Missie, visie en waarden van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Het pedagogisch project van het GO! (kortweg: PPGO!)
Samenvatting Jaarverslag 2017
2017 in vogelvlucht
Speerpunten en strategische projecten
Ondersteuning en dienstverlening aan het onderwijsveld
De Raad GO!
De positie van het GO! in het Vlaamse onderwijslandschap
Infrastructuur
Personeelsbewegingen in de centrale administratieve diensten
Werkingsmiddelen
Loop geen vorige edities mis
De GO! schoolbevolking is al enkele jaren aan het groeien, en zelfs sterker dan de evolutie volgens nataliteit. Dit betekent dat het aandeel ouders die kiezen voor ons pedagogisch project blijft stijgen. De kwaliteit van het onderwijs en de eigenheid van het pedagogisch project van het GO! worden duidelijk positief geëvalueerd.
Helaas wordt de mogelijke groei van het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap bemoeilijkt door een aantal beperkingen op het vlak van onder meer infrastructuur en financiering die al jaren aanslepen. Hierdoor kan het GO! moeilijk zijn grondwettelijke opdracht om neutraal onderwijs aan te bieden en de vrije keuze te waarborgen blijven uitvoeren. Het gaat om de volgende problemen:
Ook uit enkele recente beslissingen is gebleken dat de Vlaamse overheid het GO! onvoldoende kansen biedt om zijn rol volwaardig te vervullen. Het GO! heeft om die reden op verscheidene (voor)ontwerpen van decreet en besluit een protocol van niet akkoord gegeven.
Het gaat om de volgende knelpunten:
Ondanks deze voor het GO! niet altijd gunstige omgevingsfactoren, blijven wij ons met meer dan 38.000 enthousiaste personeelsleden inzetten om onze grondwettelijke opdracht waar te maken en ons PPGO! te realiseren.
2017 was voor het GO! een zeer actief, dynamisch en productief jaar. Via sensibiliseringsacties en acties die het netgevoel versterken werd het PPGO! in het afgelopen jaar uitgebreid onder het voetlicht gebracht. Alle bestuursniveaus namen deel aan het tweedaagse evenement ‘PPGO! live’. Tijdens het leerlingenparlement dat in het verlengde hiervan plaatsvond, werden de noden en verwachtingen van onze leerlingen gecapteerd. Ze zijn immers belangrijk voor het interne beleid.
Dankzij verschillende projecten in de scholengroepen en in de onderwijsinstellingen krijgt burgerschapsvorming geleidelijk concreet vorm. Alle scholen kunnen met de burgerschapsbooster voor leerlingen aan de slag. Een burgerschapsbooster voor personeelsleden staat in de steigers. In een aantal pilootscholen wordt de leerlijn ‘actief burgerschap’ opgenomen in de vrije ruimte.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden uit de brede waaier van projecten en initiatieven waarmee het GO! zijn maatschappelijke opdracht opneemt en daarmee een unieke positie in het Vlaamse onderwijslandschap inneemt. “Samen leren samenleven” is in deze turbulente tijden immers meer dan een baseline, het is een missie waarvan we als onderwijsverstrekker van en voor de Vlaamse Gemeenschap doordrongen zijn.