“Kinderen goesting geven om te leren”
Ook het GO! wil sterk inzetten op ‘zelf leren’. Momenteel lopen er al verschillende pilootprojecten. “Onderwijs moet hedendaags en prettig zijn”, zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. “In de huidige fase van het pilootproject proberen we onze scholen hiervan bewust te maken. Later zullen we hen met elkaar in contact brengen.” Over het project in Etterbeek is Verdyck alvast lovend. “Het is schitterend. Leerlingen zoeken informatie en botsen zo bijvoorbeeld ook op Franse en Engelse teksten. Ze verwerven veel kennis tegelijkertijd, met het gevoel dat ze daar zelf voor gezorgd hebben. Omdat ze zo opgetogen zijn, vertellen ze er ook graag over. Ze kennen het proces en de valkuilen die er zijn.
We gaan uit van respect voor wat deze jonge mensen kunnen, waardoor ze zich meer betrokken en aangesproken voelen. Het is een goede manier om hen goesting te geven om op ontdekking uit te gaan. Dat willen we versterken zodat ze dat ook later zullen doen. Het scherpt ook hun kritische zin. Ze overleggen met elkaar en met de leerkracht. Op internet staat soms tegenstrijdige informatie, ze leren hoe ze iets in vraag kunnen stellen. Ze trekken elkaar ook mee omdat ze samenwerken, zowel in hun groepje als met de andere groepjes. De ene leerling vindt misschien iets sneller informatie dan de andere, maar als ze dat delen, ondersteunen ze elkaar. Dat zien we graag gebeuren.”
Wat is School on the Cloud?
School on the Cloud is het Europese netwerk dat onderzoek doet naar de mogelijkheden van op 'the Cloud' gebaseerde toepassingen in het onderwijs. Zulke toepassingen kunnen gebruikt worden om te leren, te onderwijzen en te organiseren in het onderwijsveld. Op 18 november vond in het Vlaams Parlement een conferentie plaats over het thema. Gastprekers, onder wie professor Sugata Mitra (Hole in the Wall, School in the Cloud) en Ewan McIntosh (ex-leraar en CEO NoTosh Limited), kwamen vertellen hoe internet nieuwe manieren van onderwijs mogelijk maakt.
Wat is GO! 3.0?
GO! 3.0 is de naam van het onderwijsproject waarin het GO! onderzoekt hoe digitale leertools het bieden van gelijke onderwijskansen via kwaliteitsvol en bijdetijds onderwijs kunnen ondersteunen. GO! 3.0 zoekt een meer dynamische en flexibele benadering van leren en werkt op vijf domeinen: flexibel leren, samen leermateriaal ontwerpen, doelgericht evalueren, het talentenprofiel en projectmatig leren. GO! 3.0 zit in een opstartfase, over de eerste twee domeinen lopen op dit moment pilootprojecten in enkele scholen. Bedoeling is te komen tot dynamische en slimme ICT, die leerprocessen zichtbaar en hanteerbaar maakt, en ervoor zorgt dat leerlingen meer vanuit hun eigen profiel en interesses leerpaden vinden in hun onderwijsloopbaan. Dat ze m.a.w. dynamischer en meer flexibel kunnen ‘inpluggen’ op wat het onderwijs voor hen te bieden heeft.