Actief burgerschap: de core business van ons pedagogisch project
“Waarom stel jij zoveel vragen?”
Blaren van herinnering
Ex-GO! leerling Alexandra Smarandescu verkozen tot voorzitter Vlaamse Jeugdraad
Leerlingen pimpen caravan tot sprookjesmobiel
Nieuw in het GO! publicatiefonds: Omgaan met alcohol en andere drugs op school
Op het goeie spoor
Loop geen vorige edities mis
Duizenden kilometers spoor liggen er kris kras door de velden en weiden van ons land. Het zijn eigenlijk best wel mooie wandelroutes van waar je kronkelende kreken in de verte van je weg ziet sluipen. Helaas niet geschikt om recreatief te bewandelen want levensgevaarlijk. Infrabel, die ons spoorwegnet beheert weet daar alles van. Spoorlopen is een van de kopzorgen. Om jongeren ervan bewust te maken dat dit geen goed idee is ontwikkelde Infrabel een sensibiliseringscampagne die ze uittestten in GO! atheneum Denderleeuw.
Jongeren begeleiden en voorbereiden op de volwassenheid dat doe je niet alleen met lessen aardrijkskunde of geschiedenis, wiskunde of biologie, Engels of Nederlands. Hoe interessant, boeiend en nuttig die lessen ook mogen zijn, nu en dan is het nodig om je leerlingen ook met onderwerpen en issues in contact te brengen die wat buiten de doorsnee onderwijsthema’s liggen. Hen wijzen op gevaren of hen bewust maken van verantwoordelijkheidzin, hen leren nadenken over maatschappelijke fenomenen zoals spoorlopen bijvoorbeeld.
Daar ging het hem ook om deze week in GO! atheneum Denderleeuw toen de leerlingen van de tweede en derde graad de gloednieuwe sensibiliseringsactie ‘The Floor’ van Infrabel kregen voorgesteld, een levensechte en spectaculaire Virtual Reality-ervaring.
Per klasgroep namen de jongeren plaats op een vibrerend podium van 35 vierkante meter, met VR-bril en headset in de aanslag. Daarna beleefden ze een 360°-film vanuit het oogpunt van een jongen die de verkeersregels langs het spoor niet naleeft. De film liet (gelukkig alleen figuurlijk) een verpletterende indruk na op de leerlingen.
Tot slot was er ook nog een toelichting over algemene (verkeers)veiligheid. Aan de hand van een quiz werd getest hoe goed de leerlingen op de hoogte zijn van de verkeersregels en werd er gepolst of ze die ook in het echte leven toepassen.
Neen, dit was geen les aardrijkskunde of geschiedenis, geen wiskunde of biologie, geen Engels of Nederlands. Een staaltje van vorming tot actief burgerschap misschien?