft de school een uniek verhaal dat op heel wat enthousiasme kan rekenen. Niet alleen bij de leerlingen, ook bij de leerkrachten!

Zelfinzicht en horizonverruiming

Om matige slaagcijfers, foute studiekeuzes en een slechte aansluiting op de arbeidsmarkt een halt toe te roepen, werd onderwijsloopbaanbegeleiding mee opgenomen in de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. ‘Via een ruim aanbod van vrij te kiezen initiatieven moeten leerlingen meer zelfinzicht krijgen, hun horizon verruimen en betere studiekeuzes maken’ licht Joris Hoerée van de Pedagogische Begeleidingsdienst toe. GO! atheneum Ieper was, als pionier, enkele jaren eerder al uit eigen beweging beginnen experimenteren met projectmatig onderwijs.

Zo is er een Doe-dag voor de eerste graad om kennis te maken met de mogelijkheden in de hogere jaren. Om te ontdekken welke richtingen best aansluiten bij hun interesses, doen de eerste- en tweedejaars ook de ‘I Like’ test op onderwijskiezer.be. Voor de leerlingen van het 6de jaar ASO en TSO werd zelfs een Ardennenweek georganiseerd om ze intensief voor te bereiden op het solliciteren. En tijdens de jaarlijkse inleefweek in Ghana kunnen de laatstejaars actief deelnemen aan een wateronderzoeksproject, aan sport doen of een deel van hun GIP realiseren.

De nieuwe directie onder leiding van Sandra Leleu ging echter twee jaar geleden nog een stapje verder door OLB structureel mee op te nemen in de basiszorg. ‘In plaats van fragmentarisch activiteiten te organiseren, groeperen we de optie-uren in de tweede en derde graad van het ASO nu op vastgestelde data voor OLB-projecten naar keuze. Zo hoeven hier geen andere lessen voor weg te vallen en is er voldoende tijd om een thema grondig uit te werken’ legt de directeur uit. Letterlijk en figuurlijk een uniek ‘schoolvoorbeeld’ dat de leerlingen bijzonder veel mogelijkheden biedt, zo blijkt!

onderwijsloopbaanbegeleiding in GO atheneum Ieper serre.jpg

Ontdekken en proeven in ‘Talentmodules’

Sinds 2017 worden er voor de tweede graad ‘Talentmodules’ ingericht om jongeren te helpen hun diverse gaven te ontdekken en te ontwikkelen. Door zelfstandig aan projecten te werken en onderzoekend te leren kunnen ze immers beter proeven van de verschillende opties. ‘En de mogelijkheden zijn legio, mede dankzij de creativiteit en het enthousiasme van het lerarenteam’ zegt Sandra Leleu. ‘Om maar een paar voorbeelden te geven: creatief schrijven voor theater, film, poëzie…, ICT-vaardigheden aanscherpen, wetenschappelijk experimenteren, kritisch bronnen onderzoeken, werken met een 3D-printer, een kunstobject creëren, uitblinken in een sport…’

De initiatieven gaan ook verder dan de schoolpoort. ‘Zo doen we wel eens een museum aan, gaan we op uitstap naar het filmfestival, brengen we een bezoek aan een bedrijf of nodigen we een gastspreker uit op school’ voegt de enthousiaste leerkracht cultuur- en gedragswetenschappen Nele Strynckx eraan toe. ‘Tijdens schooluitwisselingen met een gastgezin verbeteren de leerlingen bovendien hun kennis van het Frans of het Engels. Om dezelfde reden werkten sommigen zelfs een Franstalige projectwandeling in Ieper uit voor een school in Komen.’

quote icoon

In het GO! atheneum Ieper zetten we volop de stap naar vernieuwing. Onze OLB-projecten helpen kinderen beter hun talenten te ontdekken en bereidt ze beter voor op de toekomst.

— Sandra Leleu, directeur GO! atheneum Ieper

onderwijsloopbaanbegeleiding in GO atheneum Ieper schoolkeuken.jpg

Voorbereiding hoger onderwijs in ‘Masterclasses’

In de Masterclasses die georganiseerd worden voor de derde graad ASO worden de talenten aangescherpt én worden de leerlingen klaargestoomd voor het hoger onderwijs. Zo kunnen ze hun Spaans of Italiaans verder uitbouwen, onderzoeksmethodes ontdekken, kennismaken met de kneepjes van het ondernemerschap, grafisch leren ontwerpen… Hoger onderwijs betekent voor velen ook zelfstandig gaan leven. Ver weg dus van ‘Hotel Mama’ én vlak bij het bruisende uitgaansleven… En dus organiseerde een creatieve leerkracht Frans een masterclass ‘Koken op kot’, wat de leraar wetenschappen dan weer inspireerde om een initiatie te geven in het maken van wijn (inclusief druivenpluk!) en het brouwen van bier.

Vrijheid, inspraak en feedback: 3 basis-ingrediënten voor onverdeeld succes

Aangezien er voor OLB geen concrete eindtermen zijn gedefinieerd, maken de projecten geen deel uit van de examenmaterie. Op die manier kunnen de leerlingen vrijuit proeven van alle mogelijkheden die worden aangeboden. Oók in gebieden waar ze zich geen krak in voelen. Sommigen ontdekken dan ook nieuwe talenten waar ze totaal geen weet van hadden. ‘Onze leerlingen zijn zo enthousiast dat ze ook zélf ideeën aanreiken om te ontdekken en/of verder te ontwikkelen’ voegt Sandra Leleu er nog aan toe. Met het oog op kwaliteitsgaranties zijn de OLB-modules echter wel onderworpen aan een PDCA-cyclus (Plan-Do-Control-Act). De diverse initiatieven moeten dan ook via een enquête becommentarieerd worden, zowel door de leerlingen als door de leerkrachten. ‘De positieve reacties die daaruit naar voor komen en het enthousiasme bij beide partijen stimuleren ons om verder te gaan. We zijn daarom volop bezig om ook voor het TSO gepaste OLB-projecten op touw te zetten’ aldus nog een zeer tevreden directeur.

onderwijsloopbaanbegeleiding in GO atheneum Ieper labo.jpg

Lees het volgende artikel

Ontvang het "Helemaal GO!"-magazine in je mailbox.

Laden...